قم- امام جمعه قم با اشاره به خاستگاه حوزوی قم، پیگیری سلسه مباحث و مطالعات اخلاق نخبگانی برای تدوین به منشور فرزانگی در سطح ملی را توقعی به‌جا از جامعه علمی استان دانست

منشور ملی فرزانگی توسط جامعه علمی قم تدوین شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، آیت الله علیرضا اعرافی در هم اندیشی نخبگان و مسؤولان استان قم ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع نخبگان و فرهیختگان، از بنیاد نخبگان استان قم و سایر مسؤولان استان به دلیل حمایت از مقوله نخبگی و فرزانگی، تقدیر کرد.

وی بیان کرد: نخبگی و فرهیختگی، اخلاق ویژه‌ای را می‌طلبد و از سویی آسیب‌هایی نیز دارد. یک انسان ممتاز زمانی می‌تواند از امتیاز خود به درستی بهره مند شود که با این آسیب‌ها که برخی اخلاقی و برخی دیگر روحی است، مقابله کند. یک فرزانه مدیریت شده، می‌تواند بنیان یک شهر یا منطقه باشد.

امام جمعه قم نخستین آسیب پیش روی نخبگان را پدیده عُجب و خودبرتر بینی دانست و خاطرنشان کرد: اگر دستگاه فکری یک فرزانه دچار خود برتربینی باشد، موجب خواهد شد تا معایب و کاستی‌هایش را ناچیز و خوبی‌های خود را برجسته و در مقابل، ضعف‌های سایرین را بزرگ و محاسن آنان را خُرد ببیند و این آغاز سقوط اوست.

وی کاهلی و سستی را یکی دیگر از آسیب‌های نخبگی دانست و تصریح کرد: استعداد دارای زمینه‌ای است که متاسفانه برخی افراد مستعد، به دلیل سستی یا اعتماد بی حد به این دارای، از شکوفا شدن استعداد خود بازمی‌مانند.

رئیس جامعه المصطفی ادامه داد: باید توجه داشت شکوفایی و استعداد در درجه نخست از سوی خداست و در درجه دوم، جامعه این شرایط را برای نخبگان فراهم آورده است. قطع ارتباط از این دو منبع، از مصادیق ناسپاسی به شمار می‌آید.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به خاستگاه حوزوی قم، پیگیری سلسه مباحث و مطالعات اخلاق نخبگانی برای تدوین به منشور فرزانگی در سطح ملی را توقعی به‌جا از جامعه علمی استان دانست و خواستار تلاش و مشارکت همه مراکز حوزوی و دانشگاهی و دستگاه‌های مرتبط در این زمینه شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر گام‌های بزرگی که جمهوری اسلامی ایران، به رغم همه مشکلات، در مسیر پیشرفت و توسعه علمی برداشته است، ابراز کرد: افزایش دانشجو، استاد و فضای دانشگاهی، گسترش اقلیمی دانشگاه‌ها و تنوع و تکثر آنها، پررنگ شدن سهم بخش خصوصی در صحنه علمی کشور، برابری جنسیتی در دانشگاه‌ها، ارتقاء بودجه پژوهشی، رشد مقام تولید علم کشور، دستیابی به فناوری‌های پیشرفته، رشد میزان تحصیلات تکمیلی، ارتقای  سطح اخلاقی و فرهنگی جامعه علمی کشور و... تنها گوشه‌هایی از دستاوردهای نظام مقدس اسلامی در عرصه علمی و دانشگاهی به شمار می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.