مشهد- سوژه نخ نمای دریافت وجوه غیر متعارف و اجباری توسط آموزش و پرورش در ابتدا و انتهای سال تحصیلی ادامه داشته و بسیاری از خانواده ها بر این باورند که حتما چراغ سبزی برای این اقدام وجود دارد که مدارس بدون هیچ ابایی بابت صدور کارنامه گرو کشی می کنند!

داستان دریافت اجباری شهریه تمامی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، بسیاری از خانواده های مشهدی که در طول سال تحصیلی از دریافت وجوه اجباری توسط آموزش و پرورش گلایه مند بودند ابراز می کنند که این رویه ناپسند و تخلف آشکار در فصل تابستان نیز ادامه داشته و به نظر می رسد به رسمی متداول تبدیل شده است.

همزمانی صدور دریافت کارنامه های دانش آموزان و همچنین ثبت نام برای سال تحصیلی جدید موجب شده است تا برخی مدارس با کیسه دوختن برای والدین به بهانه های واهی و اجباری مبالغ و یا وجوهی را در گرو و ازای ارایه کارنامه دریافت کنند.

با وجود اینکه طبق اصل سی ام قانون اساسی «دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد» اما مدارس طبق قانون نانوشته وجوهی را دریافت می کنند که هیچ جایگاه قانونی برای آن وجود ندارد.

کاغذ تحریر در ازای ارائه کارنامه

در همین راستا یکی از مدارس دولتی واقع در حاشیه خیابان احمد آباد مشهد ارائه کارنامه قبولی دانش آموزان را منوط به دریافت و تحویل دو بسته کاغذ تحریر سفید می داند.

مسئولان این مدرسه اصرار دارند که تنها در صورت تحویل دو بسته کاغذ کپی سفید حاضر به اعطای کارنامه دانش آموز هستند.

مسئولان این مدرسه همچنین اعلام کردندکه والدین در صورت ناتوانی در تهیه کاغذ تحریر می بایست  مبلغ ۳۰ هزار تومان بابت دریافت کارنامه پرداخت کنند

زیبا سازی با پول مردم

یکی از والدین در این رابطه به خبرنگار ما گفت: در طول سال گذشته نیز این مدرسه بسیاری از والدین را مجبور کرده تا به ازای هر دانش آموزان مبلغ یک و نیم میلیون ریال بابت زیبا سازی کلاس پرداخت کنند.

وی بیان کرد: بسیاری از خانواده ها مدارس دولتی را به این دلیل انتخاب می کنند که هزینه ای پرداخت نکرده و یا از توان مالی آن ها خارج است اما معلمان بچه ها را در مقابل یکدیگر قرار داده و  والدین را ناچار به پرداخت هزینه های نامتعارف مانند زیباسازی و یا هدیه روز معلم می کنند.

وی ادامه داد: مگر هزینه زیباسازی یک کلاس چقدر است که از هر دانش آموز ۱۵۰ هزار تومان و در مجموع ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اخذ شده است؟

هوشمند سازی

مادر یکی دانش آموزان مدرسه دولتی ...به خبرنگار ما گفت: برای هوشمند سازی کلاس فرزندم مبلغ ۲۵۰ هزار تومان درخواست شده است که در مجموع مبلغی معادل ۷ میلیون تومان برای یک کلاس می شود.

وی افزود: آیا خرید یک کامپیوتر ۷ میلیون تومان هزینه در بر دارد و این هزینه هوشمند سازی با والدین است؟وی افزود: متاسفانه مسئولان مدارس والدین را در هنگام ثبت نام تهدید می کنند که اگر این مبلغ پرداخت نشود فرزند شما در کلاس معمولی و درجه ۲ ثبت نام می شود.

وی ادامه داد: رییس جمهور در سخنان خود پیش از این متذکر شدند که ما شهروند درجه دو هم در کشور نداریم اما جالب است که دانش آموز درجه هم پیدا شده است!

مسئولان چه می گویند؟

در پاسخ به این سوال که چه میزان از این وجوه دریافتی توسط مدرسه قانونی است  با علیرضا کلیدری رئیس اداره ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش خراسان رضوی و دبیر ستاد ثبت نام آموزش و پرورش استان گفت و گو کردیم.

کلیدری در پاسخ به این سوال که برخی از مدارس تحویل کارنامه دانش آموزان را منوط به دریافت کالای غیرمتعارف و یا وجه می دانند اظهار داشت: در هر سال تحصیلی جدید از ابتدای مهر ماه تا پایان شهریورماه انجمن اولیا و مربیان مدارس مصوبه ای تحت عنوان «مشارکت های مردمی» را تصویب می کند، این مصوبه ضمانت اجرایی یکساله و به میزان همان سال تحصیلی دارد و پس از آن اعتبار ندارد.

وی افزود: در این راستا هر مدرسه متناسب با نیازها و شرایط جغرافیایی و اقتصادی منطقه میزان مشارکت را تعیین می کند و لذا باید تاکید کنم که این وجه نباید به اجبار از خانواده ها دریافت شود و هر خانواده ای که مایل باشد می تواند در بهبود شرایط مدارس مشارکت داشته باشد.

دریافت وجه غیر قانونی است

وی ادامه داد: اما دریافت وجه و یا هر کالایی برای تحویل کارنامه تخلف است و این قبیل موضوعات از طرف دستگاه های نظارتی آموزش و پرورش رسیدگی خواهد شد.

رئیس اداره ارزیابی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش خراسان رضوی همچنین در خصوص دریافت وجه از والدین به منظور هوشمندسازی کلاس ها نیز  گفت: هوشمندسازی مورد تاکید اجباری  آموزش و پرورش نیست و امتیاز خاصی برای مدارس به حساب نمی آید هر چند بر کیفیت آموزش اثرگذار است.
وی در پاسخ به این سوال که برخی مدارس مبلغ ۲۵۰ هزار تومان از والدین برای هوشمندسازی کلاس های درس دریافت می کنند ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش هر سال ردیف بودجه مشخصی را به بحث هوشمندسازی مدارس اختصاص می دهد و به ترتیب اولویت مناطق و پایه های تحصیلی، کلاس های درس هوشمندسازی می شوند اما دریافت مبلغ ۲۵۰ هزار تومان از والدین برای هوشمندسازی کلاس ها نه بخشنامه ای از طرف آموزش و پرورش بوده و نه قانونی است.
کلیدری همچنین اشاره ای به تست سلامت دانش آموزان پایه اول ابتدایی و دانش آموزان دیگر پایه های تحصیلی داشت و گفت: تست سنجش سلامت دانش آموزان بدو ورود برنامه ای ملی است که تمام دانش آموزان پایه اول ابتدایی ملزم به انجام آن هستند.
وی ادامه داد: اما برای سایر پایه های تحصیلی تست سلامتی نیز انجام می شود که این تست فقط برای درس تربیت بدنی آن ها لازم است و انجام این تست برای ثبت نام الزامی نیست و دانش آموزان تا پیش از آغاز سال تحصیلی جدید فرصت انجام این تست را دارند. اما در صورتی که مدرسه ای ثبت نام دانش آموزان را منوط به دریافت این تست سلامت ورزشی بداند خلاف قانونی است چرا که در هر صورت باید ثبت نام دانش آموز انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.