دیرالزور یکی از کانون های مهم تروریستهایی است که از مناطق مختلف سوریه پس از شکست های متوالی به این منطقه وارد شده اند.

اهمیت راهبردی دیرالزور در جنگ سوریه

به گزارش قدس آنلاین، یکی از استانهایی که در سرنوشت نبرد در سوریه از اهمیت بسزایی برخوردار است استان دیرالزور است. پس از شکست تروریستها در حلب که منجر به از دست رفتن پایگاه بسیار مهم آنها در شمال غرب سوریه شد بسیاری از تروریستها به دیرالزور در شرق این کشور نقل مکان کردند. همچنین شمار زیادی از تروریستهایی که در پی شکست در موصل به سوریه فرار کرده اند در این منطقه حضور دارند.

دیرالزور (به عربی: محافظة دیر الزور )، نام استانی در کشور جمهوری عربی سوریه است.استان دیرالزور در مرز سوریه و عراق و در کرانه رود فرات واقع شده است. این استان در جریان جنگ سوریه بجز شهر دیرالزور که در اختیار دولت سوریه، راس شمالی این استان و نیمه شمالی مرز استان دیرالزور و استان حسکه که تحت تسلط کردهای سوریه و منطقه ابوخشاب که در اختیار جبهه النصره است، تماما تحت کنترل داعش می باشد.

تاریخ دیر الزور به دورهٔ هزارهٔ هفتم قبل از میلاد بر می‌گردد. و یکی از اماکن باستان‌شناختی در سوریه و شرق بوده‌است، مردم این منطقه در ابتکار ابزارهای کشاورزی نخستین دوران (بعل) در منطقه و میان‌رودان در حدود ۱۲ هزار سال پیشقدم بوده‌اند.

آثارهای متعددی مانند آثار: بقرص هزار سال قبل از میلاد، و آثار دور ختلیمو هزاره چهارم قبل از میلاد، و بسیاری از ممالک وشهرهای آشوری، بابلی و بسیاری از مواقع رومانی و اسلامی در شهر دیر الزور وجود دارد.

در سال ۱۹۲۱ میلادی فرانسوی‌ها این شهر را اشغال نمودند و مرکز بزرگ فرمانداری نظامی خود قرار دادند، ودر سال ۱۹۴۶ میلادی بموجب پیمان سایکس - بیکو و سان ریمو، جزئی از کشور استقلال یافته سوری شد.

آثاری از دورهٔ یونانیان، رومیان، ایرانیان و تدمر (پالمیرا) باقی مانده‌است. این استان به لهجهٔ عامیانهٔ سوریه الدیر نیز نامیده می‌شود. «استان دیر الزور» در کرانهٔ رود فرات ودر حدود کشور عراق واقع شده‌است. و یکی از استان‌های شرقی کشور سوریه‌است.

مساحت این استان در حدود ۳۳٫۰۶ هزار کیلومتر مربع می‌باشد وبه ۳ فرمانداری تقسیم شده‌است. این فرمانداری‌ها شامل ۳ شهر، و ۱۱ دهستان و ۱۲۸ روستا می‌باشند. و توسط فرماندار که از جانب رئیس جهمور انتخاب می‌شود، اداره می‌گردد.

این سه فرماندهی شامل دیرالزور، المیادین و البوکمال است. ریاض فرید حجاب نخست وزیر برکنار شده و فراری سوریه نیز اهل این استان است او هم اکنون در امان پایتخت اردن زندگی می کند.

ارتش سوریه در حال پیشروی در داخل استان دیرالزور است و تاکنون موفق به آزادسازی دهها کیلومتر در مناطق مرزی با عراق شده است. نیروها که از جنوب شرقی و از نزدیکی مرز سوریه با عراق وارد این استان شده اند.

ارتش سوریه و متحدانش به دنبال بازپس گرفتن دیرالزور و ورود به آن از جنوب استان الرقه در مجاورت دیرالزور از غرب، البادیه در جنوب و منطقه مرزی از سمت جنوب غربی است.

عملیات ارتش سوریه و متحدانش که از ماه مه گذشته آغاز شده بود در ماه ژوئن دستاورد مهمی داشت و در دهم این ماه نیروهای ارتش سوریه به مرز با عراق رسیدند. با توجه به اینکه ارتش سوریه بر مناطق گسترده ای در حومه غربی و جنوب غربی الرقه مسلط شد است این مسیر برای پیشروی به استان دیرالزور مهیا تر است.

ارتش سوریه و متحدانش تاکنون بر مناطق سد الوعر، وادی الوعر، الوشاش و برخی مواضع دیگر مسلط شده است و داعش را در شرق سوریه متحمل خسارت و تلفات سنگین کرده است.

اما در مقابل داعش به خودروهای بمبگذاری و آنچه به المرابطون موسوم هستند و حق عقب نشینی تا مرگ را ندارند، تکیه کرده است. داعشی ها به گفته منابع سوری حدود ۴۰ تانک، ۴۰ عرابه توپ و دهها موشک تاو ضد زره و ادوات دیگر در این منطقه دارند. داعش بیشتر تمرکز خود را در شرق دیرالزور گذاشته است تا مثلا ابهت از دست رفته خود را همچنان حفظ کند.

داعشی ها از آتش سنگین و یورش های متوالی روی آورده اند اما در برابر ارتش سوریه که از سوی جنگنده ها حمایت می شوند کاری از پیش نبرده اند. کما اینکه حملات موشکی ایران و حملات هوایی روسها به مواضع داعش را نیز باید به آن افزود.

داعش به دنبال تسلط بر شهر دیرالزور و پایان دادن به حضور دولت سوریه در منطقه شرقی است به ویژه که اخباری درباره توافق میان کردها و آمریکایی ها با داعش برای وگذاری الرقه مطرح شده است. داعش دیرالزور را پس از موصل و الرقه سومین پایتخت خود خوانده اش می داند.

امین حطیط کارشناس نظامی و امور استراتژیک درباره جنگ در سوریه به اسپوتنیک گفت: سیطره ارتش سوریه بر منطقه دیرالزور تا بوکمال در مرز با عراق به مفهوم امن کردن تدمر و چاههای نفت و البادیه است.

وی می افزاید: تکامل امنیتی منطقه ای با عراق به نفع سوریه و عراق در جنگ ضد تروریسم است. مثلث القائم به الرقه تا تدمر و دیرالزورر و البوکمال مثلث استراتژیک و راهبردی است.

حطیط درباره اهمیت دیرالزور گفت: شهری مرکزی در بخش مرزی است که عراق را از سوریه جدا می کند و این شهر از اهمیت بسیاری برخوردار است. از بُعد جمعیت شناختی به عنوان یک معدن و ذخیره نیروی انسانی در بیشتر بخش هاست و دیرالزور منطقه ای مرزی است که به مثابه نگهبان و پایگاهی برای حمایت از معبر اصلی مرکزی از سوریه به سوی عراق است. دیرالزور از منابع طبیعی سرشاری برخوردار است هم ثروتهای سرشار نفتی و هم گذرگاه آبی(رود فرات).

وی بیان کرد: این مزایای ویژه سبب شده است که داعش دیرالزور را به عنوان پایتخت دوم خود بخواند. به خاطر همین اهمیت استراتژیک، نظامی، عملیاتی و میدانی فراوانی که دیرالزور دارد، ارتش سوریه طی هفت سال گذشته آن را در کانون اهمیت قرار داده است و این با وجود حملات آمریکا به مواضع سوریه با هدف وادار کردن ارتش سوریه به ترک دیر الزور است.

حطیط درباره اهداف ارتش سوریه برای بازپس گیری دیرالزور گفت: ارتش سوریه به دنبال دو هدف مهم است؛ نخست، شکست طرح آمریکا که هدفش دست گذاشتن بر نوار مرزی نزدیک به مرزهای سوریه و عراق با هدف جدا کردن محور شرقی از محور غربی مقاومت است.

هدف دوم، افزودن مناطق جدید به مناطق تحت کنترل دولت سوریه در راستای تسلط کامل بر اراضی سوریه است.

حطیط تاکید کرد: این دستاوردهای ارتش سوریه بر توان مالی دمشق می افزاید و ثروت طبیعی سرشاری را به دامان دولت سوریه باز می گرداند زیرا زمانی که داعش بر میادین نفتی سوریه مسلط شد از نظر انرژی، دمشق با مشکلات زیادی روبرو شد و با بازپس گیری این مناطق توازن اقتصادی برقرار می شود.

وی افزود: هم اکنون مرحله اساسی در جنگ با داعش فرا رسیده است و طی هفته های آینده داعش مناطق امنی در سوریه نخواهد داشت».

به هر حال جبهه البادیه الشام چسبیده به مرز با عراق مجددا هم اکنون در صدر تحولات میدانی سوریه قرار دارد. داعشی ها به دنبال حفظ مناطق تحت اشغال خود در دیرالزور هستند اما راه به جایی نخواهند برد و به زودی با توجه به موفقیت های عراقی ها و سوری ها دیگر مناطق خاصی در اختیار داعش باقی نخواهد ماند. داعش فعلا تروریستهای خود را در دیرالزور متمرکز کرده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.