«خضر حبیب»از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین، گفت:خطری که از سوی رژیم صهیونیستی وجود دارد تنها ملت فلسطین را تهدید نمی‌کند بلکه تهدیدی است برای تمام منطقه عربی و اسلامی و ما فلسطینی‌ها در خط مقدم و قربانیان این پروژه شوم هستیم.

چندپارگی گروه‌های فلسطینی و اختلافات داخلی جهان عرب به اسرائیل فرصت تنفس داده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ امروز جهان عرب و به ویژه منطقه غرب آسیا در شعله‌ جنگ‌های داخلی و نیابتی می‌سوزد. از یک طرف سوریه و عراق شاهد فجایع و جنایت‌های روزانه تروریست‌های تکفیری است و از سوی دیگر یمن و منطقه خلیج فارس درگیر جنگ و اختلافات داخلی بین کشورهای عربی می‌باشد و در این میان آمریکا و اسرائیل گام به گام پروژه «هرج و مرج خلاق» شان را جلو می‌برند. امروز برای برخی کشورهای عربی، اسرائیل دیگر دشمن شماره یک نیست بلکه هم پیمان آنها در مبارزه با به اصطلاح «تروریسم» مورد تعریف آمریکا شده است، بطوریکه آرمان فلسطین از حافظه‌شان پاک شده و به جای آن دشمنی با ایران نشسته است و به جای هزینه برای مبارزه با اشغالگران، سلاح‌هایشان را علیه برادران مسلمان و بی‌دفاع‌شان در کشورهای اسلامی به کار گرفته‌اند. در همین زمینه برای بررسی بیشتر وضعیت و جایگاه فلسطین در شرایط آشفته جهان عرب با «خضر حبیب» از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌آید:

موضع جنبش جهاد اسلامی فلسطین درباره از سرگیری گفتگوهای صلح بین حکومت خودگردان و رژیم صهیونیستی و تلاش‌های دونالد ترامپ در این زمینه چیست؟

دولت‌های متوالی که در آمریکا روی کار آمده‌اند همه کاملا به نفع اسرائیل گرایش داشته‌اند و در برخی مقاطع در تجاوزها و جنایت‌های آنها علیه فلسطینی‌ها به طور مستقیم شریک بوده‌اند. آمریکا همه نوع حمایتی از اسرائیل می‌کند چه به لحاظ سیاسی و چه مادی و یا از طریق در اختیار گذاشتن پیشرفته‌ترین سلاح‌ها. لذا آمریکایی‌ها به سوگیری به نفع اشغالگران معروف هستند و ما به هیچ عنوان روی تلاش‌های آمریکا (به نفع خودمان) حساب نمی‌کنیم و تجربه برای ما ثابت کرده که دولت آمریکا نه تنها در قضیه فلسطین بلکه در همه مسائل منطقه‌ای و عربی صداقت ندارد.

بر همین اساس ما هرگونه گفتگو و مذاکره با رژیم صهیونیستی را غیر قابل قبول می‌دانیم به ویژه که ثابت شده که این رژیم حاضر نیست هیچ حقی را برای فلسطینی‌ها در سرزمین تاریخی‌شان به رسمیت بشناسد. ما این مذاکرات را اتلاف وقت و نوعی زمان دادن به دشمن صهیونیست می‌دانیم تا فرصت یابد پروژه‌ها و برنامه‌هایش علیه ملت فلسطین را جلو ببرد.

موضع شما به عنوان جنبش جهاد اسلامی، درباره سند جدیدی که حماس منتشر کرده چیست؟

حماس یک جنبش مقاومت فلسطینی و اسلامی است که دیدگاه خاص خودش را دارد. ما در جنبش جهاد اسلامی با حماس در اصل موضوع مقاومت و مبارزه با دشمن صهیونیست اتفاق نظر داریم اما اختلاف نظرهایی هم داریم. موضوع خلاصه کردن حق فلسطینی‌ها در مرزهای 1967 چیزی نیست که جنبش جهاد اسلامی آن را بپذیرد.

به نظر ما رژیم صهیونیستی نوک پیکان جنگ جدیدی است که غربی‌ها علیه امت اسلامی و ملت فلسطین به راه انداخته‌اند و به نظر ما این رژیم هیچ حقی در هیچ جایی از سرزمین تاریخی فلسطین ندارد. فلسطین صاحبانی دارد که از زمان «یوم نکبت» (روز بیرون راندن صدها هزار فلسطینی از سرزمین‌شان توسط اسرائیل) آواره و تبعید شده‌اند. لذا ما هرگونه به رسمیت شناختن این رژیم اشغالگر را رد می‌کنیم و این رویکرد همان چیزی است که جنبش جهاد اسلامی را از دیگر گروه‌ها و جنبش‌های اسلامی یا ملی در فلسطین متمایز می‌کند.

تاثیرات و نتایج جنبش «معده‌های خالی» و اعتصاب غذای فلسطینی‌های در بند رژیم صهیونیستی را در صحنه سیاسی فلسطین چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مسلما اعتصاب غذای اخیری که توسط اسرای فلسطینی در بند اسرائیل صورت گرفت ماهیت و چهره تجاوزگر این رژیم را بیش از پیش نشان داد. صهیونیست‌ها پس از چهل روز تلاش داشتند از برآورده کردن خواسته های اسرا سرباز زنند و این جنبش را به شکست بکشانند، اما اسرای قهرمان ما دشمن را مجبور کردند در نهایت حداقل به برخی از حقوق‌شان و نه همه آنها،  اعتراف کرده و آنرا فراهم کند. این اسرا هدف‌شان از اعتصاب غذا رسیدن به خواسته‌های بزرگ و آنچنانی نبود و فقط خواستار حق زندگی و به رسمیت شناخته شدن حقوقی که در معاهدات بین المللی برای‌شان ذکر شده، بودند و اسرائیلی‌ها با سلب کردن حقوق مسلم این اسرا برای‌شان راهی جز اعتراض از طریق اعتصاب غذا نگذاشتند. بحمدلله اسرا توانستند پیروز شوند و بخشی از خواسته‌هایشان را محقق کنند و طبیعتا این اعتصاب غذا گزینه پیش روی فلسطینی‌ها در برابر ظلم و نژاد پرستی‌ای بود که صهیونیست‌ها علیه اسرا و زندانیان اعمال می‌کردند.

آیا فکر می‌کنید انتفاضه سوم در فلسطین موفقیت آمیز بوده و به اهدافش رسیده است؟

انتفاضه سوم تنها گزینه فلسطینی‌ها پس از شکست همه تلاش‌ها برای حل مسئله فلسطین و به رسمیت شناخته نشدن حقوق آنها توسط رژیم صهیونیستی بود. این ملت فلسطین بود که انتفاضه را به راه انداخت در شرایطی که چاره‌ای جز این کار برایش باقی نمانده بود. اما این انتفاضه در شرایطی آغاز شد که فلسطین در جایگاه قدرت نبود و گروه‌های فلسطینی با هم متحد نبوده و در اختلافات داخلی گرفتار بودند، لذا شاهد بودیم که حتی روی اصل این انتفاضه هم اجماع وجود نداشت. جنبش‌های مقاومت از این انتفاضه حمایت کرده و می‌کنند و آن را تنها گزینه ملت فلسطین برای رویارویی با اسرائیل می‌دانند اما حکومت خودگردان که بر مذاکرات اصرار دارد و گزینه مقاومت در مقابل دشمن صهیونیست را قبول ندارد، با این انتفاضه مخالف است و اگر در جایی هم با آن همراهی نشان داده هدفش فقط فشار آوردن روی اسرائیل برای امتیاز گیری در طی مذاکرات بوده است در حالی که گروه‌ها و جریان‌های مقاومت انتفاضه را یک گزینه راهبردی و نه مقطعی می‌دانند و هدفشان خشکاندن ریشه صهیونیسم و بیرون راندن اشغالگران و بازگرداندن حقوق از دست رفته ملت‌شان است.

برخی معتقدند که امروز آزادی فلسطین دیگر در راس مسائل جهان اسلام نیست؟ چرا نگاه جهان عرب و جهان اسلام به مسائل دیگری معطوف شده است؟

این حالت ضعف و خمودگی و انفعالی که جهان عرب را فراگرفته و گرفتار شدن کشورهای عربی در جنگ‌ها و درگیری‌های بی فایده همان هدف دشمن صهیونیستی و غرب بوده است تا امت اسلامی با مشغول شدن به این اختلافات و کشمکش‌ها، آرمان فلسطین را فراموش کنند، در حالی که فلسطین مسئله اصلی و اساسی جهان عرب و جهان اسلام است. همچنین باید چندپارگی داخل فلسطین را هم در به حاشیه رفتن این آرمان بی تاثیر ندانست به ویژه به رسمیت شناخته شدن رژیم نامشروع اسرائیلی که 76 درصد از سرزمین ما را غصب کرده توسط حکومت خودگردان باعث تقویت این رژیم شده و امروز وضع ما مانند پادشاهی است که از ملک و پادشاهی چیزی جز ردای آن را ندارد.

نقش جمهوری اسلامی ایران و بنیانگذارآن، امام خمینی (ره) را در زنده نگه داشتن آرمان فلسطین چه می دانید؟

خدا حضرت امام خمینی (ره) را رحمت کند و روانش را شاد گرداند که از همان ابتدا و حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ماهیت واقعی رژیم صهیونیستی را شناخته بود و آن را یک «غده سرطانی» در منطقه معرفی کرد که وضع امت اسلام بهبود نمی‌یابد مگر با ریشه کن کردن این غده و انقلاب اسلامی پس از پیروزی به رهبری امام خمینی و سپس با تاکیدات امام خامنه‌ای راه دفاع از فلسطین را ادامه داد و بحمدلله همه مسؤولین و ملت ایران از آرمان فلسطین حمایت کرده و ان شاء الله به این حمایت ادامه خواهند داد.

ما معتقدیم موضع ایران و حمایتش از فلسطین الگویی است که همه کشورهای عربی و اسلامی باید به آن اقتدا کنند چرا که خطری که از سوی رژیم صهیونیستی وجود دارد تنها ملت فلسطین را تهدید نمی‌کند بلکه تهدیدی است برای تمام منطقه عربی و اسلامی و ما فلسطینی‌ها در خط مقدم و قربانیان این پروژه شوم هستیم. اما درگیری‌هایی که در سوریه و عراق و یمن جریان دارد ناشی از دخالت‌ها و طراحی‌های دشمنان و به ویژه اسرائیل است و این درگیری‌ها در واقع ساختگی بوده و ریشه مردمی و حقیقی ندارند و فقط کارکردشان فرصت تنفس دادن به اسرائیل برای بازسازی و قوی شدن است تا در مرحله بعد تبدیل به یک قدرت برتر در منطقه شود، لذا همه این کشمکش‌ها در منطقه نفعش به اسرائیل و ضررش به ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی می رسد./

انتهای پیام

محمد مظهری

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.