چند سال قبل به دیدار سید حسن نصرالله رفتیم. ایشان در آن دیدار گفتند در درگیری‌های با رژیم صهیونیستی زمانی که به شدت خسته می‌شویم گاهی تلویزیون تصاویری نشان می‌دهد که در یک شهرستان کوچک مردم آن منطقه در حمایت از قدس راهپیمایی کرده‌اند. با دیدن این تصاویر، خستگی از تن ما درمی‌رود.

«روز جهانی قدس» و سطل آبی که هر مسلمان باید بریزد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ حدود هفتاد سال از اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیست‌های اشغالگر می گذرد. در طول این سال‌ها صهیونیست‌ها جنایت‌های بسیاری را علیه فلسطینیان، از زن و مرد گرفته تا پیر و جوان، مرتکب شده‌اند. با وجود تمامی اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین، این ملت همچنان در برابر نظامیان تا دندان مسلح این رژیم مقاومت و ایستادگی می‌کند. اما آنچه که در این میان بر رنج و اندوه ملت مقاوم فلسطین افزوده است، حمایت‌های بی‌دریغ شیخ‌نشینان عرب و متحدان غربی آنها از رژیم صهیونیستی است؛ رژیمی که هیچگاه از ارتکاب جنایت‌های قرون‌وسطایی ـ آن هم به صورت کاملا آشکار و علنی ـ  علیه فلسطینیان ابایی نداشته است.

با این‌حال، از 38 سال پیش تاکنون بارقه امیدی در نزد ملت مظلوم فلسطین بوجود آمده است. بارقه امیدی تحت عنوان «روز جهانی قدس»؛ روزی که حضرت امام خمینی (ره) با درایت و هوشمندیِ نشأت گرفته از ایمان و توکل به خداوند، آن را برای اعلام حمایت مسلمانان و آزادگان عالَم از ملت مظلوم فلسطین، نامگذاری کردند. با تعیین این روز و فراگیری آن، ملت‌های آزاده برای اعلام همبستگی خود با مردم فلسطین و همچنین اعلام انزجار از اقدامات خصمانه اشغالگران علیه آنها، به خیابان‌ها سرازیر می‌شوند.

واقعیت این است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و نامگذاری روز جهانی قدس مسئله فلسطین وارد مرحله بسیار حساس و خطرناکی شده بود؛ به گونه‌ای که مسئولان صهیونیست از آن به عنوان مرحله «تثبیت موجودیت» یاد می‌کردند. در سال 1358 نیز مصر به عنوان مهمترین کشور هم‌مرز با فلسطین که البته رهبری آرمان «آزادسازی اراضی اشغالی» را هم برعهده داشت، پیمان سازش «کمپ‌دیوید» را با رژیم صهیونیستی به امضاء رساند و بدین‌تریب از معادله رویارویی با دشمن خارج شد و یک خلأ بزرگ و جبران‌ناپذیری را پدید آورد. بر همین اساس، مسئله فلسطین که مقامات صهیونیست آن را تمام‌شده قلمداد می‌کردند، با معادله‌ای جدید مواجه شد.

با این‌حال، نام‌گذاری آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران موجب شد تا معادلات قدرت در اراضی اشغالی به کلی دستخوش تغییر شده و موجودیت رژیم صهیونیستی برای اولین بار به صورت جدی زیر سؤال برود. البته اقدامات انقلاب نوپای ایران محدود به همین نامگذاری نماند و از همان ابتدا رهبران انقلاب، آرمان آزادی فلسطین را در راس شعارها و خواسته‌های خود مطرح کردند و در جهت آن گامهای علمی پیدا و پنهان متعددی برداشتند. اقداماتی که در کنار  راهپیمایی‌های گسترده مردم در سراسر جهان در تقویت روحیه مردم و گروه های مقاومت در فلسطین نقش موثر و بارزی داشته و دارد و تاکنون موجب شده تا اراده گروه‌های مقاومت فلسطین بر خواست و اراده صهیونیست‌ها دیکته شود. در همین یک دهه اخیر اسرائیل که گمان می‌کرد در یک مدت‌زمان اندک و به راحتی می‌تواند نوار غزه را زیر یوغ اشغال خود برده و به حضور گروه‌های مقاومت فلسطینی در آنجا پایان بخشد، در سه نوبت در جنگ‌های 22 روزه سال 2008، 8 روزه سال 2012 و 53 روزه سال 2014 متحمل شکست‌های سنگینی شد. بدون شک در صورت عدم وجود حمایت‌های ملت‌های آزاده از گروه‌های مقاومت فلسطین به عنوان یک پشتوانه بزرگ و دلگرم‌کننده در موارد مختلف از جمله در روز جهانی قدس، تصورِ تحقق چنین دستاوردهای بزرگی در برابر صهیونیست‌های تا دندان‌مسلح، بسیار سخت بود.

«قاسم قصیر» تحلیلگر لبنانی درخصوص تأثیرات روز جهانی قدس در نبرد با صهیونیستها می‌گوید: «روز قدس از آغاز اعلام آن توسط امام خمینی (ره) عامل مهمی در راستای اتحاد اعراب، مسلمانان و تمامی آزادگان جهان برای آزادسازی قدس از چنگال صهیونیست‌ها به شمار می‌رود». وی همچنین تصریح می‌کند: « پروژه صهیونیسم طی سال های اخیر در سایه افزایش قوای مقاومت و کشورهای حامی آن به ویژه ایران با چالش های بسیاری مواجه شده و روز قدس همواره نمادی برای بیان این حمایت بوده است».

اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی برای سرپوش نهادن بر بازتاب‌های رسانه‌ای راهپیمایی‌های سراسری روز جهانی قدس، خود به تنهایی بزرگترین گواه بر تأثیر عمیق این راهپیمایی‌ها بر تقویت روحیه مردم فلسطین، گروه‌های مقاومت در اراضی اشغالی و همچنین تأثیر غیرقابل انکار آن در شنیده شدن صدای مظلومیت فلسطینیان، است. هرساله در آستانه فرارسیدن روز جهانی قدس، نظامیان رژیم صهیونیستی تدابیر امنیتی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین را تشدید می‌کنند و به صورت گسترده به سرکوب آنها به ویژه در قدس اشغالی مبادرت می‌ورزند. صهیونیستها با توسل به این حربه شیطانی تلاش می‌کنند تا از طریق ایجاد درگیری‌های گسترده با فلسطینیان اخبار روز جهانی قدس و راهپیمایی‌های باشکوه آن در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را تحت‌الشعاع اخبار مربوط به این درگیری‌ها قرار دهند.

هرچند راهپیمایی‌های روز قدس در حمایت از فلسطین و محکومیت صهیونیسم برگزار می‌شوند، اما این روز در واقع، نماد حمایت ملت‌های آزاده از هرگونه مقاومت در برابر اهداف توسعه‌طلبانه استکبار جهانی است. بنابراین، راهپیمایی‌های باشکوه در این روز، روحیه‌ای دوچندان نه تنها به مبارزان فلسطینی بلکه به مبارزان آزادی‌خواه حامی مقاومت در دیگر کشورها اعطاء می‌کند. «مجتبی رحماندوست» دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین برای تببین تأثیر بسیار مهم  راهپیمایی‌های باشکوه روز قدس بر جبهه مقاومت در منطقه، به نقل قولی از دبیرکل حزب‌الله لبنان اشاره کرده و آن را اینگونه روایت می‌کند: «چند سال قبل به دیدار سید حسن نصرالله رفتیم. ایشان در آن دیدار گفتند در درگیری‌های با رژیم صهیونیستی زمانی که به شدت خسته می‌شویم گاهی تلویزیون تصاویری نشان می‌دهد که در یک شهرستان کوچک مردم آن منطقه در حمایت از قدس راهپیمایی کرده‌اند. با دیدن این تصاویر، خستگی از تن ما درمی‌رود».

درحال حاضر با گذشت قریب به 40 سال از نام‌گذاری روز جهانی قدس، شاهد آن هستیم که برگزاری راهپیمایی‌های گسترده در حمایت از فلسطینیان فراگیر شده و حتی به کشورهای اروپایی از جمله آلمان، انگلیس، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، سوئد و حتی ایالات‌های مختلف آمریکا نیز نیز رسیده است. تدبیر داهیانه امام خمینی (ره) در نامگذاری روز جهانی قدس موجب شده تا تلاش‌های ده‌ها ساله صهیونیست‌ها و حامیان آنها برای به فراموشی سپرده شدن مسأله فلسطین با شکست مواجه شود. راهپیمایی‌های عظیم مردمی در روز قدس به خوبی نشان می‌دهد پیام مظلومیت مردم فلسطین مرزهای جهان را یکی پس از دیگری درنوردیده است.

در هر صورت، روز قدس، امروز موجبات تقویت وحدت میان مسلمانان سراسر جهان در برابر دشمن صهیونیستی را فراهم آورده است. این روز، تجلی وحدت میان شیعیان و اهل تسنن است و سیلی محکمی بر گونه فتنه‌گرانی است که مدعی وجود جنگ و درگیری میان پیروان مذاهب مختلف دین اسلام هستند. در این روز، ملت‌های مسلمان اعم از شیعه و سُنّی وحدت مثال زدنی خود را به منصه ظهور می رسانند و یکی دیگر از توطئه‌های آمریکایی ـ صهیونیستی علیه مسلمانان را ناکام می‌گذارند.

به فرموده امام راحل (ره) اگر مردم مسلمان جهان، هر کدام یک سطل آب بریزند، اسرائیل را آب خواهد برد. زمانی که میلیون‌ها انسان مسلمان و آزاده در روز جهانی قدس برای اعلام همبستگی با ملت مظلوم فلسطین و اعلام انزجار از اقدامات خصمانه و سرکوبگرانه صهیونیست‌ها، در سراسر جهان راهپیمایی برگزار می‌کنند، بیش از پیش به اهمیت این سخن امام راحل (ره) در عرصه عمل، پی می‌بریم و حقارت و ذلت صهیونیست‌ها بیش از هر زمان دیگری برایمان عیان می‌شود. دور نیست که روز قدس و امثال آن، مصداق همان یک سطل آب شوند و اشغالگران قبله اول را برای همیشه به زباله‌دان تاریخ بریزند./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.