اقتصاد مقاومتی و تجلی خودباوری در پژوهش‌های کاربردی فروش و بازاریابی، رویکردی درون‌نگر و نگرشی راهبردی دراختیار ما می‌گذارد.

جای خالی منابع بومی آموزش مدیریت فروش

امیررضا بیداویسی  پژوهشگر حوزه فروش و بازاریابی: اقتصاد مقاومتی و تجلی خودباوری در پژوهش‌های کاربردی فروش و بازاریابی، رویکردی درون‌نگر و نگرشی راهبردی دراختیار ما می‌گذارد.

در این دیدگاه، اقتصاد مقاومتی در معنای مدلی کاربردی جهت درامان ماندن هرچه بیشتر اقتصاد ملی ازتلاطم‌های جهانی است که در ضمن خود، احساسی از غرور ملی و افتخار به فرهنگ بومی هم دربردارد. نگرش درون‌نگر اقتصاد مقاومتی، پژوهشگر را به گونه‌ای به سمت توصیف و اجرای فرایندهای کسب و کار در فضای اقتصادی می‌برد که پاسخ مسائل روز را در گنجینه‌ی فرهنگ بومی بازار بیابد. این سطح از اعتماد به نفس و خودباوری در فضای علمی از آغاز غربزدگی علمی تاکنون کم‌سابقه بوده است.

برخلاف آن شیوه‌ای که اندیشه و روش را «با هم» از غرب – یا هر جای دیگری – می‌جوید، اقتصاد مقاومتی به شیوه‌ای واقع بینانه بر مبنای الگوهای میدانی جهادی و خودباوری و درونزایی در سطح علمی و روش‌شناسی بنا شده است. این گفتمان پاسخی است به نیاز روز، درمانی است برای زخم‌های فرهنگی و چاره‌ای برای گشایش فضای اقتصادی است. یکی از مواردی که باید که در راستای گفتمان اقتصاد مقاومتی به آن توجه ویژه شود، آموزش و افزایش مهارت نیروی انسانی فروش در بنگاه‌های اقتصادی و تجاری است تا به هدف عظیمی که همانا رشد و توسعه‌ اقتصاد کشور است، نایل شویم.

به عبارتی فروش، عملیاتی است که تضمین حیات بنگاه‌های تجاری را بر عهده دارد،ازاین‌رو وجود نیروی فروش ماهر در هر بنگاه تجاری امری ضروریست که این مولفه در اقتصاد کشور همچنان مغفول مانده است.

امابه عقیده‌ کارشناسان، علی ‌رغم رشد فعالیت های آموزشی در سال‌های اخیر، رشد کیفی محسوسی در نتایج آن به چشم نمی‌خورد. متاسفانه اکثر منابع آموزش مدیریت فروش و فروشندگی، ترجمه‌ای و وارداتی بوده که بسیار دور از ویژگی‌های منحصر به فرد فرهنگی بازار بومی است. از این رو نیاز مبرم به منابع بومی توانمندسازی نیروی فروش، حقیقتی انکار ناپذیر است که بی تردید احساس می‌شود.

بنابر برخی آمارها، در سال‌های اخیر هزینه‌ ایجاد مشاغل خانگی حدود 20میلیون تومان و سرانه‌ اشتغال هر روستایی حدود 24میلیون تومان برآورد شده است. نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که هزینه‌ ایجاد هر شغل صنعتی افزایش یافته و ایجاد شغل پایدار به هزینه‌های بسیاری نیازمند است.

اما در میان تمام مشاغل وابسته به صنایع تولیدی، فروشندگی کم هزینه‌ترین آن‌هاست. چراکه اکنون با استفاده از سیستم های نوین در صنعت، بهره‌وری تولید افزایش یافته و آنچه نیروی انسانی تولید می کند به تعداد بیشتری فروشنده نیاز دارد.

به عبارتی در صنایع تولیدی مانند خودروسازی ویا محصولات نوین، کم‌هزینه‌ترین روش افزایش توان رقابت در بازار، آموزش پرسنل فروش و توانمندسازی آن‌هاست. سازمان‌ها وشرکت های تجاری وتولیدی هر لحظه به فروشندگان متبحر بیشتری نیاز دارند، اما جذب پرسنل فروش در تمامی صنایع بی‌اغراق چالشی بزرگ است. بنابراین برنامه ریزی وتعیین الگوهایی برای توانمندسازی نیروی فروش فعلی و همچنین نیروهای تازه‌کار، ضرورتی تخصصی و مشهود است.

در این راستا نخستین مدل‌سازی کاربردی در صنعت آموزش مهارت‌های فروشندگی در کشور در کتابی تحت عنوان «فروش با سؤال؛ الگوی کاربردی ارتباط اقناعی در فروش فردی» براساس نتایج پژوهش کیفی ارتباط اقناعی به چاپ رسیده است. برنامه جهادی اقتصاد مقاومتی منجر به این گردید که در راستای تحقق اهداف اشتغال‌زایی و حمایت از تولید داخلی، پس از 3دهه در سطح ادبیات فروش فردی متدی جدید بر اساس پژوهش گسترده میدانی تدوین شود. این متد هم‌اکنون در صنعت آموزش مهارت‌های کاربردی فروشندگی در کشور ارائه می‌شود.

بر همین اساس الگوی ارتباط اقناعی و متد فروش با سؤال جهت افزایش مهارت‌های کاربردی و اجرایی نیروی فروش بومی تهیه شده‌اند که به یقین نتایج ملموس آن قابل بررسی وارزیابی خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.