یکی از موضوعات مهمی ‌که رهبر انقلاب  در نماز عید سعید فطر بر آن تأکید کردند، بسته‌شدن نفوذگاه‌های دشمن در عرصه‌های فرهنگی است. ایشان با تأکید بر اینکه علاوه بر مجموعه‌های مسئول دولتی، مجموعه‌های عظیم مردمی ‌و جوانان صاحب فکر و دارای ابتکار و همت نیز باید «آتش به اختیار» منافذ فرهنگی را مسدود کنند، بر اهمیت موضوع فرهنگ و دغدغه‌مندی در این حوزه تأکید نمودند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین مفهوم «آتش به اختیار» خاطرنشان کردند که منظور از این اصطلاح، «کار فرهنگیِ خودجوش و تمیز» است و نه بی قانونی، فحاشی و مدیون‌کردن جریان انقلابی کشور.اما سؤال اینجاست که کار فرهنگی خودجوش و تمیز چیست و در چه موضوعات فرهنگی باید دنبال شود؟

فعالیت فرهنگی تمیز، معنادار و حامل پیام است

ساحل عباسی: دکتر محسن پرویز، نویسنده و منتقد ادبی، در پاسخ به این پرسش می‌گوید: به نظر می‌رسد بیانات مقام معظم رهبری در روز عید فطر ادامه بیاناتی بود که معظمٌ‌له درباره موضوع آتش به اختیار در هفته‌های قبل مطرح نموده بودند. ایشان بر این نکته تأکید کردند کسانی که به انقلاب متعهد و علاقه‌مند به نظام اسلامی‌اند، می‌توانند آتش به اختیار برنامه بریزند و در این راستا فعالیت کنند. زمانی که مقام معظم رهبری موضوع آتش به اختیاری را مطرح کردند، برخی، تعابیر مختلف یا بهتر است بگویم تفاسیر عجیب و غریب از فرمایش رهبر انقلاب عنوان کردند که جای بسی تعجب و شگفتی داشت. متأسفانه مسائل غیرفرهنگی به این موضوع پیوند زده شد که اصلاً ارتباطی با معنای اصلی موضوع آتش به اختیار نداشت.

نباید منتظر نشست

دکتر پرویز ادامه می‌دهد: بیانات رهبر انقلاب در روز عید فطر بیانگر این موضوع بود که اولاً آتش به اختیار ناظر به مسائل فرهنگی است و ثانیاً ایشان معتقدند فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند به وسیله کانون‌های خودجوش فرهنگی سراسر کشور دنبال شود. مسلماً هنگامی ‌که مقام معظم رهبری به حضور کانون‌های خودجوش در عرصه فرهنگ تأکید می‌کنند، بدین معناست که هنگامی ‌که مراکز فرماندهی فعالیت‌های فرهنگی ضعیفی دارند طبیعتاً اهالی فرهنگ و تمامی‌ دلسوزان نظام که در مسائل فرهنگی دغدغه‌مند هستند، نباید در برابر هجمه‌ها و آسیب‌های فرهنگی سکوت اختیار کنند بلکه لازم است با برنامه‌ریزی‌های تأثیرگذار، حوزه فرهنگ را ساماندهی و مطالبات اسلامی و انقلابی این حوزه را برآورده کنند.

وی با بیان اینکه از سوی برخی مسئولین فرهنگی حرکت قابل تقدیری در حوزه فرهنگ مشاهده نمی‌شود، ادامه می‌دهد: وقتی مسئولان شرایط را برای فعالیت‌های مناسب فرهنگی فراهم نمی‌کنند، تمام کسانی که در این حوزه می‌توانند مفید باشند، باید به ساماندهی حوزه فرهنگ اهتمام بورزند.

وی با تأکید بر این نکته که یک فعالیت فرهنگی تمیز، معنادار و حاوی پیام است، افزود: یکی از موضوعات مهم‌ در یک کار فرهنگی تمیز و اصولی این می‌باشد که لازم است چه  فعالیت‌هایی تبیین شود؟ طبیعتاً یکی از نکاتی که مورد توجه رهبری و حائز اهمیت است، در پیام‌دار بودن و با معنادار بودن مسائل فرهنگی صدق می‌کند. بی‌شک فعالیت‌های فرهنگی باید پرچمدار پیام ناب و اصیل انقلاب اسلامی ‌باشد و همچنین مبانی فرهنگی انقلاب را تقویت کند و البته نباید از محدوده قانون خارج شود.

دکتر پرویز سکوت جریان‌های خودجوش در برابر مشکلات فرهنگی را آسیب‌زا عنوان کرده، خاطرنشان می‌شود: الزاماً اگر افراد و نهادهای مردمی‌ و خودجوش منتظر اقدام دولت در مسائل فرهنگی باشند، فرهنگ آسیب‌پذیر خواهد بود. اگر آن‌ها منتظر باشند که دولت در حوزه فرهنگ چه می‌کند و اگر موفق نشد آن زمان آستین بالا بزنند، باز هم فرهنگ آسیب می‌بیند. بحث اصلی این است که باید فعالیت‌های مناسب فرهنگی انجام شود؛ فارغ از اینکه مسئولان وظیفه خود را درست انجام بدهند یا ندهند. بنابراین نباید منتظر قصور در حوزه فرهنگ و سپس بالازدن آستین‌ها نشست بلکه باید تلاش‌های مناسبی برای زنده‌نگاه‌داشتن فرهنگ اسلامی‌ و متعهد داشت و به این حوزه ورود پیدا کرد.

مسئولان بهانه‌گیری نکنند

وی با بیان اینکه مسئولانی که بخواهند از زیر کار فرار کنند و تعالی فرهنگی دغدغه آن‌ها نباشد، همواره بهانه‌ای برای از زیر کار در رفتن خواهند داشت، اضافه کرد: بهتر است این مسئله در جامعه تبیین شود که  فعالیت‌های مردمی‌ رافع و نافی مسئولیت‌های مراکز و ستادهای دولتی و غیردولتی نیست بلکه تکمیل‌کننده این فعالیت‌ها به شمار می‌رود. بنابراین در حین اینکه مسئولان مشغول انجام وظایف فرهنگی خود هستند، باید از تمامی ‌ظرفیت‌های مردمی ‌برای تعالی فرهنگی بهره‌مند شد.

سخنگوی انجمن قلم ایران و معاون اسبق وزیر ارشاد، در تشریح مصادیق کار فرهنگی مطلوب اضافه می‌کند: یکی از موضوعات مهم که بی‌تردید در مسائل فرهنگی حائز اهمیت است و اتفاقاً در حوزه فرهنگ باید با جدیت روی آن کار شود، موضوع مهم  دشمن و دشمن‌شناسی است. طبیعی است که تلاش‌های دشمن در سال‌های گذشته منجر به غبارآلود شدن فضا شده است. متأسفانه برخی رفتارهای غیرفرهنگی و غیرمتعهدانه در داخل نیز به این موضوع دامن زده که نتیجه آن عدم دشمن‌شناسی شده است. اینکه برخی متوجه دشمنی دشمنان با مردم ایران نیستند و تصور درستی از دشمنی‌ها با ما ندارند، مسئله مهمی ‌است که در حوزه فرهنگ باید روی آن کار شود. به نظر می‌رسد یکی از موضوعاتی که در حوزه فرهنگی باید بر آن تمرکز گردد و کار زیادی درباره آن انجام شود، یادآوری دشمنی دشمنان اسلام نه‌تنها با مردم ایران در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ‌بلکه درس‌گرفتن از عبرت‌های تاریخی است که دشمنان اسلام بر سر ملت‌های مسلمان در اعصار مختلف آورده‌اند.

وی بر موضوع پرورش استعدادهای جوان در حوزه‌های فرهنگی تأکید می‌کند و می‌گوید: بی‌شک در تمامی‌ حوزه‌های فرهنگی کمبود نیروی انسانی متعهد داریم. بنابراین لازم است تا با تربیت نیروهای جوان انقلابی و شکل‌دهی به فعالیت‌های فرهنگی انقلابی، تحولی را در عرصه فرهنگ کشور رقم بزنیم.

این نویسنده و منتقد ادبی با بیان اینکه در شناسایی هنر انقلاب اسلامی ‌ضعیف عمل کرده‌ایم، اضافه می‌کند: از موضوعات مهم دیگری که در یک کار فرهنگی تمیز باید به آن توجه زیادی بشود، مباحث سیاسی روز است. مباحث سیاسی که در ارتباطات بین‌الملل و ارتباط جمهوری اسلامی ‌ایران و سایر کشورها اتفاق می‌افتد، نکات مهمی هستند که باید در صدور انقلاب فرهنگی مورد توجه قرار گیرند. متأسفانه در طی سال‌های گذشته معرفی هنر انقلاب اسلامی‌ و توانمندی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ‌ایران به سایر نقاط دنیا بسیار ضعیف دنبال شده است. در موارد فرهنگی نقاط ضعف زیادی داریم وکمبودهای بسیاری در این حوزه وجود دارد. بنابراین طبیعی است که افراد متعهد به فراخور حال و توانایی و ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند، نسبت به حوزه فرهنگ با تمرکز، هوشیاری و حساسیت بالایی وارد شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.