۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 541997

فطر؛ عید بازگشت انسان به خویشتن

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی

عید فطر که از راه می رسد و با پایان ماه مبارک رمضــان این غزل حافظ که می گوید: «بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد...» قابل تفسیر می شــود؛ چون ترک فلک، ماه رمضان را برد، ایام ظاهری، که بقا نــدارد و ایام باید بگذرد ظاهر ماه رمضان رفت تا یک سال دیگر، اما اثر ماه رمضان که معرفت است، می ماند.

فطر؛ عید بازگشت انسان به خویشتن

قدس آنلاین - عید فطر که از راه می رسد و با پایان ماه مبارک رمضــان این غزل حافظ که می گوید: «بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد...» قابل تفسیر می شــود؛ چون ترک فلک، ماه رمضان را برد، ایام ظاهری، که بقا نــدارد و ایام باید بگذرد ظاهر ماه رمضان رفت تا یک سال دیگر، اما اثر ماه رمضان که معرفت است، می ماند. خدای متعــال پس از ماه رمضان به انســان می گوید: ای بنده من! تو پر از معرفت شــدی جام معرفت خوردی، می معرفت را در دست داری و تــرک فلک قادر به غارت معرفتی که از ماه رمضان به دست آورده ای نیست؛ یعنی هرچند که ماه رمضان تمام شده، اما معرفتی که از آن به دست آمده اگر خوب صیانت شود ماندگار خواهد بود. چنانکه حافظ می گوید: صواب روزه و حج قبول آن کس بود که خاک میکده عشق را زیارت کرد حافــظ در ایــن شــاه بیت به نکتــه خوبی اشــاره دارد و می گوید، پس از پایان یک ماه روزه داری برای خدا؛ کســی به سعادت رسید که به معنویت ماه رمضان دســت پیدا کرد؛ زیرا ممکن اســت ۳۰ روز در تابســتان روزه گرفته، ولی چه بســا آخر ماه رمضان غروری هم پیدا کند کــه ما روزه گرفتیم و اگر دچار غرور عبادت خودش شــد، هیــچ چیز هم از معنویت ماه رمضان نفهمید و فقط گرسنه بود و تشنگی را تحمل کرد و راهی هم به معنویت این ماه نداشت. بنابراین، گرسنگی، تشنگی و تحمل سختی روزه برای این است که زنگارهای قلب انسان پاک شود، با خدا انس گرفته و از فرصت های ناب ماه صیام برای قرب الهی آن هم در سایر روزها و ماه های پس از رمضان بهره بگیرد. بنابراین لذت عید فطر برای کسانی چشیدنی و قابل لمس است که به درک فیوضات معنوی یک ماه روزه داری و عبــادت پروردگار نایل شده اند و با پایان این ماه اندوهناک و دلشاند. اندوهناک از اینکه میهمانی خدا تمام شده و خوشحال از اینکه توانسته اند یک ماه به توفیق الهی به وظایف خود عمل کنند. عید فطر برای مؤمنانی شــیرین و دلچسب است که در ماه رمضان فکر خود را از هرگونه تخیل آلوده و جهل آلوده به نفســانیات پاک کرده باشند؛ ضمن اینکه در این ماه روزه آن ها تنها نخوردن ظاهری نبوده، بلکه امســاک از نگاه بد و فکر بد بوده است. همان طور که می دانید، رمضان ظاهری دارد که گرســنه و تشــنه ای، اما در کنار آن فکر، گوش، چشــم و سایر اعضای بدن هم به روزه و امســاک نیاز دارند و اگــر مراقب این نکات نباشــیم، بی گمان از صیام جز گرســنگی و تشنگی بهره ای نبرده ایم و به تعبیر دیگر اگر ما روزه گرفتیم و بــرای ما دریچه ای از غیب حاصل نشد؛ آن گرسنگی ها و تشنگی ها را چه حاصل و هزار معصیت دیگر همچون بدخلقی، غیبت و بدسِگالی برای ما می ماند. عید فطر؛ عیداالله اکبر است؛ زیرا خیل زیادی از مؤمنان در پس یــک ماه عبادت و بندگی خدا در بحر بی نهایت رحمت خدا شست وشو یافته اند و گناهان آن ها همچون برگ درخت ریخته است و اساساً کلمه عید از عود می آید؛ به معنای بازگشت و تازه شدن؛ این کلمه فِطر هم یعنی شما به فطرت خودت بازگشتی یعنی با این روزه که هــم ظاهری بود و هم باطنی و همه وجودت امساک داشت، تطهیر شدی. عید فطر در حقیقت عید بازگشــت انسان به خویشتن گمشده خویش است و این عید برای مؤمنان مهم اســت و برای کسی که معتقد نیست به معارف اسلامی و مقامات معنوی، روز عید فطر با روزهای دیگر فرقی نمی کند. بنابراین عید فطر؛ مال جان مؤمن است و عید یعنی جان مؤمن که بدرســتی یک ماه روزه گرفته و امســاک کرده خودش را از غیر حق پاک کرده و درست مانند روزی که متولد شده زلال است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.