۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
کد خبر: 542090

حجت الاسلام یوسفی مقدم گفت: هرجا که عید هست بازگشتی نیز وجود دارد اما باید ببینیم که این بازگشت به چه چیزی است و انسان می خواهد در این عید به چه مولفه ای بازگردد.

چرا ماه رمضان به عید ختم می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام محمدصادق یوسفی مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه عید به معنای بازگشت است، اظهار کرد: لذا هرجا که عید هست بازگشتی نیز وجود دارد اما باید ببینیم که این بازگشت به چه چیزی است و انسان می خواهد در این عید به چه مولفه ای بازگردد.

وی ادامه داد: برای مثال در عید نوروز، بازگشت به اول سال است، یعنی ما یکبار دیگر به بهار بر می گردیم. با این حال همواره بازگشت مستلزم تحمل فشارهایی است که به انسان وارد می شود. مثلا در همان عید نوروز از سختی های زمستان عبور می کنیم تا به طروات و آسایش بهار دست یابیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: از این جهت روز اول بهار روز عید می شود، یعنی بازگشت به آن حالت و روز یا به عید رمضان «عید فطر» می گوییم چون انسان در اثر روزه داری و ترک معصیت و انجام واجبات به فطرت الهی خودش بر می گردد، پس از این جهت به آن عید فطر می گویند. عید قربان نیز همین طور است، انسان در عید قربان به واسطه اینکه اعمال و مناسک حج را و آن اعمال عبادی را انجام می دهد پس از پایان به آن طبیعت و فطرت اولیه خودش که پاکی و طهارت است باز می گردد، از این جهت است که به آن «عید» گفته اند.

یوسفی مقدم اظهار کرد: در تمامی این موارد سختی ها و دشواری هایی وجود دارد. در رمضان یک نوع دشواری هست و سختی های ماه مبارک را پشت سر می گذاریم، وقتی که انسان وارد این مرحله می شود به آن عید گفته می شود چراکه بعد از سپری کردن  مشقت ها و سخت گرفتن بر خود و نفس اش سرافراز از این دوران خارج می شود و به عید می رسد.

وی با بیان اینکه عید پیام صداقت و راستی است و قدم برای برگشتن به انسانیت و عدالت محسوب می شود، تاکید کرد: از این جهت است که حضرت امیرالمومنین(ع) فرمودند: «هر روز که در آن معصیت خدا نشود آن روز، عید است»؛ بنابراین، در عید فطر انسان به فطرت خود باز می گردد.

این قرآن پژوه تصریح کرد: با این تفاسیر یک قاعده کلی به ما دست می دهد که هر روز انسان باید عید باشد. در طول ماه مبارک رمضان گرسنگی کشیده ایم و سختی های گرسنگی و تشنگی را پشت سر گذاشته ایم و هر روز هم سعی کرده ایم دعا کنیم و از خداوند بخواهیم که فقرا و نیازمندان را سیر کند. در طول ۳۰ روز ماه مبارک رمضان در واقع یک آمادگی پیدا کرده ایم برای اینکه به این درد اجتماعی رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان انسان این آمادگی را پیدا می کند که به این مشکل و مساله اجتماعی و چالش اجتماعی ورود کرده و سهم خودش را در برطرف کردن نیاز و این چالش ادا کند و در این میان زکات فطره نمونه ای از این اقدام و این احساس است. به بیان دیگر، عاطفه و ذهنیتی یافته ایم که ما را به سوی اقدامات عملی وادار می کند، پس نه تنها برای زکات فطره که در بسیاری از موارد سعی داریم به فقرا کمک کنیم.

یوسفی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: زکات فطره نمونه عملی برای پاسخگویی به احساس و عاطفه ای است که در ماه رمضان برای کمک به نیازمندان در انسان به وجود آمده است.

منبع: خبرگزاری شبستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.