رشت- مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان گفت: در طرح تابستانی هلال احمر گیلان ۳۵۰ نفر در آماده باش برای امداد رسانی هستند. از ۱۷ هزار و ۵۵۸ نفر حادثه دیده که تحت پوشش خدمات ما بودند ۱۳۰۷ نفر نجات یافته از حوادث هستند که بیشتر از نوع حوادث جاده ای بوده اند.

نجات ۱۳۰۰ نفر از حوادث جاده‌ای/ آمادگی مردم در برابر حوادث زیر ۱۰ درصد است

قدس آنلاین، گره استانها، مریم رفیعیان- مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، از آغاز طرح تابستانی هلال احمر استان گیلان برای سلامت مسافران تابستانی خبر داد و گفت: زمان آغاز اجرای طرح امداد و نجات جاده ای بر اساس دستورالعمل ستادی بعد از عید فطر بود ولی در استان گیلان به دلیل گردشپذیر بودن با  افزایش ظرفیت کاری به منظور حفظ آمادگی و پاسخگویی تیم ها به حوادث احتمالی، از نیمه های خرداد شروع و تا پایان شهریور اجرا یی می شود.

مهدی ولی پور افزود: در این طرح ۱۳ پایگاه ثابت، ۱۲ پست موقت امداد و نجات فعال شده است و خدمات ارائه می دهد. در هر پایگاه ثابت ۵ نفر و پست های موقت ۴ نفر و تیم واکنش سریع در مرکز استان با ۵ نفر نیرو به صورت شبانه روزی با احتساب کشیک ها و همکارانی که فعالیت می کنند حدود ۳۵۰ نفر در این ایام در حال آماده باش و امداد رسانی هستند.

ولی پور اظهار داشت: علاوه بر آن ۵۰ دستگاه خودروی امدادی و موتور آمبولانس و نجات و یک بالگرد امدادی در استان مستقر است و شماره ۱۱۲ ندای امداد هم به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به مردم است.

وی از آمادگی کامل همه نیروهای امداد و نجات هلال احمر گیلان خبر داد و گفت: همه نیروهای مستقر در پایگاه ها، سواحل، جاده ها، کوهستان تحت پوشش طرح تخصصی ایثار در تیم های نجاتگر یک، دو و سه آموزش های تخصصی را طی کرده اند و هر ساله برای طرح های تابستانه ، زمستانه و عید دوره های بازآموزی ارائه می شود.

وی وظیفه طرح امداد و نجات را شامل عملیات جست و جو، رها سازی، نجات و انتقال مصدومین با هماهنگی اورژانس در حوادث جاده ای در کنار خدمات در سطح جاده و نقاط حادثه خیز عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه حدود ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم در سواحل در کنار هیات نجات غریق و بقیه دستگاه های مسئول نیز یک سری خدمات تخصصی ارئه می کنیم.

وی با اشاره به تعداد ماموریت های امداد و نجات انجام شده در سال گذشته گفت: سال گذشته هزار و ۳۶۸ عملیات امداد و نجات داشتیم که جاده ای ۸۵۳ فقره (۵۲ درصد) بوده است ، امداد ونجات حضوری و مناسبتی ۴۹۷ فقره (حدود ۳۰ درصد ) و امداد نجات کوهستان ۴۳ ماموریت (حدود ۳ درصد) و سایر موضوعات امدادی مانند  برف- کولاک ، دریایی و ...حدود ۱۵ درصد بوده است.

۱۳۰۷ نفر نجات یافته از حوادث ​با کمک هلال احمر

مدیر عامل جمعیت هلا احمر گیلان اظهار داشت: از ۱۷ هزار و ۵۵۸ نفر حادثه دیده که تحت پوشش خدمات ما بودند ۱۳۰۷ نفر نجات یافته از حوادث هستند که بیشتر از نوع حوادث جاده ای بوده اند.

ولی پور از اجرای طرح خادم استان از سه ماهه پایانی سال گذشته در کشور خبر داد و گفت : در بحث اطلاع رسانی «کانال خادم» در سطح کشور و به تبع آن گیلان با هدف ایجاد دغدغه و آگاهی در بین عموم جامعه نسبت به مخاطراتی که تهدیدشان می کند و ارتقا آمادگی تمامی خانوارهای ایرانی در برابر مخاطرات تا پایان سال ۱۴۰۰ راه اندازی شده است .

وی ادامه داد: در این طرح علاوه بر آموزش مستقیم مردم در کلاس های امدادی، ضمن افزایش آمادگی شهروندان، مأموران امداد نجات با حضور به در منازل آموزش های لازم را به شهروندان می دهند، همچنین در سطح جادهها نیز با نصب بنرهای هشدار دهنده، نصب دوربین های مدار بسته در محورهای مواصلاتی برای افزایش ایمنی مردم و مسافران تلاش شده است.

کمتر از ۳۰درصد مردم آموزش دیده اند

ولی پور با بیان این نکته که کشور ما جز ده کشور حادثه خیز دنیا و استان ما جز ۵ استان خطر پذیر کشور است خاطر نشان کرد: بر اساس مستندات موجود از یک طرف حدود ۳۰ حادثه شناخته شده از مجموع ۴۰ حادثه کل دنیا را داریم و از طرف دیگر با گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی که دنیا، کشور و استان گیلان از آن متاثر است برنامه های ویژه ای داریم. سازمان ملل سال میلادی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ را سال حوادث آب و هوایی معرفی کرده است؛ همه این موارد و به علاوه بحث گردشگر پذیر بودن استان گیلان که این استان را بالقوه خطر پذیر می کند باعث می شود که به اموزش های همگانی بیش از بیش توجه شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه کمتر از ۳۰درصد مردم آموزش های لازم را در برابر مخاطرات طبیعی دیده اند اظهار داشت: بر اساس پژوهش های صورت گرفته میزان آمادگی کشور در برابر مخاطرات زیر ۱۰ درصد است در حالیکه درکشورهای منطقه این رقم آمادگی به ۳۰ تا ۴۰ درصد و در کشورهای توسعه یافته بالای ۸۰ درصد است.

وی گفت: با اجرای طرح خادم درصددیم که در یک برنامه ۵ ساله در قالب اعتبارات دولتی و تلاش خود مردم این آمادگی را به مرز آمادگی منطقه ای ۳۰ تا ۴۰ برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.