رشتخوار -نماینده خواف و رشتخواردر مجلس شورای اسلامی گفت:طرح مطالعات چهار بانده شدن محور رشتخوار به تربت حیدریه از سوی ایمیدرو و وزارت راه و شهر سازی در حال انجام است.

مشکلات مردم رشتخوار واکاوی شد/وعده هایی که به ثمر نرسید

به گزارش قدس آنلاین محمود نگهبان سلامی روز سه شنبه در سفر به رشتخوار ، با اشاره به تردد هزاران وسیله نقلیه سنگ معدن سنگان و مسافر از این محور  گفت:موضوع بحث جاده رشتخوار -خواف- تربت حیدریه، در چند سال گذشته تفاهمنامه‌ای بین ایمیدرو و راه و شهرسازی انجام شده  ودر این تفاهمنامه قرار شد از خواف تا تربت حیدریه به طول ۱۳۰ کیلومتر  چهار بانده شود در حال حاضر تا سلامه خواف این کار  انجام شده و کار مطالعات باقیه این محور نیز انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه  تاکنون در حوزه اقتصاد روستاها گام اساسی بر نداشته شده است افزود: برای کاهش مهاجرت جوانان روستاها به شهر ها مجلس شورای اسلامی در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی در راستا ایجاد اشتغال بیشتر، با اجازه مقام معظم رهبری ۵ هزار میلیارد تومان در اختیار جوانان روستاهای کشور قرار می دهد.

وی ادامه داد: همچنین کارخانه های  گندله‌سازی  و کنسانتره شرق کشور با حضور رییس جمهور به بهره برداری می رسد.

وی  اظهار کرد: ۹ کارخانه فرآوری سنگ‌آهن در منطقه سنگان، که با شروع کار دولت یازدهم کار احداث آنها از طریق پیمانکاران داخلی آغاز شده، اکنون به مرحله پایانی ‌رسیده است.

وی همچنین در ادامه سخنانش در پاسخ به نیروهای حق التدریس رشتخواردر خصوص استخدام اظهار داشت:مجلس با تصویب طرحی مبنی بر استخدام نیروهای حق التدریس آموزش و پرورش اقدام کرده که طی هفته آینده در کمسیون آموزش و تحقیقات آموزش بررسی می شود  و بناست تمام کسانی که سابقه تدریس در آموزش و پرورش دارند استخدام شوند.

در این جلسه دانشگر مدیر آمور آب  روستایی خراسان رضوی  که همراه نماینده خواف و رشتخوار هم که به منظور رفع مشکلات آبی روستاهای دولت آباد؛ نوق، دوچاهی و حوض کرم رشتخوار به این شهرستان سفر کرده بود  گفت: ۷۰ درصد مصرف کننده گان آب شرب الگوی مصرف آب را رعایت می کنند و  باقی آب شرب در شهرستان رشتخوار بعنوان اضافه برداشت که  عمدتا  صرف شرب دام ها می شود و هر سالانه بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان هزینه روی دست این امورگذاشته و با مشکلاتی مواجهیم.

وی اظهار داشت:برای رفع مشکل کمبود آب شرب در دو چاهی و حوض کرم در حال حاضر با اجرای پروزه خط انتقال آب به طول ۱۷ کیلومتر در حال انجام است که تا شهریور سال جاری این پروژه افتتاح و مشکل حل می شود.

دانشگر برای رفع مشکل دولت آباد رشتخوار نیز گفت:در حال حاضر آب این روستا توسط تانکر انجام می شود که برای رفع این مشکل بزودی اقدام می شود.

وی با اشاره به ورود بحران خشکسالی استان به ۱۵ سالگی در خراسان رضوی و کاهش بارش سال جاری در استان گفت:از محل اعتبارات استانی و ملی بیش از ۲۰۰ روستای استان با اعتبار بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان در سال گذشته آبرسانی شد.

مدیر عامل آبفای روستایی استان خراسان رضوی همچنین  گفت: آمار مربوط به بارش باران با توجه به  خشکسالی های اخیر در سطح استان کاهش یافته و به گزارش بانک جهانی آب با رسیدن به سرانه مصرفی ۱۴۰۰ متر مکعب آب درحال رسیدن به بحران هستیم .
وی افزود: با اینکه ۳۴ دشت از ۳۷ دشت استان در بحران آب هست و با توجه به حفاری های زیاد امروزه با مشکل کم آبی مواجه شده ایم و باید با بهینه مصرف کردن و صرفه جویی پیشگیری لازم به عمل آید.

مشکلات بر دوش مردم

در این جلسه امام جمعه جنگل هم با تاکید بر رفع مشکلات آب شرب؛ رفع بیکاری جواناناین شهر از طریق استخدام در سنگ معدن سنگان و ایجاد شهرک صنعتی در جنگل  و دغدغه خدمت بیشتر به مردم از سوی مسئولان به منطقه محروم جنگل گفت:صدور قبوض آب، برق و...برای مردم روستاهای محروم جنگل که توان پرداخت آن را ندارند به صلاح نبود ه  و مردم با وجود خشکسالی ها باید این مبالغ از کجا پرداخت کنند؟

حجت ا لاسلام روح الله توکلی گفت:من در جنگل مشکلات مردم را دیده و لمس کرده ام که دولت همیشه برای یک خانه روستایی که یک لامپ روشن دارد و ماهیانه ۶ هزار تومان هزینه می داد و امروز دو برابر شده توان پرداخت قبوض را ندارد.

وی گفت:مگر مجلس که به حقوق ۲۵ میلیونی دولتی ها رای می دهند کوه می کنند چرا این طور مشکلات بر دوش مردم می گذارند؟

امام جمعه جنگل گفت:در سفری که به همراه مسئولان به علی نقی جنگل از توابع رشتخوار داشتم متاسفانه پیرمردی با پاهای پینه بسته در یک خانه سیاه و بدون آب و برق  بعد از سی و هشت  سال ازعمر انقلاب زندگی می کند این زندگی به چه جرمی است.

وی خطاب به فرماندار رشتخوار که گفته بودمن چهار میلون تومان از دولت حقوق می گیرم اظهار داشت:شما حقوق ۵ امام جمعه را می گیرید همدلی دولت و ملت می تواند بسیاری از مشکلات را حل نماید.

کارخانه فولاد

مجید خطایی عضو شورای شهررشتخوارهم خواستار  حل مشکلات کارخانه فولاد شکفته در شهر رشتخوار شد و گفت:با راه اندازی این کارخانه  اشتغال در شهرستان افزایش داده  و شاهد از بین رفتن بیکاری در رشتخوار باشیم .
وی  در ادامه به مشکلاتی همچون تردد ماشین های سنگین از مرکز شهر همچنین احداث کمربندی در رشتخوار، و پیگیری قول مربوط به ۱۰۰۰ تن قیر برای آسفالت جاده ها، حل مشکل  چهارباندی شدن جاده رشتخوار برای جلوگیری از تصادفات خطرناک و... اشاره کرد و از مسئولان  خواست تا نهایت همکاری لازم را داشته باشند.
سید حسن حسینی  عضو شورای شهر جنگل هم گفت: با اجرای طرح لوله کشی به مصافت ۱۰۰ کیلومتر در خصوص آب شهر جنگل برای رونق کشاورزی و یا ساخت گلخانه ها پیش بینی شده ۳۰۰۰ شغل مستقیم بوجودمی آید، وی همچنین مطرح کرد: بیکاری ها و مهاجرت ها در شهرستان به خاطر کمبود شغل مناسب است و برای رفع این مشکلات از مسئولین درخواست اعتبارداریم .

مشکلات زیست محیطی

فرماندار رشتخوار هم در این جلسه با اشاره به حل مشکلات آب شرب باسفر، حسین آباد، جنگل واحمد آباد و... طی سه سال خدمتش در این شهرستان گفت:افتخار ما خدمت به مردم و نوکری آنان است که بسته به توان دولت خدمات ارائه می کنیم.

خالقداد عرب در خصوص  کج سلیقه ای مسئولان قبلش در خصوص تعبیه مجتمع فولادی در داخل شهر رشتخوار گفت:این پروزه با مشکلات زیست محیطی روبروست که باید مشکل با دندان باز شود.

وی با ذکر این که مدیران اجرایی رشتخوار جهادی کار می کنند و لحظه ای از مشکلات مردم درنگ ندارند خاطر نشان کرد:در سال جاری ۳۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ۱۸۰ برای روکش آسفالت جنگل قرار داده شده است و بناست سه برابر این اعتبارات وزارت متبوعه هم هزینه کند.

وعده هایی که به ثمر نرسید

شتخوار از توابع خراسان رضوی در ده  سال اخیر که قول راه اندازی دو کارخانه فولادی  از سوی مسئولان به مردم  داده شدو قرار بود بعد از دو سال هزاران شغل مستقیم و غیر مستقیم برای مردم این مرز و بوم راه اندازی شود متاسفانه هنوز ره به جایی نبرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.