کرج- در شهرستان کرج بیش از صدها باارزش فرهنگی- تاریخی- باستانی و هنری شناسایی‌شده که بناهای به یادگار مانده از ادوار تاریخی مختلف مجموعه جاذبه‌های گردشگری فراوانی را برای میزبانی فراهم کرده است

 جاذبه‌های تاریخی کرج چشم گردشگران را می‌نوازد

قدس آنلاین- گروه استان ها: وجود خاک حاصلخیز و منابع طبیعی و آبی سلسله جبال البرز از دوران‌های گذشته تا به امروز برای اجتماعات بشری بستری مناسب را فراهم کرده است و این دلیل باعث به وجود آمدن آثار باستانی و تاریخی ارزشمندی در این استان و به‌تبع شهرستان کرج شده است.

کاروانسرای شاه‌عباسی با حجره‌های به قدمت تاریخ صفوی و کاخ سلیمانیه از جاذبه‌های گردشگری تاریخی کرج است که چشم  هر گردشگری را می‌نوازد.

کاخ سلیمانیه

کاخ سلیمانیه در محدوده مرکزی شهر قدیم کرج و حدفاصل بلوارهای شهید چمران و امامزاده حسن، در محل کنونی دانشکده کشاورزی بناشده است.

مجموعه کاخ سلیمانیه در سال‌های ۱۲۲۵ تا ۱۲۲۷ هجری قمری به دستور فتحعلی شاه قاجار دریکی از منزلگاه‌های حدفاصل تهران و چمنگاه سلطانیه زنجان در ییلاق خوش آب‌وهوا در میان باغ بزرگی در نزدیکی رودخانه کرج، توسط معمار برجسته قاجار، محمدحسین خان نظام الدوله اصفهانی معروف به صدر اصفهانی، طراحی و بناشده است.

ساختمان کاخ آجری است و نمای آن تزیینات ویژه‌ای ندارد. در شرق ساختمان کاخ برجی در ۵ طبقه ساخته‌شده بوده که هم‌اکنون تنها ویرانه‌های طبقه همکف آن باقی‌مانده است.

این بنادر تاریخ ۲ اسفند سال ۱۳۲۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال ۸۹ به کاخ‌موزه سلیمانیه تبدیل‌شده است. بنای کاخ در شکل اولیه دارای ساختمان‌های متعدد ازجمله عمارت گلشن، عمارت در قرمز، باغ فرش آباد، باغ اول و دوم، ساختمان کلاه‌فرنگی و برج ۵ طبقه بوده است. از این مجموعه بناها تنها عمارت کوشک آن بجای مانده است.

شاخص‌ترین ویژگی کاخ سلیمانیه مربوط به ۲ تابلوی دیوارنگاره از بنیان‌گذاران سلاطین قاجار است که به لحاظ نوع تصویر، تکنیک هنری و رنگ‌های خاص منحصربه‌فرد است.

نقاشی‌های دیواری تالار اصلی در جبهه غربی، فتحعلی شاه به همراه ۱۴ تن از پسرانش و در جبهه شرقی سرسلسله قاجار «آغا محمد خان» به همراه سران ایل قاجار، که توسط عبدالله خان نقاش‌باشی سومین نقاش دربار به تصویر کشیده شده است.

نقاشی‌های این کاخ به دستور فتحعلی شاه قاجار، در ۱۲۲۸هجری قمری برابر با ۱۱۹۲ خورشیدی کشیده شده است.

هنگامی‌که نقاش به کاخ آمد هیچ فضایی را برای نقاشی مهیا ندید، بنابراین دستور داد که فضای دیوارهای شرقی و غربی شاه‌نشین را بپوشانند و سپس بر روی گچ‌های دیوارها نقاشی‌ها را کشید.

کاروانسرای شاه‌عباسی

کاروانسرای شاه‌عباسی کرج نیز یکی از یادگارهای دوره صفویه در این شهر است که معماری آن شبیه به دیگر کاروانسراهای این دوره است.

 مساحت کل بنا سه هزار و ۶۰۰ مترمربع و مساحت حیاط مرکزی آن ۹۰۰ مترمربع است.

 کاروانسرای شاه‌عباسی کرج در ابتدا به‌عنوان پناهگاهی برای استراحت کاروانیان بوده که در اواخر دوره قاجاریه تعمیرات جزئی در بنا ایجادشده و از آن به‌عنوان مدرسه برزگران استفاده می‌شده است.

بعد از سقوط قاجاریه حدود سال‌های ۱۳۳۰ هجری قمری از این مکان به‌جای انبار غله کشاورزی استفاده می‌شده که بیشترین آسیب در این زمان به آن واردشده است.

این کاروانسرا در جاده ابریشم و شاهراه ارتباطی شرق به غرب کشور قرارگرفته و تنها کاروانسرای درون‌شهری کشور است. این مجموعه دارای دو شاه‌نشین و ۲۲ حجره برای استراحت مسافرین و پنج بارانداز جهت نگهداری کالاها و استقرار کاروانیان طراحی‌شده است. مصالح این بنا پی از سنگ و دیوار از آجر و ملات است.

در سال ۱۳۵۳ این بنا توسط وزارت فرهنگ و هنریک اثر ملی اعلام شد و بعد از پیروزی انقلاب اداره میراث فرهنگی شهرستان کرج به این مکان منتقل شد.

کاروانسرای شاه‌عباسی، در سمت جنوب شرقی میدان توحید و تقاطع خیابان شهدای محراب و قدس کرج در خیابان قدس یا همان میدان شاه‌عباسی معروف واقع‌شده است.

قابل‌توجه است که کاروانسرای تاریخی و گردشگری شاه‌عباسی با داشتن تالارهای پذیرایی در محیطی سنتی همراه با بازارچه صنایع‌دستی و سوغات محلات مختلف میزبان شهروندان و گردشگران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.