پیروزی های جبهه مقاومت در عراق و سوریه و شکست های گروه های تروریستی تکفیری در این دو کشور باعث شده که آمریکا وارد فاز زمینه چینی برای مشروع جلوه دادن دخالت های بیشتر در جنگ شود. در این بین کشورهای انگلیس و فرانسه از اقدامات احتمالی واشنگتن در سوریه حمایت کرده اند اما روسیه و ایران نسبت به ماجراجویی های جدید هشدار داده اند.

ماجراجویی جدید ترامپ و هشدار ایران و روسیه

به گزارش قدس آنلاین، امروز شبکه خبری المیادین از ثبت پروازهای غیرعادی جنگنده‌های آمریکایی بر فراز سوریه خبر داد. این شبکه خبری اعلام کرد پرواز غیرعادی پهپادهای آمریکایی در منطقه خبر از انجام برخی تدابیر و اقدامات برای یک اتفاق می‌دهد.

دیروز نیز شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای مدعی شد: آمریکا آمادگی احتمالی نظام سوریه برای حمله شیمیایی دیگری را رصد کرده است که ممکن است به قتل گروهی غیرنظامیان از جمله کودکان بی گناه منجر شود. اسپایسر مدعی شد: در صورت وقوع حمله شیمیایی دیگر، سوریه هزینه سنگینی را پرداخت خواهد کرد. در این بیانیه ادعا شده که فعالیت‌های یاد شده مشابه تدارکاتی هستند که دولت سوریه قبل از حمله شیمیایی ۴ آوریل ۲۰۱۷ آنها را انجام داده است.

کاخ سفید مدرک و سندی درباره این ادعای خود ارائه نکرده است اما نکته جالب این جاست که فرانسه و انگلیس از اتهام زنی جدید کاخ سفید حمایت کرده اند و آمادگی خود را برای هر گونه پشتیبانی از اقدامات احتمالی عنوان کرده اند.

اما سوریه اتهامات آمریکا علیه دولت سوریه مبنی بر زمینه سازی برای حمله ای شیمیایی را رد کرده است. علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه تاکید کرد: دمشق به هیچ وجه علیه هیچ کسی حتی عناصر تروریستی سلاح شیمیایی استفاده نکرده و نخواهد کرد. وی تاکید کرد: اتهامات کاخ سفید نشان از آغاز جنگی دیپلماتیک علیه سوریه در شورای امنیت دارد.

ادعاهای جدید واشنگتن با واکنش های روسیه و ایران مواجه شد. در ایران علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با هشدار نسبت به عواقب اقدامات یک سویه آمریکا و زیر پا گذاردن مبانی حقوق بین الملل و حاکمیت ملی سوریه اظهار داشت: بدون شک رفتارهای نابخردانه و ماجراجویانه آمریکا در سوریه مصداق بارز بازی با آتش بوده و صحنه نظامی در این کشور تداوم تجاوز یکطرفه آمریکا به سوریه ومواجه نشدن با واکنش متقابل را تغییر خواهد داد.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در پیامی در صفحه توییتر خود ادعاهای کاخ سفید را درمورد اینکه سوریه در حال آماده شدن برای حمله شیمیایی جدید است، محکوم کرد و آن را یک «تنش زایی» جدید نامید. ظریف در پیام توییتری خود نوشت: این هشدار مبتنی بر «بهانه ای واهی» است که تنها به نفع داعش خواهد بود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز نسبت به هرگونه اقدام اشتباه یکجانبه نظامی از سوی دولت آمریکا هشدار داد و از جامعه بین المللی و نهادهای مرتبط با این موضوع خواست از تمام ظرفیت ها و ساز و کارهای خود برای جلوگیری از این اقدام بی ثبات ساز و ناامن کننده، استفاده نمایند.
 در همین حال، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، اظهارات واشنگتن درباره مقدمه‌چینی مقامات سوریه برای حمله شیمیایی افترایی بی‌اساس است. گنادی گاتیلوف با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه تهدیدی از سوی ارتش سوریه متوجه کارشناسان آمریکایی نیست، به آمریکا نسبت به اتخاذ اقدامات یک جانبه در سوریه هشدار داد. گاتیلوف تاکید کرد:‌ اظهارات اخیر مسئولان آمریکایی درباره آغاز احتمالی حملاتی شیمیایی از سوی دمشق روند مذاکره را در آستانه و ژنو دشوار می‌کند.

ادعای دوباره آمریکا برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات تجاوزکارانه
گفتنی است چندی پیش نیز دونالد ترامپ به بهانه حمله شیمیایی دستور شلیک ۵۹ موشک به پایگاه هوایی نظامی الشعیرات در حمص را صادر کرد. اما اخیراً سیمور هرش، نویسنده مشهور آمریکایی فاش کرد که همان موقع سازمان اطلاعات آمریکا به ترامپ تأکید کرد که هیچ دلیل و مدرکی دال بر اینکه دولت سوریه پشت حمله شیمیایی در خان شیخون در نزدیکی شهرادلب در آوریل گذشته قرار دارد، وجود ندارد. ادعای جدید آمریکا درباره حمله شیمیایی سوریه در حالی مطرح می شود که در سال ۲۰۱۴، دمشق زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل تحویل داد و سوریه در حال حاضر هیچ گونه سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.

اما موضوع مهم این است که در حال حاضر آمریکا بعد از هفت سال از شروع بحران در سوریه و حضور گروه های تروریستی خود را در آستانه باخت قطعی و تمام شدن بحران می بییند به همین دلیل به تکاپو افتاده است به هر طریقی شده از پایان بحران به نفع جبهه مقاومت و روسیه جلوگیری کند.
در این باره عبدالباری عطوان، تحلیل گر برجسته عرب در رای الیوم نوشته است: تعدی ها و تجاوزهای آمریکایی ها به نیروهای سوری در منطقه مرزی التنف با اردن، عراق و سوریه و سرنگونی یک جنگنده سوری روی شهر الرقه در کشاندن دولت سوریه یا هم پیمانانش به رویارویی نظامی که فتیله جنگ گسترده را شعله ور کند، موفق نبود زیرا دو طرف از طرح آمریکا با خبر بودند به همین دلیل کاخ سفید تصمیم گرفت که بار دیگر به بهانه سلاح شیمایی برگردد... بعید نیست که ایالات متحده آمریکا و متحدانش در سوریه یک حادثه شیمیایی جعل کنند و موشک های توماهوک برای حمله به اهداف نظامی در سوریه و انتقال به مرحله دوم از جنگ یعنی مرحله تغییر نظام شلیک کند؛ امری که منجر به وقوع جنگ جهانی می شود زیرا روس ها به خویشتنداری و تحمل اهانت ها ادامه نمی دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.