کرج- واردات عمده و بیش از نیاز داخل و همچنین وجود کالاهای قاچاق در کشور باروح اقتصاد مقاومتی در تضاد است مشکلی که این روزها در استان البرز به گونه‌های مختلف خودنمایی کرده و موجب ابراز نارضایتی بسیاری از مسوولان و تولیدکنندگان شده است.

واردات غیرضروری ساز مخالف در اقتصاد مقاومتی

قدس آنلاین-گروه استان ها: یکی از مهم‌ترین فرازهای اقتصاد مقاومتی حمایت ویژه از تولید ملی است که متأسفانه واردات بی‌رویه کالاهای مشابه و همچنین قاچاق به ضرر تولیدکنندگان و البته ریزش اشتغال منجر شده است.

ورود کالاهای غیرضروری

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز بابیان اینکه تقویت تولید داخل و تولید محصولات دارای ظرفیت صادراتی همواره مورد تأکید کارشناسان اقتصادی است بیان می‌کند: تردیدی نیست که برخی کالاهای وارداتی به کشور غیرضروری است که باید تدبیری برای جلوگیری از ورود این‌گونه کالاها اتخاذ شود.

جعفر سلیمانی بابیان اینکه واردات کالاهای غیرضروری خلاف اصل اقتصاد مقاومتی است ادامه می‌دهد: واردات مدیریت نشده یکی از دلایل ریزش بخش اشتغال استان و کشور است و به تولید داخل آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

وی یادآور می‌شود: واردات بی‌حساب‌وکتاب و از طرفی قاچاق کالا باقیمت پایین در بازار امکان رقابت را از تولیدات داخلی گرفته است.

سلیمانی تأکید می‌کند: این رویه موجب کاهش فروش، تعطیلی واحدهای تولیدی، بیکاری کارگران و به دنبال آن افزایش فساد در جامعه می‌شود

وی خواستار واردات کالا به کشور با شکل منظم و حساب‌شده‌ و ادامه می‌دهد: در صورت جامه عمل پوشاندن به این تقاضا  تولیدکنندگان داخلی فرصت پیدا خواهند کرد تا  با فروش محصولات واحدهای تولیدی خود را سرپا نگه‌دارند.

بزرگ‌ترین تولیدکننده واکسن واردکننده است

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی نیز ازجمله مدیرانی است که از واردات بی‌برنامه گلایه‌مند است و می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران باوجوداینکه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان واکسن‌های طیور در خاورمیانه است اما شاهد هستیم که نسبت به واردات واکسن اقدام می‌کند.

حمید کهرام با اشاره به اینکه ایران به دانش فنی تولید واکسن‌های موردنیاز بازار داخلی دست‌یافته و مشکلی در تولید آن‌ها ندارد می‌افزاید: این در حالی است که باوجوداین توانایی امسال سازمان دامپزشکی مجوز وادادات ۲۱ میلیارد دز انواع واکسن طیور را صادر کرده است.

رئیس موسسه سرم‌سازی رازی بیان می‌کند: صدور مجوز واردات واکسن‌های طیور در شرایطی که موسسه رازی توان تولید اکثر این واکسن‌ها را دارد تنها به ضرر تولید داخل تمام می‌شود و مخالف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر ۱۳ نوع واکسن طیور در بازار طیور ایران مصرف می‌شود که موسسه رازی توان تولید ۱۰ مورد از آن‌ها را دارد این پرسش را مطرح می‌سازد که با این شرایط چرا باید درهای واردات واکسن طیور به روی برخی افراد سودجو همچنان باز باشد؟

کهرم یادآور می‌شود: موسسه رازی میزان تولید واکسن‌های طیور خود را بر اساس نیاز بازار تولید می‌کند اما واردات بی‌رویه این موضوع را با چالش مواجه می‌کند.

رشد واردات قاچاق

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی استان البرز نیز با ابراز گلایه از رشد واردات قاچاق این موضوع را عامل مهم در رکود اقتصادی عنوان می‌کند و می‌افزاید: تا زمانی که مافیای اقتصادی فعال است نمی‌توان انتظار داشت بخش تولید از رکود رهایی یابد.

واردات مدیریت نشده یکی از دلایل اسیب به تولید کنندگان و ریزش بخش اشتغال درالبرز استمسعود قاسمی یادآور می‌شود: به‌رغم تلاش ارگان‌های حاکمیتی برای مبارزه با قاچاق کالا متأسفانه مافیای اقتصادی همچنان فعال است و لذا واردات کالاهای غیرضروری به معضلی خانمان‌سوز برای تولیدات البرز به‌ویژه در حوزه کشاورزی تبدیل‌شده است.

وی ابراز می‌کند: به‌عنوان‌مثال در بخش کشاورزی، استان البرز از پتانسیل و توانایی درخور توجه برخوردار و محصولات کشاورزی و باغداری استان بسیار مرغوب و به فراوانی تولید می‌شود اما بااین‌حال متأسفانه شاهد عرضه واردات قاچاق مشابه محصولات تولیدی استان از خارج از کشور هستیم.

 واردات غیرقانونی زیر ذره‌بین

واردات کالاهایی که این روزها به بخشی از اجناس ویترین فروشگاه‌های شهر بدل شده است تعزیرات حکومتی را بر آن داشته است تا طرح مقابله باعرضه لوازم‌خانگی، تجهیزات پزشکی ویرایشی بهداشتی قاچاق را به اجرا بگذارد.

در همین راستا  مدیرکل تعزیرات حکومتی البرز  بیان می‌کند: طرح مقابله با کالاهای قاچاق در استان به مرحله اجرا درآمده و لذا از فعالان بخش واردات، انبار، توزیع، خریدوفروش بخصوص تجار و صنوف مرتبط درخواست می‌شود نسبت به رعایت قوانین و مقررات و همچنین رعایت ضوابط گمرکی توجه کنند.

علی‌اکبر مختاری بیان می‌کند: صاحبان صنوف حتماً قبل از خرید جنس خارجی باید فاکتورهای معتبر از توزیع‌کننده کالا را دریافت کرده و از قانونی بودن ورود کالا یقین داشته باشد درغیراین صورت کالای موجوددرفروشگاه قاچاق محسوب شده و با آن برخورد قانونی می‌شود.

وی متذکر می‌شود: در صورت مشاهده کالاهای عرضه‌شده فاقد شناسه و مدارک لازم  ضمن ضبط کالاها، وسایل حمل‌ونقل و همچنین انبار یا مکان نگهداری و عرضه، مالکان و حاملان کالاها به پرداخت جزای نقدی سنگین و سایر مجازات‌های قانونی محکوم می‌شوند.

فروش جنس وارداتی فقط با برچسب

تعدد برندهای خارجی و اجناس متعدد در بازارهای استان حال برخی از سازمان‌های ناظر بر بازار را بر آن داشته است تا تمهیداتی برای تشخیص اجناس وارداتی در دستور کار قرار دارند.

رئیس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز در همین رابطه می‌گوید: نصب برچسب شناسه بر روی البسه وارداتی و برندهای خارجی الزامی است.

فرید رضا بیان می‌کند: برابر اعلام وزارت صنعت معدن و تجارت، فعالان اقتصادی حوزه البسه و پوشاک، فروشندگان و نمایندگی‌های برندهای خارجی ملزم به ثبت نمایندگی خود و نصب برچسب شناسه کالا بر روی کالاهای وارداتی از ابتدای آبان ماه هستند.

وی تأکید می‌کند: برابر دستورالعمل ابلاغی مرکز امور اصناف و بازرگانان کشور، تمام واردکنندگان و فعالان اقتصادی در بخش عرضه پوشاک با برند خارجی ملزم به دریافت مجوز نمایندگی پوشاک خارجی دربرند مربوطه از اداره امور اصناف و بازرگانان سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند.

وی یادآور می‌شود: به استناد ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و برای حمایت از تولیدات داخلی، جلوگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان، مبارزه با سودجویان و ساماندهی بازار صنعت پوشاک، واردکنندگان پوشاک و نمایندگان برندهای خارجی از ابتدای آبان ماه تا شش ماه آینده ملزم به الصاق برچسب شناسه کالا بر روی البسه وارداتی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.