«نبیل سیف» کارشناس سیاسی مصری، گفت:هر چند داعش ساخته آمریکایی‌هاست اما متاسفانه اعراب از آن حمایت مالی می‌کنند. به زودی عناصر داعش به سوی حکام عرب بازخواهند گشت؛ حتی آن حکامی که با داعش بیعت کرده اند.

برخی حکام عرب شاگرد کلاس درس آمریکا و اسرائیل هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ در حالی در آستانه فرا رسیدن «روز جهانی قدس» هستیم که سرزمین های اشغالی در یکی از پیچیده ترین شرایط خود در 7 دهه گذشته به سر می برند؛ حکام عرب از علنی کردن روابط خود با صهیونیستها ابایی ندارند و حتی خبرها از احتمال برقراری پرواز مستقیم بین ریاض- تل آویو حکایت دارد،  تلاش ها برای انتخاب بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر ادامه دارد، در برخی جنبش‌های مقاومت فلسطینی تغییرات صورتی گرفته و همزمان با آن حماس بیانیه جدیدی را صادر کرده که با تفاسیر و حواشی مختلفی همراه بوده است و ... . اضافه کنید به این موارد آتش فروزان در عراق و سوریه و یمن و لیبی که عملا توجه مسلمانان، رسانه ها و دولت هایشان را به سمت خود معطوف کرده است.

در همین راستا و برای ارزیابی اوضاع فلسطین و تحولات منطقه‌ای با «نبیل سیف» کارشناس سیاسی و روزنامه‌نگار مصری گفتگو کردیم که شرح آن در ادامه می آید:

امام خمینی (ره) چه نقشی در عدم فراموشی مسئله فلسطین در میان کشورهای اسلامی و عربی داشتند؟ به نظر شما حضور مردم مسلمان منطقه در راهپیمایی روز جهانی قدس و اعلام حمایت آنها از حقوق فلسطینی‌ها چه پیامی را برای جهانیان دارد؟

اگر امام خمینی (ره) نبودند، قدس تا ابد از بین می‌رفت ولی با وجود ایشان و در شرایطی که اعراب و مسلمانان مواضع تاسف باری در قبال صهیونیستها دارند، باز هم اسمی از قدس و مسئله فلسطین در میان اخبار موجود است. این در حالی است که فلسطین در میان پرونده های وزارت خارجه کشورهای عربی آرشیو شده و به فراموشی سپرده شده است. روز جهانی قدس که با ابتکار امام خمینی ایجاد شد، همچنان خاری در پشت هر کسی است که به مسئله آزادسازی قدس و آرمان فلسطین خیانت کرده است. روز جهانی قدس همچون ناقوسی در جهان است که بانگ آزادسازی فلسطین و قدس را فریاد می زند و تمام جهانیان ندای آن را خواهند شنید که قدس و فلسطین در قلب‌ها و فکر مسلمانان جای دارد و نبرد بعدی مسلمانان و اعراب برای آزادسازی قدس خواهد بود. این روز تا آزادسازی مسجد الاقصی و فلسطین از چنگ صهیونیستها و پاکسازی پیکر امت عربی و اسلامی از این غده سرطانی (صهیونیسم) پابرجا خواهد بود.

برخی بر این باورند که فلسطین در جریان تحولات و بحران‌های کنونی منطقه به فراموشی سپرده شده است، شما چه نظری دارید؟

متاسفانه مسئله فلسطین در حال حاضر به دلیل کوتاهی‌ها و کم کاری‌های حکام عرب و کشورهای اسلامی در قبال قدس، در معرض از بین رفتن است و برخی درصدد سرنگونی سوریه، عراق و یمن هستند اما باید تاکید کنم که مسأله فلسطین و آرمان آزادسازی قدس شریف در قلب و فکر تمام امتهای اسلامی و عربی است و آنها به خوبی درک می کنند که نبرد واقعی در آینده با اشغالگران صهیونیست است و در قرآن کریم و سنت پیامبر نیز این موضوع دیده می‌شود.

تحلیل شما از علت عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و سبقت گرفتن این کشورها در دوستی با اسرائیل چیست؟

اینها رژیمهای شکننده‌ای هستند که به وسیله اتحاد با آمریکا و از طریق خشنود کردن اسرائیل، می‌خواهند خودشان را از خشم ملت‌هایشان حفظ کنند. زیرا به خوبی از میزان نفرت مردم و ملت‌هایشان نسبت به صهیونیستها آگاهی دارند. سبقت گرفتن حکام عرب برای خشنود کردن آمریکا از طریق اسرائیل امری موقت است و این حکام درصدد حفظ تاج و تخت خود و خاندان شان از خطر نابودی هستند. اما باید یادآوری کنم که الان حسنی مبارک و صدام حسین کجا هستند؟ شاه ایران که ژاندارم آمریکا در منطقه بود، چه سرنوشتی داشت و قذافی چه شد؟ رژیم ها نابود شدنی هستند و این مردمند که می‌مانند.

در همین شرایط شاهدیم که برخی رژیم های عربی، ایران را به جای صهیونیست ها دشمن خود می دانند، علت این اتفاق چیست؟

ایمان ایران به قدس و مسجد الاقصی و مواضعش نسبت به صهیونیستها هیچ تغییری نکرده و نبرد واقعی مسلمانان نیز تلاش برای آزادسازی قدس است؛ از زمان امام خمینی (رحمه الله) تاکنون، بسیاری از کشورها در منطقه تغییر کرده‌اند ولی سیاست ثابت ایران این است که اسرائیل و حامیانش یعنی آمریکا دشمن هستند. این در حالی است که بسیاری از حکام منطقه همانند دانش آموزان در سر کلاس درس آمریکا و اسرائیل نشسته‌اند!

در همین چارچوب از نظر شما ایجاد گروهی تروریستی به نام داعش در جهت منافع اسرائیل است و به اسلام و مسئله فلسطین آسیب می‌زند؟ آیا تکفیری‌ها با صهیونیستها ارتباط دارند؟

داعش ساخته آمریکاست ولی برخی از رژیم های عربی بدتر از داعش هستند و حتی می‌توان گفت که داعش چهره واقعی این رژیمها مانند قطر، ترکیه و دیگران است. همین موضوع برای فهم رابطه داعش با اسرائیل کافی است که بگوییم داعش از 5 سال پیش تاکنون نه تنها یک گلوله هم به سمت رژیم صهیونیستی شلیک نکرده است بلکه عناصر مجروح داعش نیز در بیمارستانهای اسرائیل مداوا می‌شوند. هر چند داعش ساخته آمریکایی‌هاست اما متاسفانه اعراب از آن حمایت مالی می‌کنند. به زودی عناصر داعش به سوی حکام عرب بازخواهند گشت؛ حتی آن حکامی که با داعش بیعت کرده اند./

انتهای پیام

محمد فاطمی زاده

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.