«دکتر یحیی موسی» از رهبران جنبش حماس، گفت: دشمن صهیونیست تلاش می‌کند دشمنان خیالی و غیر واقعی برای امت اسلامی خلق کرده و به جای خودش که دشمن حقیقی است مطرح سازد.

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ همزمان با انتشار سند جدید اصول و سیاست‌های کلی حماس که در دوحه قطر منتشر شد و در آن حماس به معرفی خود، اهداف و دیدگاهش درباره آزاد سازی فلسطین و نظام سیاسی آن پرداخت، حرف و حدیث هایی درباره سرپیچی این جنبش از مبارزه با رژیم صهیونیستی و دست کشیدن از مبانی سابقش به میان آمد.

اگرچه حماس می گوید در این سند، مانند گذشته اسرائیل را به رسمیت نشناخته، بر آزادی تمامی سرزمین‌های فلسطینی تأکید کرده و مقاومت مسلحانه را ازجمله حقوق مردم فلسطین به حساب آورده است، اما منتقدین این سند لحن آن را متفاوت از مواضع گذشته حماس می دانند؛ از جمله این‌که در آن مرزهای1967 میان رژیم صهیونیستی و فلسطین به رسمیت شناخته شده است.

لذا برای بررسی معنا ودلالت های این سند و اینکه آیا ما شاهد تغییر ماهیت جنبش حماس هستیم و یا صرفا با تغییراتی تاکتیکی مواجهیم به گفت‌وگو با «دکتر یحیی موسی» یکی از رهبران سیاسی این جنبش، که سابقه عضویت در پارلمان فلسطین را هم دارد، نشستیم که مشروح آن در زیر می آید:

در سند جدیدی که از سوی جنبش حماس صادر شده آیا شاهد تغییر ریشه‌ای نسبت به مواضع قبلی این جنبش در برابر رژیم صهیونیستی هستیم؟

این سند در واقع و در عمل بازتاب سیاست‌ها و مواضع حماس طی دو دهه گذشته است، لذا معتقدم این سند چیز جدیدی مطرح نکرده و فقط تصویری عملی از آنچه که حماس در عرصه سیاسی انجام داده، به دست می‌دهد. این سند در خصوص غاصب بودن رژیم صهیونیستی و محکومیت اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها و همچنین این‌که فلسطین متعلق به فلسطینی‌ها و سرزمینی عربی و اسلامی است، چیز جدیدی بیان نمی‌کند، بلکه همان مواضع سابق حماس را منعکس می‌سازد. لذا طبق این سند این رژیم اشغالگر هیچ حقی حتی در یک وجب از فلسطین ندارد و ملت فلسطین تا آزاد سازی آخرین وجب و آخرین ذره ‌از خاکش به‌ این مسیر ادامه خواهد داد.

اما برخی معتقدند این سند به شکل غیرمستقیم تشکیل یا تاسیس حکومت یهودی در کنار فلسطینی‌ها را مورد تایید و پذیرش قرار می دهد.

هرگز. اینگونه نیست. در ده‌ها جای مختلف این سند می‌بینیم که هرگونه پذیرش و به رسمیت شناختن هر نوع حق برای صهیونیست‌ها را حتی‌ اگر تبدیل به واقعیت موجود شده باشد به طور کامل رد می‌کند و هر چه قدر هم که طول بکشد این حق برایشان به رسمیت شناخته نخواهد شد. به عبارت دیگر وضعیتی که امروز بر اثر اشغالگری صهیونیست‌ها شکل گرفته کاملا برای ما و ملت ما غیر قابل پذیرش است و ممکن نیست به چنین چیزی مشروعیت و رسمیت ببخشیم، حتی اگر به قیمت به هم زدن توازن قدرت در منطقه تمام شود. لذا دوباره تاکید می‌کنم که همه سرزمین فلسطین متعلق به ملت فلسطین است.

مواضع جنبش حماس نسبت به از سرگیری مذاکرات صلح بین حکومت خودگردان و رژیم صهیونیستی چگونه است؟

ما همه حرکت‌ها وتوافق‌های مربوط به فرایند سیاسی صلح را رد می‌کنیم و بر همین اساس «توافقنامه اسلو» را کاملا مردود و هرگونه مذاکرات یا تلاش جهت رسیدن به صلح با اسرائیل را غیر قابل پذیرش می‌دانیم. تنها چیزی که می‌پذیریم این است که نیروهای اشغالگر از تمام سرزمین فلسطین خارج شوند تا یک دولت کاملا فلسطینی بر سراسر سرزمین فلسطین حاکم شود.

آیا تلاش‌های رئیس جمهور جدید آمریکا برای ایجاد توافق بین طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی به نتیجه‌ای خواهد رسید؟

مطمئنا دولت آمریکا هیچ تلاش جدی در این خصوص نداشته و نخواهد داشت. دولت آمریکا همیشه سعی داشته از مشکلات و رنج ها و دردهای فلسطینی‌ها و حالت ضعف‌شان سوءاستفاده کرده و قدرت صهیونیست‌ها در سرزمین فلسطین را تثبیت کند و برای همین دولت ایالات متحده یک فرایند سیاسی غیر واقعی و خیالی را با هدف فریب جهان عرب و ملت فلسطین پیگیری و مدیریت می‌کند تا این رژیم غاصب بتواند نقشه‌ها و برنامه‌های خود برای یهودی سازی فلسطین را ادامه دهد. لذا از دیدگاه ما اقدامات شان چیزی جز یک فرآیند فریبکارانه نیست.

پس از برگزاری انتخابات درونی در حماس و انتخاب رهبران جدید آن آیا رویکردهای این جنبش هم تغییر کرده است؟

نمی‌توان گفت رویکردهای خاصی تغییر کرده است. اما جنبش حماس همیشه به بازسازی روابطش در سطح ملی و منطقه‌ای مخصوصا در جهان عرب و جهان اسلام در راستای آرمان مقاومت توجه داشته است و هدفش این بوده که فلسطین مسئله‌ اول جهان اسلام و عرب باقی بماند و کمکهای جهان عرب و اسلام به ملت فلسطین تقویت شود چرا که آرمان ما آزادسازی سرزمین‌مان است و رهبران جدید حماس هم اولویت شان آزادسازی فلسطین است. لذا این رهبران تمام توان و توجه شان را روی پیاده سازی برنامه‌های مقاومت و تقویت این محور و پیشتیبانان آن متمرکز خواهند کرد.

گفت‌وگوهای حماس و حکومت خودگردان چه نتایجی در برخواهد داشت؟

روشن است که پروژه و برنامه حکومت خودگردان ضمیمه کردن فلسطین به اسرائیل و هماهنگی و همکاری امنیتی با این رژیم اشغالگر است و هدفی جز کمرنگ کردن و تضعیف آرمان فلسطین و فرونشاندن شعله‌های مقاومت ندارند. لذا به نظر می‌رسد در حال حاضر هیچ افق روشنی برای همکاری یا گفت‌وگو بین حکومت خودگردان و حماس وجود نداشته باشد.

آیا فلسطین همچنان قطب مهم امت اسلامی است؟چه عواملی می‌تواند باعث انحراف نگاه امت مسلمان از آرمان فلسطین باشد؟

مسلما دشمن صهیونیست تلاش می‌کند دشمنان خیالی و غیر واقعی برای امت اسلامی خلق کرده و به جای خودش که دشمن حقیقی است مطرح سازد. اسرائیل سعی دارد خود را به عنوان یک عامل و عنصر اصلی و دارای تاثیر در غرب آسیا و جهان عرب جا بیندازد، لذا هدف از همه این تلاش‌ها ایجاد درگیری‌ها و کشمکش‌های تازه و تشکیل ائتلاف‌های جدید برای دور کردن افکار از اصل مسئله فلسطین و فراموشی اشغالگری‌ها و جنایت‌های صهیونیست‌هاست. ما هم همیشه نسبت به این حرکت‌ها هشدار داده و می‌دهیم.

نقش جمهوری اسلامی ایران و امام خمینی (ره) را در زنده نگهداشتن آرمان فلسطین را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما معتقدیم هر تلاشی که معطوف به آرمان قدس و آزادسازی فلسطین و برجسته سازی و تاکید بر اهمیت فلسطین باشد قابل تقدیر و ستایش و در مسیر درست است، چرا که آرمان فلسطین فقط متعلق به ملت فلسطین نیست بلکه آرمان و مسئله تمام مسلمانان است./

انتهای پیام

محمد مظهری

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیه روزنامه قدس منتشر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.