ایلام- گروه استان ها- محمد غلام نیا: آب رودخانه های سرابله و چرداول موجب شده که کشاورزی شهرستان چرداول از توسعه خوبی برخوردار شود، اما اکنون به دلیل برداشت بی رویه آب در روستاهای بالادست، روستاهای پایین دست با نبود آب و خسارات فراوان در مزارع خود روبرو شده اند.

اکوسیستم و محیط زیست چرداول در معرض تخریب/ کشاورزان با تنش آبی روبرو شدند

به گزارش قدس آنلاین، از آنجا که روستاها بعنوان بخش مولد جامعه در تأمین مواد غذایی و دامی نقش تأیین کننده دارند، متاسفانه این روزها، روستاهای پایین دست رودخانه چرداول، به علت عدم مدیریت کافی منابع آبی از سوی بهره برداران و عدم نظارت مسئولان، این رودخانه در حال خشک شدن است و کشاورزان در این فصل کشت و کار، بیکار شده اند.

خشکی مزارع برنج چرداول!

یکی از روستاییان می گوید: عمده کشت ما در این فصل کشت و نشأ برنج است که متأسفانه به علت خشک شدن رودخانه به واسطه پمپاژهای بالادست متأسفانه نمی توانیم کاشت انجام دهیم و شالیزارهایمان خشک شده اند.

علی یار احمدی می گوید: من ۵ سر عائله دارم و عمده درآمدم از راه کشاورزی است، ولی متأسفانه با خشک شدن رودخانه و نرسیدن  آب به مزارع و عدم کاشت، متحمل ضرر و زیان زیادی شده و هیچ کس نیست که جواب ما را بدهد.

فرد دیگری که خود را از اهای  روستای کل قطار معرفی می کند، می گوید: رودخانه چرداول تا چند سال پیش خروشان و پر آب بوده و در چند سال اخیر، در فصل تابستان کم آب و گاهاً خشک می شود، که یکی از دلایل آن وجود پمپاژهای متعدد بدون نظارت، در مسیر رودخانه است که آب را به زمین های دیم پمپاژ می کند و علاوه بر نابودی کشاورزی ما، لطمات جبران ناپذی به محیط زیست و آبزیان موجود می زند.

فرد دیگری که خود را جلیلیان معرفی می کند، می گوید: سازمان محیط زیست در این فصل افراد را برای صید چند قطعه ماهی سریعأ برخورد کرده و او را به مراجع قضایی معرفی می کنند، اما اکنون با خشک شدن رودخانه و تلف شدن آبزیان و نابودی اکوسیستم هیچ گونه عکس العملی نشان نمی دهند.

اقدام سریع برای قطع پمپاژها

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام در گفتگو با خبر نگار قدس آنلاین می گوید: مجوزهای صادر شده از سوی آب منطقه ای برای برداشت آب از رودخانه مختص فصلهای پر آبی بوده که متأسفانه بعضی از کشاورزان بدون در نظر گرفتن اخطارهای این شرکت، شروع به برداشت آب برای آبیاری محصولات غیر فصلی اعم از هندوانه، یونجه و ... می نمایند.

ذوالفقار مهدی زاده با بیان اینکه آبیاری محصولات غیر فصلی در این موقع از سال تخلف محسوب می شود، می افزاید: خوشبختانه با هماهنگی دستگاه قضایی شهرستان چرداول، نسبت به قطع برق پمپاژهای متخلف اقدام شده و تا آخرین لحظه و بدون هیچ چشم پوشی در این خصوص پیگیری می شود.

مدیر عامل آب منطقه ای استان با اشاره به هماهنگی به عمل آمده با فرمانداری شهرستان چرداول می گوید: در صورت لزوم و برداشت غیرقانونی و عدم توجه بهره برداران، جلسه شورای تأمین در شهرستان تشکیل و با متخلفین برخورد قانونی می شود.

محیط زیست به زودی اقدام می کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام نیز در این باره می گوید: پس از دریافت گزارشات مبنی بر خشک شدن پایین دست رودخانه چرداول، موضوع را رصد کرده و در حال جمع بندی گزارشات هستیم.

مازیار سلیمان نژاد با اشاره به اینکه اجازه تخریب اکوسیستم و محیط زیست حاشیه این رودخانه را نخواهیم داد، اظهار می دارد: این دستگاه اجرایی به شدت به این موضوع برخورد خواهد کرد و در همین راستا با مسئولان قضایی در حال رایزنی هستیم.

وی تأکید می کند: پس از جمع بندی گزارشات و هماهنگی با دستگاه قضایی، با متخلفان برخورد خواهد شد و نتیجه کار به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

مجوز برداشت برای فصول پر آب است نه تابستان!

 رئیس جهاد کشاورزی شهرستان چرداول در این باره به خبرنگار ما می گوید: مسئول تمام آبهای سطحی، زیر زمینی و چاه ها، آب منطقه ای و اداره منابع آب می باشد.

اقبال گراوند با بیان اینکه متأسفانه در فصول پر آبی سال مجوزهای زیادی برای برداشت آب از رودخانه صادر شده است، می افزاید: در حوزه کشاورزی ناهماهنگی هایی وجود دارد که هم بهره برداران و هم کشاورزان را برای تأمین آب، با مشکل مواجه کرده است.

وی اظهار می دارد: در رفع این مشکل نقش دو دستگاه آب منطقه ای و جهاد کشاورزی پر رنگ است اول اینکه وظیفه ما در جهاد کشاورزی اطلاع رسانی و توجیه کشاورزان برای مدیریت صحیح منابع آبی در فصول کم آبی و جایگزین کردن محصولات دیگر است، دوم شرکت آب منطقه ای وظیفه نظارت و کنترل بر برداشت آب و بازدیدهای سرزده از پمپاژهای موجود را دارد.

مدیر جهاد کشاورزی چرداول با اشاره به اینکه جلساتی در فرمانداری شهرستان با حضور مسئولان، کشاورزان و بهره برداران برگزار شده است، یادآور شد: مقرر گردیده با هماهنگی دستگاه قضا، نسبت به برخورد با متخلفین اقدام شود و از کشاورزان خواسته شده که حتی المقدور شبانه و بر اساس نیاز نسبت به برداشت و آبیاری اقدام شود، بطوریکه مزارع کشاورزان پایین دستی با تنش آبی مواجه نشوند.

حال با توجه به حاد بودن مسئله و در خطر بودن اکوسیستم، کشاورزی و خطر مهاجرت روستائیان پایین دست رودخانه، لازم است که مسئولان ذیربط و دستگاه های متولی نسبت به رفع این مشکل اقدام عاجل و سریع کرده و خیل عظیم روستائیان پایین دست را در فصل کشت و کار تنها نگذاشته و امیدواریم که در روزهای آتی شاهد بازگرداندن آب به این رودخانه باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.