جامعه: «شماره تلفن و آدرس را در دفترچه نوشته ام، برای تکمیل روند درمانی ات به مطبم مراجعه کنید.» نظیر چنین جملاتی را این روزها خیلی از بیماران و خانواده‌های آن ها از برخی از پزشکان در بیمارستان‌های دولتی می‌شنوند.

ویزیت در بیمارستان دولتی ، درمان در مطب خصوصی

محمود مصدق: یکی دو روز گذشته خبر و فیلمی بر روی خروجی یکی از خبرگزاری‌ها منتشر که نشان می‌داد پزشک متخصص یک بیمارستان دولتی در کرج زن میانسالی را که از بیماری کبد چرب رنج می‌برد در حالی که همچنان دچار تب و لرز بوده است، مرخص می‌کند و با نوشتن شماره تلفن و نشانی مطلب خود از وی می‌خواهد برای ادامه درمان به مطلبش مراجعه کند.

 این مریض را به خاطر نمی‌آورم اما...

این پزشک در گفت‌و‌گو با «قدس» ترخیص بیمار بدحال را کاملاً تکذیب کرد اما موضوع ارجاع بیماران به مطلب خصوصی اش را پذیرفت و گفت: من روزی حدود ۶۰ بیمار را معاینه می‌کنم و یادم نمی آید چنین مریضی داشته باشم؛اما به طور ارجاع بیماران به مطب‌های خصوصی موجب می‌شود بعضی از بیماران پیگیر روند درمان شان نشوند و یا برای تأمین هزینه مجبور شوند زیر قرض بروند. حتم مریض بدحال و کسی که در تب می‌سوزد را مرخص نمی کنم .

وی با اذعان به این که از همه بیمارانش می‌خواهد برای تکمیل درمان شان پس از دو هفته به مطبش مراجعه کنند، درباره علت چنین درخواستی می‌گوید :من برای اطمینان از عدم عود کردن بیماری آزمایشاتی می‌نویسم و از آنجا که در درمانگاه بیمارستان فعال نیستم از بیمارانم می‌خواهم تا پس از دو هفته به مطب خصوصی‌ام بیایند.

این اظهارات درحالیست که ارجاع بیماران از بیمارستان‌های دولتی به کلینیک‌ها و مطب‌های خصوصی از لحاظ قانونی تخلف محسوب می‌شود و دستگاه‌های متولی یعنی سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان باید با متخلف برخورد کنند.

 کار غیر اخلاقی و تخلف

حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این خصوص به قدس می‌گوید:ارجاع بیماران به مطب‌های خصوصی نه تنها غیر اخلاقی یک تخلف قانونی به شمار می‌آید که اداره نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی می‌توانند با این موضوع برخورد قانونی کنند.

وی با اشاره به این که اکثر بیمارانی که به مراکز درمانی دولتی مراجعه می‌کنند از لحاظ مالی ضعیف هستند،می افزاید:بنابراین ارجاع این بیماران به مطب‌های خصوصی دور از جوانمردی و مروت است .

شهریاری می‌افزاید: ارجاع بیماران به مطب‌های خصوصی موجب می‌شود بعضی از بیماران پیگیر روند درمان شان نشوند و یا برای تأمین هزینه مجبور شوند زیر قرض بروند.

وی ادعای بعضی از پزشکان مبنی بر این که در درمانگاه بیمارستان فعال نیستند و به همین دلیل بیماران خود را به مطب شان ارجاع می‌دهند را رد می‌کند و می‌گوید:اینها بهانه است چون پزشکی که در بیمارستان دولتی فعالیت دارد در درمانگاه بیمارستان هم کار می‌کند. یعنی نشستن در درمانگاه و ویزیت بیماران بخشی از کار موظفی پزشکان است.در واقع آنان اول باید در درمانگاه بیماران را ویزیت کنند بعد اگر تشخیص دادند بیماران را بستری کنند .

 چگونگی برخورد با متخلفان

شهریاری درباره ارزیابی اش از چگونگی برخورد وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی با تخلف یاد شده می‌گوید: دستگاه‌های متولی ابتدا به صورت شفاهی و کتبی به پزشکانی که اقدام به ارجاع بیماران به مطب‌های خصوصی می‌کنند تذکر می‌دهند و بعد در صورت تداوم تخلف برخوردهای شدیدتری می‌کند. البته این موضوع هم تا حدی هم بستگی به پیگیری‌های خود بیماران دارد.

عباسعلی پوربافرانی؛ عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز می‌گوید: گاهی ارجاع بیماران به دلیل نبود امکانات کافی در بیمارستان‌های دولتی است که امری گریز ناپذیز می‌باشد و اشکالی ندارد اما بعضی وقت ها این اتفاق با انگیزه‌های مالی انجام می‌شود که اصلاً پذیرفته نیست و چینی اقدامی از لحاظ قانونی تخلف محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: معنی ندارد بیماری که در بیمارستان پذیرش می‌شود به مطب‌های خصوصی ارجاع شود مگر به دلیل نبودامکانات پزشکی.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.