بجنورد- ساخت کتابخانه مرکزی بجنورد از مصوبات دور نخست سفرهای استانی دولت نهم بود که در سال ۱۳۸۵ آغاز شد این کتابخانه شامل فضای آموزشی، اداری، قرائت خانه، سالن مطالعه، فضای خدمات پشتیبانی، بخش مخزن و مرجع و کارگاه مرمت کتاب بوده که در زیربنای ۴ هزار و ۲۵ مترمربع در چهار طبقه در دست ساخت است.

کتابخانه مرکزی بجنورد چشم انتظار اقدام و عمل

قدس آنلاین- گروه استانها- سمانه محمدزاده ثانی: متاسفانه این کتابخانه همچنان با گذشت ۱۱ سال هنوز به بهره برداری نرسیده است.

با توجه به اینکه استان خراسان شمالی در زمینه سرانه فضای کتابخانه ای دارای جایگاه مناسبی نیست، تکمیل و بهره برداری از این پروژه میتواند میزان سرانه فضای کتابخانه های استان را به طور چشمگیری افزایش دهد.

در این مدت هر ساله تاریخ های متعددی برای بهره برداری از این پروژه توسط مسئولان عنوان شده که هنوز هیچ کدام از این تاریخ ها به وقوع نپیوسته است و این پروژه همچنان با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی در جا می زند.

آمار کتابخانه ها در شان شهروندان نیست

یک استاد دانشگاه گلایه خود را از نبود کتابخانه عمومی در شهر این‌گونه بیان می‌کند: آمار کتابخانه‌های شهر، در شأن شهروندان نیست و احداث کتابخانه مرکزی می‌تواند کمبودهای فضای مطالعاتی را تا حدی جبران کند.

رضایی با بیان اینکه کتابخانه عمومی با به کارگیری خلاقیت‌های جدید، می‌تواند فرصت‌هایی نو برای افزایش تعامل با مردم ایجاد کند، می گوید: به عقیده من ایجاد بسترهای تازه برای رفع نیاز مخاطب، بسیار مؤثر خواهد بود.

وی می افزاید: روند تکمیل کتابخانه مرکزی بجنورد باید بسرعت پایان یابد تا مشکلات این حوزه و اهالی کتاب تا حدودی رفع شود.

وی از مسؤولان خواست تا با توجه به زیر ساخت ها، این مسأله را در اولویت قرار دهند؛ زیرا رشد جامعه مستلزم وجود فضای مطالعاتی مناسب است

نبود کتاب های مورد نیاز

یکی از مطالعه کنندگان که در یکی از کتابخانه‌های بجنورد حضور دارد، از فضای کوچک این کتابخانه گلایه می‌کند و می‌گوید: سالن این کتابخانه بسیار کوچک است و پاسخگوی کسانی که برای مطالعه به این مکان مراجعه می‌کنند، نیست.

وی یکی دیگر از مشکلات موجود در کتابخانه را نبود کتاب‌های مورد نیاز برای مطالعه‌کنندگان عنوان می‌کند.

کتاب های موجود مربوط به ۵۰ سال گذشته است

یکی از نویسندگان کتاب در شهرستان بجنورد نیز با بیان اینکه بجنورد کتابخانه ی استاندارد ندارد می گوید: فضای کتابخانه های شهر باید در فضای با نشاط باشد تا کتابخوان سوق بیشتری برای مطالعه کتاب داشته باشد.

تیمور غلامی می گوید: اما متاسفانه کتابخانه های موجود در مرکز استان فضای مناسبی ندارند و اکثرا در محیطی اداری هستند.

وی می گوید: یکی از کتابخانه های بجنورد به دلیل نبود فضا میز و صندلی را در راهرو و در کنار سرویس های بهداشتی قرار داده اند که بوی نامطبوع آن نمی گذارد کتابخوان مطالعه کند.

وی ادامه می دهد: حتی در محوطه کتابخانه های شهر یک درختی وجود ندارد که در زیر سایه آن کتاب خواند.

غلامی اظهار می دارد: اکنون تنها کتابخانه ای که فضای تقریبا بهتری نسبت به دیگر کتاب خانه ها دارد کتابخانه ای است که سالن مطالعه آن یک اتاقک ۳ در ۴ است که بیشتر ۱۰ نفر در آن جا نمی شود.

وی همچنین در خصوص وضعیت کتاب های موجود در کتاب خانه های مرکز استان نیز می گوید: متاسفانه کتابهای موجود در کتابخانه های استان نیز به روز نیستند و اکثر کتاب های موجود مربوط به ۵۰ سال گذشته است.

تیمور غلامی اظهار می دارد: باید کتابهایی که خوانده نمی شود از قفسهای کتابخانه های استان برچیده شود و کتابهای جدید جاگیزین آنها شود زیرا این کتابها فقط حجم اشغال می کند.

وی می افزاید: در حال حاضر ۹۰ درصد مراجعین به کتابخانه های استان کنکوری ها هستند بغیر اینها کسی برای مراجعه کتاب به کتابخانه ها نمی روند.

غلامی اظهار می دارد: اکنون کتابخانه های مرکز استان به هیچ عنوان جوابگوی مردم و جمعیت شهر نیستند.

وی می افزاید: طبعا شهروندان بجنوردی لایق کتابخانه ای استاندارد با دارا بودن حداقل ها هستند که کتابخانه ی مرکزی این مهم را تحقق می بخشد و از بودنش مردم استفاده ی شایان می برند و از آن استقبال می کنند.      

این نویسنده کتاب می گوید: این کتابخانه به دلیل وسعت بنا و حجم بالای خدمات دهی و امکانات سخت افزاری می تواند گام بلندی در جهت افزایش سطح مطالعه مردم بجنورد باشد .     

وی همه این مشکلات را عدم مدیریت مسئولان مربوطه عنوان می کند.

افتتاح کتابخانه مرکزی مرداد ماه امسال

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز می گوید:  کتابخانه مرکزی بجنورد در زیربنای ۴ هزار و ۲۵ مترمربع در چهار طبقه در دست ساخت است که با بهره‌برداری از این پروژه، سرانه فضای مطالعه در مرکز استان افزایش خواهدیافت.

طهماسبی اظهارمی کند: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این کتابخانه ۹۸ درصد است که تا کنون ۶ میلیارد تومان برای احداث این کتابخانه هزینه شده است.

وی  دلیل تاخیر در افتتاح این پروژه را عدم تخصص اعتبار دانست و گفت:کتابخانه مرکزی از سال ۸۵ در مرکز استان کلنگ زنی شده بود، اما به دلیل کمبود اعتبار روند اجرای این پروژه طولانی شد.

وی افزود: قرار است این کتابخانه در مرداد ماه امسال با حضور مسئولان کشوری به بهره برداری برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.