کرج-مدیر آب و منطقه‌ای البرز هفدهم مهرماه سال گذشته در ستاد مقاومتی استان از انتقال ۳۰ میلیون مترمکعب پساب غرب استان تهران به البرز خبر داد.

صادرات آب شرب و واردات پساب به البرز

قدس آنلاین- گروه استان ها: هرچند که پیش‌ازاین نیز استاندار البرز از اجرای چنین طرحی و تدبیری برای تأمین آب موردنیاز بخش‌های کشاورزی و صنعت خبر داده بود اما این تصمیم در حالی اتخاذشده است که استان البرز خود به‌تنهایی تولیدکننده بیش از ۲۵۰ میلیون مترمکعب پساب بوده و کمتر از ۱۰ درصد این پساب مورد تصفیه قرار می‌گیرد.

استان البرز که به دلیل بهره‌مندی از دو سد طالقان و سد کرج در حال حاضر در قامت صادرکننده آب شرب مردم تهران ظاهرشده است حال تصمیم دارد تا در نقش واردکننده پساب از پایتخت نیز به ایفای نقش بپردازد.

مسئولان استان البرز در حالی انتقال ۳۰ میلیون مترمکعب پساب غرب تهران را در زمره اقتصاد مقاومتی عنوان می‌کنند که افزون بر ۸ برابر این مقدار در استان پساب تولیدشده و بدون کنترل وارد محیط‌زیست می‌شود و به‌رغم هشدارهای لازم توسط کارشناسان محیط‌زیست اما اراده جدی برای مهار و کاهش این مشکل زیست‌محیطی انجام‌نشده است.

مدیریت فاضلاب در رده آخر

فاضلاب تولیدی البرز در بخش صنعت ۲۵میلیون مترمکعب و در بخش تولید خانگی حدود ۲۲۰میلیون مترمکعب اعلام‌شده که میزان تصفیه کمتر از۱۰درصد است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز در این رابطه بابیان اینکه متأسفانه ۹۰درصد فاضلاب‌ها در این استان وارد محیط‌زیست می‌شوند ابراز می‌کند: این فاضلاب‌ها، آب‌های زیرزمینی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند و درنهایت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

حسین محمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر شاخص برخورداری از شبکه و سیستم فاضلاب در کشور حدود ۴۰ درصد است بیان می‌کند: این در حالی است که استان البرز تنها ۷ تا ۸ درصد از جمعیت آن از سیستم فاضلاب شهری برخوردار است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز بابیان اینکه البرز در مدیریت سیستم فاضلاب شهری در کشور رتبه آخر را دارد می‌افزاید:  باید برای حفظ محیط‌زیست و تضمین سلامت شهروندان قبل از وقوع مشکلات دیگر برای این موضوع چاره‌اندیشی کرد.

زهر به جان طبیعت

مدیرکل محیط‌زیست بابیان اینکه در راستای حفظ محیط‌زیست باید تمهیدات جدی در این راستا اندیشیده شود ادامه می‌دهد: ازجمله مشکلات موجود در این بخش کمبود اعتبار برای ایجاد تأسیسات فاضلاب است.

وی عنوان می‌کند: برای احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای استان ازجمله فردیس و هشتگرد مجوز محیط‌زیست صادرشده است و برای شهرهای نظرآباد و اشتهارد نیز نیازمند تسریع در اجرای آن هستیم.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز ۸ شهرک صنعتی و ۷ ناحیه صنعتی –کارگاهی در البرز وجود دارد که تنها ۳ شهرک دارای سیستم تصفیه فاضلاب و ۳ تصفیه‌خانه در شهرک‌ها در حال احداث است.

فردیس و مشکل فاضلاب

فردیس با جمعیت ۶۰۰ هزار نفر نیز ازجمله شهرهای پرجمعیت البرز است که سیستم مدیریت فاضلاب آن سروسامانی ندارد.

به گفته علی قنبر زمانی فرماندار فردیس طرح فاضلاب فردیس ارسال ۹۰ در شورای اقتصاد ملی به تصویب رسیده است و جزو طرح‌های ملی و اولویت‌دار قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: احداث شبکه فاضلاب شهری از نیازهای اساسی این شهرستان ۶۰۰ هزارنفری است که باید در اولویت اول دستگاه‌های ذی‌ربط ازجمله شرکت آب و فاضلاب قرار گیرد.

فرماندار فردیس یادآور می‌شود: با احداث شبکه تصفیه‌خانه فاضلاب، علاوه بر پیشگیری از آلودگی منابع آبی زیرزمینی، می‌توان برای آبیاری اراضی کشاورزی پایین‌دست منطقه و شهرهای هم‌جوار استفاده لازم را برد.

وی عنوان می‌کند: سال ۹۳ مکاتبات طرح ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب شهری فردیس آغاز شد اما برای تملک زمین موفقیتی حاصل  نشد.

ارمغان بیماری

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته تقریباً ۳۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی با فاضلاب خام آبیاری می‌شوند  و لذا آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی و منابع خاک، مسمومیت گیاهان در اثر تجمع عناصر، تجمع فلزات سنگین در برخی قسمت‌های گیاهان و بروز انواع بیماری‌ها ازجمله سرطان، شور شدن و سمیت خاک،کاهش نفوذپذیری خاک و درنهایت تغییر خواص شیمیایی ، فیزیکی و زیستی خاک تنها ارمغان بی‌توجهی به مدیریت فاضلاب است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست البرز در اغلب مزارعی که با فاضلاب آبیاری می‌شوند، بیشتر کشت غالب عمدتاً گندم، جو و ذرت علوفه‌ای است و در برخی از مناطق هم شاهد کشت انواع صیفی‌جات نیز هستیم.

مصرف بی‌رویه

افت سطح سفره‌های زیرزمینی که عمده‌ترین منابع تأمین آب استان البرز است به خاطر برداشت بی‌رویه ، افزایش جمعیت و عدم رعایت روش‌های درست مصرف آب شرب توسط شهروندان موجب  کم‌آبی شده است.

در حال حاضر میزان سرانه مصرف آب توسط هریک از شهروندان بالغ‌بر ۲۲۰ لیتر در شبانه‌روز است که حدود ۴۷ درصد بالاتر از استانداردهای تعریف‌شده است.

متأسفانه در استان البرز تعداد ۱۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که باوجود وعده‌های بی‌شمار مسوولان آب منطقه‌ای، استانداری و حتی مسوولان قضایی انسداد این چاه‌ها هنوز به سرانجامی رسیده است.

در انتظار تحقق وعده‌ها

استان البرز در حالی با مشکلات فراوان مانند تنش آبی، رها شدن فاضلاب در محیط‌زیست و عقب‌ماندگی در مدیریت سیستم فاضلاب روبرو است که استاندار البرز نیز مهر تایید بر ان مشکلات می‌زند.

سید حمید طهایی در این رابطه می‌گوید: بنا بر اظهارات مردم سال‌ها پیش با حفر ۷۰ متری به منابع آبی دست پیدا می‌کردیم و این در حالی است که امروز با ۳۵۰متر حفر عمیق و دبی نیز به‌سختی دسترسی منابع آبی داریم.

وی بارها در این رابطه تأکید کرده است : باید خود را مسوول حفاظت از منابع آبی امروز بدانیم چراکه فردا پاسخگوی نسل آینده هستیم.

وی اظهار می کند:  آب شرب در حالی به خانه‌ها، چمن ها و شهرها وارد می‌شود که باید مجدد آن را بازیافت کرد و در بخش صنعت و فضای سبز پساب مورد استفاده قرار گیرد.

وی یادآور می‌شود: برخی از کشورها با تصفیه پساب‌ها بیش از ۱۳ بار از آب استفاده می‌کنند ولی در ایران تنها یک‌بار این منبع خدادادی ارزشمند مورداستفاده قرار می‌گیرد.

طهائی اضافه می‌کند: امروز شاهد چاه‌های حفرشده بسیاری در البرز هستیم و متأسفانه به این جهت مخازن زیرزمینی نیز کاهش پیداکرده است.

وی تأکید می‌کند: در قانون بودجه و مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی آمده است که باید تمام چاه‌های غیرمجاز مسدود شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.