قدس آنلاین: گرمای هوا در شهرهای جنوبی بویژه در جنوب شرق و جنوب غرب که از رطوبت کمتر برخوردارند طی روزهای اخیر به گونه بی سابقه ای افزایش یافته و برای مردم خونگرم این مناطق مشکل ساز شده و برخی از هموطنان در شهرهای جنوبی و کویر مرکزی کشور دچار گرمازدگی و در بیمارستان بستری شده اند.

مردم اگر در مصرف آب صرفه جویی نکنند در بی آبی می سوزیم

محمدرضایی: گرمای هوا در شهرهای جنوبی بویژه در جنوب شرق و جنوب غرب که از رطوبت کمتر برخوردارند طی روزهای اخیر به گونه بی سابقه ای افزایش یافته و برای مردم خونگرم این مناطق مشکل ساز شده است.

برخی از هموطنان در شهرهای جنوبی و کویر مرکزی کشور دچار گرمازدگی و در بیمارستان بستری شده اند وبسیاری از محصولات کشاورزی آسیب دیده و در برخی از عرصه ها آتش سوزی های محیطی دسترنج یکساله وتولیدات تابستانی کشاورزان را در آتش قهر طبیعت سوزانده و نابود کرده است.

 هوای خوزستان گرمتر و زاهدان سردتر می شود

مهندس احد وظیفه، مدیر واحد پیش بینی هواشناسی کشوردر این باره به خبرنگار ما می گوید: دمای هوا درجنوب شرق (مناطق سیستان و بلوچستان و سواحل شرقی دریای عمان)به میزان حداکثر ی خودرسیده و به سمت عادی شدن می رود و طی یک هفته آینده درمناطق جنوبی سیستان هوا تعدیل می شود.

وی در باره وضعیت نوسانات هوا در مناطق جنوب غرب و خوزستان خاطرنشان می کند: اما در جنوب غرب شامل شهرستانهای مرزی ومرکزی خوزستان و نیز تهران برعکس است چون دما به اوج نرسیده وهنوز هوا گرمتر خواهد شد.

ادامه گرمای پایتخت تا ۱۵مرداد

وی با استناد به نقشه های هواشناسی و رصدهای ماهواره ای کارشناسان این سازمان می گوید:به دلیل نبود رطوبت کافی در مناطقی مانند تهران ادامه گرمای را شاهد خواهیم بود واوج  حرارت آن از ۱۵ تیر تا ۱۵مرداد است و مردم باید برای این شرایط آمادگی داشته باشند.

مهندس وظیفه می افزاید: دمای هوا در تهران هنوز تا درجه سانتیگراد ۳۹بالاتر نرفته اما هنوز امکان افزایش وجود داردزیرا گزارشهای سالهای قبل نشان می دهد که این افزایش را تا ۴۳ درجه هم داشته ایم.

به دماسنجهای خودروها اعتمادی نیست

 وی با بیان اینکه دماسنجهای این سازمان هر سه ماه یکبار کالیبره می شوند می افزاید: نباید به دماسنجهای معمولی و دماسنج خودروها اعتماد کرد زیرا استانداردهای آنها عیار سنجی نشده انداما باید اعتراف کنیم که طی روزهای اخیردمای ۵۳ درجه را نیز در اهواز داشته ایم و شاید این دما به رکورد قبلی نرسیده باشد اما تعداد روزهازیاد تر شده و مردم در فشار بیشتری بوده اند.

این سازمان هواشناسی کشورتاکید می کند: توصیه مادر این شرایط به دلیل قرار داشتن در شرایط کم آبی این است که حتما مردم مدیریت لازم را برای صرفه جویی درمصرف آب داشته باشند و کشاورزان آبیاری را به زمانی که کمترین تبخیر را داشته باشد موکول کنند.

 وبا توجه به این واقعیت تلخ که ۶ کلانشهر و ۲۸۹شهرکشور در معرض تنش‌آبی قرار دارند، ازروشهای تحت فشار استفاده شودوگرنه در(آتش) در بی آبی می سوزیم.

افزایش دمای ۷درجه ای در روزهای آینده

طی آخرین اطلاعیه سازمان هواشناسی روزهای دوشنبه تا پنجشنبه روند تدریجی افزایش دما بین ۴ تا ۷ درجه در استانهای واقع در جنوب غرب، غرب و شمال غرب پیش بینی می شود.همچنین در سه روز آینده به سبب وزش باد شدید همراه با گردوخاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در شرق کشور به ویژه منطقه زابل پیش بینی شده است. 

داغ تر شدن تنور هوا در خوزستان

همچنین اداره کل هواشناسی خوزستان نیز،با اعلام اینکه  دمای هوای بیش تر نقاط خوزستان در چند هفته اخیر افزایش داشت و در برخی نقاط استان به ۵۰ درجه سانتیگراد نیز رسیده است، اعلام کرده؛ در تراز میانی جو تا اواخر هفته آینده به تدریج سیستم پر ارتفاع جنب حاره و در سطح زمین نیز سیستم کم فشار در استان تقویت می شود که در نتیجه شاهد افزایش تدریجی دما تا پایان هفته آینده خواهیم بود.

پس از این  اطلاعیه و بروز مشکل در شبکه برق، ستاد بحران خوزستان ساعت کاری در تمام شهرستان های این استان را تا پایان هفته گذشته تا ساعت ۱۲ اعلام کرد.و طبق مصوبه ستاد بحران خوزستان در ۲۲ خرداد زمان کار ادارات و دستگاه های اجرایی خوزستان در روزهایی که دمای هوای استان به بالای ۴۹ درجه می رسد، ساعت ۱۳ پایان می یابد.

گرمازدگی ۳۵نفر در ریگان

امین باقری فرماندار ریگان نیزبه ایرنا گفت: طی دو روز متوالی گرمای حدود ۵۶درجه ای در این شهرستان ۳۵نفر را به علت گرمازدگی شدید روانه مراکز درمانی این شهرستان کرده است . 

با اشاره به اینکه گرمای بالای ۵۰درجه و افزایش توفانهای شن و ریزگردها در شهرستان موجب ریزش ۳۰درصدی محصول خرمای کشاورزان شده طوری که بیش از سه هزار تن از محصول خرما در اثر شدت گرما بر زمین ریخت و این امر کشاورزان ریگانی را بسیار متضرر کرده است . 

وی اضافه کرد:این میزان خسارت بیشتر به نخیلات و باغهای روستاهای چاه ملک ،دهرضا، علی آبادپشت وقسمتی از شهر ریگان که در مسیر توفانهای شدید شن وکویری شهرستان قرار دارند وارد گردیده است . 

فرماندار ریگان همچنین از ازدحام جمعیت در مراکز بهداشتی درمانی شهرستان خبر داد و بیان داشت: ،افت ولتاژ برق در روستاهای این شهرستان نیز مشکلاتی را برای ساکنان ایجاد کرده است . 

باقری تصریح کرد : خشک شدن مزارع یونجه های شهرستان بر اثر افزایش دما و از بین رفتن نخیلات در این شهرستان خسارات زیادی به کشاورزان ریگانی وارد کرده است . 

وی با اشاره به وضعیت بحرانی طی دو روز در این شهرستان بیان داشت: گرمای زیاد آسایش اهالی ریگان را سلب کرده است . 

فرماندار ریگان عنوان کرد :در بعضی از مناطق شهرستان امکان تردد در روستاهای کویری شهرستان به دلیل تشدید دما وجود ندارد . 

باقری اظهار داشت :تمامی ادارات آب و برق شهرستان در حالت آماده باش قرار دارند تا با جلوگیری از هر گونه قطعی آب و برق در کوتاهترین زمان ممکن مشکلات را برطرف کنند.

وی وضعیت ریگان را طی دو روز اخیر بحرانی برشمرد و ابراز داشت در صورت تداوم گرما مشکلات عدیده ای در این شهرستان به وجود خواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.