در کشور ما بانک‌ها دغدغه رفع مشکلات اقتصادی ندارند و مبنای شرعی نرخ سود بانکی و هر نوع تحمیل نرخ بر روی تسهیلات، باید بر اساس عملکرد بخش واقعی اقتصاد باشد.

بانکها دغدغه رفع مشکلات اقتصادی ندارند
به گزارش قدس آنلاین، حسین عیوضلو اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در برنامه ۱۸:۳۰ شبکه خبر با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های فعالان اقتصادی در حوزه تولید و اشتغال، تامین منابع مالی و برخورداری از تسهیلات مالی و بانکی با شرایط مناسب است، تصریح کرد: فعالیت اقتصادی نیاز به محاسبات دقیق متناسب با درآمد دارد که متاسفانه امروز سرمایه گذاری و اخذ تسهیلات، با تامین بانکی فعالیتی گران به شمار می آید و به نوعی به صرفه نیست.
وی ادامه داد:  امروز در تمام دنیا، نرخ های رشد بالا و نرخ بهره پایین است، که این مسئله هنوز در سیستم بانکداری ایران مرسوم نیست و بدون معالجه ساختار بانکی کاغذی، نمی توان تغییری در دنیای واقعی، ایجاد کرد.
 
 رئیس طرح اصلاح نظام بانکی، با بیان اینکه ساختار نظام پولی و بانکی کشور معیوب است، گفت: این ساختار معیوب حتی مانعی برای اجرای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
 
 

گفتگوی 18:30/


این استاد دانشگاه  با اشاره به اینکه در حال حاضر، برای اصلاح نظام بانکی نیازمند ایجاد زیرساخت های حقوقی و قانونی هستیم، گفت: امروز چینن مواردی وجود ندارد، چرا که قوانین موجود متناسب با بانکداری نوین نیست.
 
عیوضلو با اشاره به اینکه نظام بانکداری کشور با نظام حقوقی و قوانین مدنی و تجارت هماهنگ نیست، گفت: در دنیا هر چند سال قوانین پولی بانکی تغییر می کند، اما قوانین پولی و بانکی کشور ما، مربوط به سال ۶۲ است که از آن زمان تاکنون در آن فقط تغییرات جزئی صورت گرفته است.  
وی ادامه داد: نگاه امروز ما به سیستم پولی غلط است و روش اسلامی را در این باره مدنظر قرار ندادیم و فقط به یک بعد آن که بحث عقود است پرداختیم.
 

 رئیس طرح اصلاح نظام بانکی با بیان اینکه تنها تغییری که در قانون بانکداری بعد از انقلاب صورت گرفته است اضافه شدن قانون بانکداری بدون ربا و توجه به عقود اسلامی بوده است، گفت: این نیز خود باعث صوری شدن معاملات و حرکت به سمت ربوی شدن بانکها شده است.

وی گفت: تا معالجه کامل و درستی در نظام پولی و بانکی و زیر ساخت های آن صورت نگیرد، هرگونه تغییر صوری و روبنایی در نظام پولی بانکی، اشتباه است.
 
 

این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه دغدغه بانکها برخی مسائل شخصی خود بانک مثل بدهی ها، معوقات و سود آوری است که البته این ها مسئله خود بانکهاست و مشکل اقتصاد کشور نیست و این مسائل کمکی به ماموریت اصلی بانک که معطوف به بخش های اقتصادی باید باشد نمی کند، این در حالیست که بانک ها باید در خدمت اقتصاد کشور باشند.

وی با اشاره به اینکه بانکها دغدغه رفع مشکلات اقتصادی را ندارند، گفت: مبنای شرعی نرخ سود بانکی و به طور کلی مبنای هر نوع تحمیل نرخ بر روی تسهیلات باید بر اساس عملکرد بخش واقعی اقتصاد باشد.


عضو هیئت مدیره انجمن علمی اقتصاد اسلامی ایران ادامه داد:  آمار صدور چک در کشور ما چند برابر مبادلات کاغذی است و حتی چند برابر نقدینگی است و اینها نشان دهنده ناهماهنگی است و معالجه این روند مسئله ای جدی است.

 

رئیس کارگروه راهبری تحول ساختاری نظام بانکی ادامه داد: برای تامین مالی به شیوه نوین، به نهادهای نظارتی نیاز است، اقتصاد باید با یک نیروی نظارتی متمرکز به همه بخش ها در کشور توجه کند.
 
 وی افزود: مسئله کشور اینست که بانک باید در خدمت اقتصاد کشور باشد و باید نظارت ها به کل سیستم پمپاژ بشود، اما در کشور ما سود ها تنها به پروژه های کلان تزریق می شود و بنگاه های خرد و متوسط مغفول می مانند که باید پیگیری شود و بر اساس انجام کار واقعی، این مسئله باید بررسی شود.
عیوضلو تاکید کرد: این روند یک نهاد نظارتی بالا و تصمیم گیر می طلبد  که در هر زمینه ای باید مشوق هایی متناسب با انجام کاری که در عالم واقع انجام می شود در نظر بگیرد، تا باعث رشد و پیشرفت شود و این مبنا کاملا اسلامی و بر اساس آموزه های آن هست.  
 ضمن اینکه متولی این کارها هم باید مشخص شود.
 
 او ادامه داد: جمهوری اسلامی در همه زمینه ها لازم است که با تئوری اسلامی اداره شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.