نیروهای آمریکایی شبیه همین شکنجه‌های و بازجویی از زندانیان متعلق به گروه‌های تروریستی را حین و بعد از جنگ افغانستان و عراق صورت داده بودند که اغلب کارشناسان مسائل امنیتی این اقدام آمریکایی‌ها را برای شناسایی و هدایت گروه‌های تروریستی و یا حتی ایجاد شبکه‌های جدید تروریسم در خاورمیانه قلمداد می‌کنند. 

افشای جنایت آمریکا و امارات در زندان‌های مخفی یمن

به گزارش قدس آنلاین، دو سناتور آمریکایی از جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا خواستار بررسی گزارش‌هایی شدند که مدعی هستند بازجویان نظامی ایالات متحده آمریکا همراه با نیروهای امارات متحده عربی، متهم به شکنجه کردن برخی از مسلحان بازداشت شده در یمن هستند. 
خبرگزاری آسوشیتد پرس روز پنج شنبه گزارشی منتشر کرد که طبق مفاد آن یک شبکه مخفی از زندان‌‌‌ها در داخل پایگاه‌های نظامی، بنادر، فرودگاه و ویلاهای خصوصی در جنوب یمن و توسط امارات متحده عربی ساخته شده است و در آنها گزارشاتی از شکنجه بازداشت شدگانی که عمدتاً متعلق به نیروهای القاعده نیز هستند، منتشر شده است. سناتور جان مک کین و جک رید، درباره این گزارش‌ها اعلام کرده‌اند که این گزارش‌ها به شدت ناراحت کننده هستند. جان مک کین کمیته امور نظامی مجلس سنا را اداره می کند و جک رید عضو پیمان دموکرات این کمیته است.

 طبق نقل آسوشیتد پرس، مقامات وزارت دفاع ایالات متحده تأیید کردند که نیروهای آمریکایی در بازجویی‌های این زندانیان در زندان‌های مخفی شرکت می‌کنند و طبق مشاهدات زندانیان سابق، خانواده‌های زندانیان، وکلای حقوق مدنی و مقام‌های نظامی یمن، نیروهای امارات متحده عربی و برخی نیروهای یمنیِ تحت کنترل امارات، در مجموع هجده زندان را در یمن مدیریت می‌کنند.

 براساس این گزارش یکسری زندانیان سابق در فرودگاه ریان در شهر مکلا در جنوب یمن زندانی‌ها با چشمان بسته و با کانتینرهای کثیف حاوی مدفوع جا به جا شده‌اند. آنها گفتند که در مواردی این زندانی‌ها مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، به سیخ کشیده شده و روی آتش زنده زنده کباب می‌شدند و یا هدف تجاوز جنسی قرار می‌گرفتند.

 مقام‌های آمریکایی تایید کردند که آمریکا سوال‌ها را به اماراتی‌ها ارائه کرده و متن بازجویی‌های آنها را دریافت کرده است. مقام‌های آمریکایی گفتند: آمریکا همچنین اطلاعاتی را به امارات درباره شبه‌نظامیان القاعده که به باور آمریکا باید دستگیر یا بازجویی شوند، ‌ارائه کرده است. یک شاهد که عضو نیروهای امنیتی یمن بوده گفت: در پاره‌ای از اوقات نیروهای آمریکایی در فاصله چند متری محل شکنجه‌ها قرار داشتند.

 تاکنون اطلاع دقیقی از متن بازجویی‌ها یا سوالات مورد نظر نیروهای آمریکایی از کسانی که ظاهراً تحت فرمان گروه القاعده در یمن هستند، منتشر نشده است. البته نیروهای آمریکایی شبیه همین شکنجه‌های و بازجویی از زندانیان متعلق به گروه‌های تروریستی را حین و بعد از جنگ افغانستان و عراق صورت داده بودند که اغلب کارشناسان مسائل امنیتی این اقدام آمریکایی‌ها را برای شناسایی و هدایت گروه‌های تروریستی و یا حتی ایجاد شبکه‌های جدید تروریسم در خاورمیانه قلمداد می‌کنند.

بی‌شک اقدامات نیروهای نظامی و امنیتی آمریکا در یمن منجر به فروکش کردن جنگ داخلی در این کشور نخواهد شد. همین دیروز بود که راوینا شامدسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که شمار غیرنظامیان کشته شده از زمان تشدید جنگ در یمن در مارس سال ۲۰۱۵، حدود چهار هزار و ۹۷۱ نفر و همچنین هشت هزار و ۵۳۳ نفر زخمی ثبت شده است. جنایتی که توسط ارتش عربستان سعودی صورت گرفته است و اخبار کمک‌های نظامی آمریکا به عربستان در این جنگ خانمان سوز بر کسی پوشیده نیست.

منبع: فردا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.