بیرجند- شهرک های اقماری بیرجند، گرم ترین روزهای تابستان را در بی آبی به سر می برند و این در حالی است که اقدام و عمل مسئولان تنها بر روی کاغذ و مصاحبه ها جولان می دهد.

مشکل آب در شهرک‌های اقماری/«چهکند» در تب بی آبی می‌سوزد

قدس آنلاین- گروه استان هاه- فاطمه واعظی نسب: ۱۸ سال خشکسالی زخم کهنه ای است که در جای جای خراسان جنوبی رخنه کرده و اثرات نامطلوبی بر روستاها به خصوص دامداران و کشاورزان بر جای گذاشته است.

قصه  دنباله دار کاهش نزولات آسمانی و از بین رفتن علوفه نیز به مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها و شهرک های اقماری بیرجند ختم نمی شود، بلکه این روزها با افزایش جمعیت در این مناطق شاهد بروز مشکلات زیادی از جمله کم آبی، افزایش آسیب های اجتماعی و در خطر افتادن بهداشت مناطق شده ایم.
اما در این میان مشکلی که بیش از همه درست در گرمای ۴۴ درجه هوا، خودنمایی می کند کمبود آب در شهرک هایی مانند امیر آباد، حاجی اباد و چهکند بوده که مردم را کلافه کرده است.
شنیده ها حاکی از این است روزه داران افطار خود را در بی آبی به سر می برند  و سحر را نیز با کاهش فشار آب مواجه هستند. استحمام کردن در این چنین روزهای گرمی معضل بزرگی شده چرا که برای این امر نیز باید به حمام های عمومی شهرهای نزدیک بروند.

قول هایی که بی نتیجه ماند

اگر چه چندی پیش با اطلاع رسانی از سوی دیگر رسانه ها و پیگیری های مسئولان، قول هایی برای رفع بی آبی داده شد، اما رفع این مشکل تنها بر کاغذ ماند و قول ها نیز همچنان بی نتیجه مانده است.  

تکرار هرساله

یکی از اهالی چهکند در گفت و گو با خبرنگارقدس آنلاین بیان کرد: از ابتدای ماه مبارک رمضان با مشکل کاهش و قطعی فشار آب در این شهرک دست و پنجه نرم می کنیم.
محبوبه کوچی با بیان اینکه برای استحمام به شهرستان بیرجند می روم، اظهار کرد: کاهش فشار آب در چهکند مساله تازه ای نیست و هرساله نیز با این مشکل رو به رو هستیم.
وی ادامه داد: جای تعجب است که علی رغم تکرار هرساله آن، مسئولان راهکاری اساسی برای آن ارائه نمی دهند و مشکلی را حل نمی کنند.
کوچی بیان کرد: به خاطر کاهش فشار آب از برگزاری جلسات دعا و قرآن تا حد امکان خودداری می کنیم چرا که در مقابل میهمانان شرمنده می شویم.

قطعی آب چهکند پایانی ندارد

یکی دیگر از ساکنان چهکند در گفت و گو با قدس آنلاین بیان کرد: قطعی آب در شهرک چهکنند پایانی ندارد و هر ساله نیز تکرار می شود.
سکینه خدابخشی با بیان اینکه از ابتدای ماه مبارک رمضان قطعی اب در چهکند افزایش پیدا کرده است، گفت: بسیاری از خانواده ها به دلیل نبود آب هر سه  دوهفته یک بار استحمام می کنند.
وی با تاکید بر اینکه مسئولین باید توجه بیشتری به این شهرک داشته باشند، گفت: عجیب است که این شهرک فاصله چندانی بیرجند نداشته اما مانند فرزند ناتنی برای مسئولان است.
خدابخشی ادامه داد: مشئولان باید حداقل در روزهای گرم تابستان به فکر روزه داران باشند چرا که به دلیل کاهش فشار آب حتی از روشن کردن کولر هم محروم هستیم.

بی آبی، مهمان سفره های مردم
یکی از اهالی حاجی آباد هم در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین بیان کرد: هر ساله در روزهای گرم سال با کاهش فشار آب و همچنین قطعی آب مواجه می شویم.
حکیمه حاجی آبادی با بیان اینکه در سال جاری بیشتر از دیگر سال ها با این مشکل رو به رو هستیم، گفت: در اولین روزهای ماه گذشته با تانکر آبرسانی می شد.
وی ادامه داد: برخی از خانواده ها برای استفاده ازآب، از پمپ  استفاده می کنند و برخی دیگر نیز شبانه روز در بی آبی به سر می برند.
وی با بیان اینکه باید مسئولان از این شهرک ها بازدید هایی داشته باشند، افزود: علی رغم اینکه تا شهر فاصله چندانی نداریم اما از محبت مسئولان به دور هستیم.

مشکل برطرف نشد

دهیار چهکند هم در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین بیان کرد: متأسفانه علی رغم بازدید استاندار خراسان جنوبی وتنی چند از مسئولان استانی از مشکلات آب شهرک چهکند اما باز هم این مشکل برطرف نشده است.
مهدی عابدینی اظهار داشت: در جلسه ای که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد و مقرر شد ۱۰ لیتر آب در ثانیه به این شهرک اضافه شود.
وی یادآور شد: اما متأسفانه این امر اتفاق نیفتاده است و مردم همچنان با کمبود آب بخصوص در موقع سحر و افطار  مواجه هستند.

کمبود در ثانیه
علی اکبر بسکابادی  در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در بیرجند، اظهار داشت: در روستاهای امیرآباد و شهرک چهکند ۲۸ هزار نفر مشترک و بیش از ۷ هزار و ۹۰۰ مشترک وجود دارد.
وی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه ۹۸۰ مشترک به این محدوده اضافه می شود افزود: در سال ۹۵ نیاز آبی ۵۷ لیتر در ثانیه است اما متأسفانه ۵۰ لیتر در ثانیه از چاه مجوز برداشت داشتیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خراسان جنوبی بیان کرد: در این راستا یکی از چاه ها ۴ لیتر نقصان داشت و یکی از چاه ها نیز ۳ لیتر اضافه داشت یعنی ما ۷ لیتر در ثانیه کمبود آب داشتیم.
بسکابادی تصریح کرد: این کمبود از ۱۵ اردیبهشت ماه مشروط شد به طوری که در سامانه ۱۵۲۳ ما از ۲ هزار و ۵۰۰ تماس تلفنی ۷۰ درصد تماس ها متعلق به مجتمع کوثر بود.


وی یادآور شد: در این راستا هفته گذشته جلسه ای در فرمانداری برگزار شد و در این راستا برررسی های لازم انجام و تجهیزات آب تکمیل شد و در حال حاضر شبکه به پایداری رسیده است و مشکل آنچنانی نداریم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: با بازدیدی که استاندار خراسان جنوبی از این مناطق داشتند تصمیم خوبی گرفته شد که از محل ماده ۱۰ و ۱۲ اعتباری داده شود که ۱۸ کیلومتر خطوط فرعی کار شود تا به برخی افراد که فاقد انشعاب هستند انشعاب موقت واگذار شود.
بسکابادی اظهار داشت: همچنین طبق مصوبه که هفته گذشته در شورای اسلامی در خصوص واگذاری انشعاب به ساکنین شهرک های اقماری تصویب شد نیز ۱۸ کیلومتر خطوط این انشعابات به صورت موقت واگذار می شود.
وی بیان کرد: ما برای افق طرح ۸۸ لیتر نیاز آب داریم که باید یک شبکه پایدار داشته باشیم که در این راستا خط انتقال ماژان به بیرجند در حال انتقال است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر مشکل کمبود آب در شهرک های اقماری حل شده است و امسال مشکل آب حل شده است و امید است با انتقال آب این مشکل در سال های آینده نیز برطرف شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.