وزیر خارجه آمریکا با دشوار خواندن برخی از شروط عربستان و متحدینش برای از سرگیری رابطه با دوحه، مذاکره مستمر طرفین برای حل اختلاف را خواستار شد.

تیلرسون: تامین برخی از شروط برای قطر دشوار است

به گزارش قدس آنلاین،  «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا لیست شروط ۱۳ گانه ای که ۴ کشور عربی برای ازسرگیری رابطه با قطر ارائه داده اند، بسیار دشوار خواند و هشدار داد که طرفین باید کمتر به لفاظی علیه یکدیگر بپردازند.

گفتنی است عربستان سعودی، مصر، بحرین و امارات از پنجشنبه گذشته به قطر فرصتی ۱۰ روزه برای بررسی شروط ۱۳ گانه دادند.

این در حالی است که دوحه مطالبات آنها را زیاده خواهی تلقی کرده و می گوید تعیین ضرب الاجل به منزله اعمال محدودیت بر حق حاکمیت قطر است.

وزارت خارجه آمریکا دیروز یکشنبه اعلام کرد قطر بررسی درخواست های ۴ کشور عربی را آغاز کرده است.

با این حال تیلرسون مدعی شد: اگرچه اجرای برخی از شروط برای قطر بسیار دشوار خواهد بود، حوزه هایی هم وجود دارد که زمینه حصول نتیجه از مذاکرات جاری را فراهم می کند.

وی همچنین از هر ۵ کشور خواست تا با حضور در پای میز مذاکره به گفتگو در این باره بپردازند.

در این لیست ۱۳ گانه، مهمترین شروطی که شورای همکاری خلیج فارس برای قطر معین کرده شامل قطع روابط دیپلماتیک با ایران و حزب‌الله، تعطیلی کامل شبکه الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه از خاک این کشور است.

کشورهای عربی از قطر خواستند تمام روابطش را با گروه «اخوان‌المسلمین»، جنبش «حزب‌الله» لبنان، سازمان تروریستی «القاعده» و گروه تروریستی «داعش» قطع کند.

در ادامه این لیست طولانی آمده است که قطر نباید به شهروندان ۴ کشور مصر، عربستان سعودی، بحرین و امارات عربی متحده تابعیت داده و باید اتباعی را که هم‌اکنون در خاک کشورش هستند، اخراج کنند.

شورای همکاری خلیج فارس این اقدام را تلاشی در راستای ممانعت از دخالت قطر در امور داخلی کشورهای مذکور دانست.

این کشورها همچنین از قطر خواستند تمام اشخاص تحت تعقیب دولت‌های مذکور - به اتهام دست داشتن در فعالیت‌های تروریستی - را به آنها تحویل داده و به حمایت مالی از نهادهایی که از سوی آمریکا تروریستی و افراطی شناخته شده‌اند، پایان دهد.
 

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.