قدس: مصرف روزانه بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار لیتر بنزین، افزایش گرد و غبار، کمبود سرانه فضای سبز و ضعف در زیر ساخت های حمل و نقل عمومی، فرهنگ نادرست استفاده از خودرو و تردد ۲۳۳ میلیون خودرو در طول سال و درراه های مواصلاتی این استان مهمترین عواملی است که به آلودگی هوا دامن زده است و موجب شده تا دود این مشکلات به چشم مردم برود.

دود ترافیک به چشم البرزنشینان می رود

قدس آنلاین-گروه استان ها: متاسفانه دود اگزوز خودروها، صدای گاه و بی گاه بوق ماشین ها که حکایت از اعصاب ضعیف رانندگان دارد، بوی لنت ترمز و قطار شدن ماشین ها پشت همدیگر تصاویری تکراری در محور های مواصلاتی البرز و شهر کرج است.

بر اساس آمارها روزانه به طور میانگین ۳۰۰ هزار خودرو از آزاد راه تهران - کرج عبور می کنند که ارمغانی به جز دود و بیماری برای البرزنشینان ندارد.

مجاورت با پایتخت ، سالها است که مناطق خوش آب وهوای کرج ، ساوجبلاغ ، نظرآباد ، فردیس و حتی طالقان را درگیر مشکلات اجتماعی و ترافیکی تهران کرده تا جائیکه به رغم ترسیم خط جغرافیایی استانی نه تنها از مشکلات و آسیب ها برای البرز نشینان کاسته نشده بلکه روز به روز بردامنه آنها افزوده می شود.

سرریز شدن جمعیت تهران به همسایه غربی خود سبب شد تا کرج 50 هزار نفری دهه 40 را به کلانشهر یک میلیون و850 هزار نفری تبدیل شود.

کرج نخستین شهر بزرگ ایران است که فاقد جاده کمربندی برای هدایت کامیون و تریلرها به مسیرهای خارج از شهر است.

همه ساله با آغاز سفرهای نوروزی دوربین های راهداری تعداد تردد ها را فراتر از یک میلیون و 500 هزار تردد در 24 ساعت ثبت می کنند که ناتمام ماندن بزرگراه شهید همت در ورودی شرقی کلانشهر کرج با ورود پرترافیک مسافران به حوزه درون شهری کرج همراه شده است.

از سوی دیگر جاده قدیمی و کم عرض در عین حال پرتردد کرج - چالوس یکی از محورهای مواصلاتی کشور است که سال ها ترافیک آن ساکنان حاشیه این جاده را در مشکلات مختلف گرفتار کرده است، جاده ای که با یکطرفه شدن آن ، بیش از 60 هزار سکنه بخش آسارا کرج گریبانگیر مشکلات می شوند.

بحران آلودگی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز با بیان اینکه در حال حاضر آلودگی هوا به عنوان یک تهدید برای ساکنان البرز به ویژه مردم کرج مطرح است بیان می کند: برطرف کردن نقاط تهدید در حوزه آلودگی هوا با اتخاذ تدابیر لازم و تخصیص اعتبار در کنار ارایه آموزش های لازم به همه اقشار جامعه باید به اولویت های اصلی تبدیل شود.

مهدی مهرور با یادآوری اینکه ۲۱ بحران استان البرزرا تهدید می کند اضافه می کند: آلودگی هوا و ریز گردها یکی از این تهدیدهاست ودر این زمینه برای جلوگیری از آلودگی هوا استفاده از سوخت های غیر فسیلی و صنایع پاک در استان توصیه می شود.

وی ادامه داد: در بحث ریزگردها، وزیر کشور ورود جدی داشته و با تدابیر اندیشیده شده در سرفصل ها به سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکید بر تخصیص اعتبار ویژه برای آن داشته است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از نیروگاه منتظر قائم که از سوخت مازوت استفاده می کرد بر اساس حکم مقام قضایی پلمب شد ادامه می دهد:  این اقدام تاثیر بسزایی در رفع الودگی ناشی از مصرف ۲ میلیون لیتر مازوت داشته است.

وی با بیان اینکه در نخستین گام برای مدیریت بحران باید آموزش را در اولویت قرار داد، افزود: با توجه به ارزیابی ها، نخستین اولویت در مدیریت بحران، آموزش مدیریت بحران است.

خودرو ها منشا آلودگی

رئیس پلیس راهنمایی رانندگی شهرستان کرج خودرو ها را یکی از عوامل مهم و ۷۰ درصد آلودگی هوا در این کلانشهر عنوان می کند.

سرهنگ غلامعلی شرق در این رابطه می افزاید: روزانه ۲۵۰ هزار خودرو در آزاد راه تهران- کرج تردد دارند که بخش اعظم آلودگی را تولید می کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر کرج ناشی از خودروهای عبوری و بی مورد است ادامه می دهد: شهر کرج از امکانات حمل و نقل عمومی هم چون خطوط بی.آر.تی محروم است و لذا شهروندان به دلیل مناسب نبودن ناوگان اتوبوسرانی تمایل به استفاده از خودروهای شخصی دارند.

وی با تاکید بر این موضوع که در این راستا نیاز به تغییر ذایقه مردم با تغییر در ناوگان و خدمات دهی در حمل و نقل عمومی شهر هستیم ادامه می دهد: بایستی معابر از خودروهای شخصی گرفته شده و به عمومی ها داده شود.

وی با اشاره به حل مشل ترافیک و آلودگی هوا به وسیله طرح زوج و فرد خودرو ها بیان می کند: این طرح تنها حکم مسکن را داشته و علاج واقعی این مشکل نیست.

وی می افزاید: برای حل مشکل ترافیک که ازدحام آن ها در هسته مرکزی شهر به حد انفجار رسیده است می بایست با فرهنگ سازی در طریقه استفاده از خودروی شخصی، تقویت ناوگان عمومی حمل و نقل عمومی و سایر اقدامات از جمله کاهش سوخت برای حل این مشکل اقدام کرد.

حذف آلاینده ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در این رابطه می گوید: خوشبختانه اقدامات انجام پذیرفته در خصوص توزیع بنزین یورو۴ و یا اقداماتی مانند حذف سوخت های فسیلی و توسعه سرانه فضای سبز موجب شده است تا هوای البرز کمی بهبود پیدا کند.

محمدی بیان می کند: توزیع بنزین یورو چهار و گازسوز کردن ۵۰۰ واحد تولیدی صنعتی در دو سال گذشته تاثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی داشت.

وی با اشاره به اینکه استان البرز با گازسوز کردن این تعداد واحدهای تولیدی صنعتی رتبه اول کشور را کسب کرده است ادامه داد: این واحدها قبل از این از سوخت های نفت کوره، گازوئیل و مازوت استفاده می کردند.

وی یادآور می شود: حذف مازوت نیروگاه منتظر قائم به میزان روزانه ۲ میلیون لیتر و توسعه ۲ متری سرانه فضای سبز استان از دیگر فعالیت ها در بهبود وضعیت کیفی هوای استان بود.

محمدی اظهار می کند اکنون کیفیت هوای استان نسبت به سال های ۹۳ و ۹۴ به طور متوسط ۲۰ درصد بهتر شده که اگر موضوع گرد و غبار را در نظر نگیریم کیفیت هوا ۵۰ درصد بهبود یافته است.

وی ادامه داد: ۳۰ درصد آلودگی استان از جنس گرد و غبار بوده که در سال های قبل تر از آن وجود نداشته است.

محمدی با اشاره به اینکه بخشی از آلودگی هوای استان ناشی از پدیده گرد و غبار با منشاء های داخلی و خارجی است، اظهار می کند: در سال گذشته نزدیک به ۲۰ بار استان درگیر پدیده گرد و غبار شد که هر کدام بین سه روز تا یک هفته به طول انجامید و این وضعیت در فروافت کیفیت هوای استان تاثیر زیادی داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به تعداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس را از دیگر فعالیت ها برای بهبود کیفیت هوای استان عنوان کر و افزود: شهرداری یکی از محورهای کاهش آلودگی را توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و نوسازی آن ها قرار داده است که نصب فیلتر و کاتالیست بر روی خودروهای عمومی به خصوص تاکسی ها و خودروهای دیزلی یکی دیگر از این برنامه ها است.

برخورد با قانون گریزان

آلودگی هوا تا آنجا پیش رفته است که دادستان عمومی و انقلاب البرز را نیز وا داشته تا برای قانون گریزان مسائل زیست محیطی خط و نشان بکشد.

حاجی رضا شاه کرمی در این رابطه اخطار داده است: آلودگی شدید آب ، هوا و زمین ناشی از بی توجهی به مسائل زیست محیطی از سوی افراد سودجو ، فرصت طلب ، قانون گریز و برخی از شهروندان  است و لذا با متخلفان و آسیب رسانان به محیط زیست برخورد جدی قضایی می شود.

دادستان عمومی و انقلاب البرز عنوان کرده است:  در ۲ هزار متری محل سکونت شهروندان کرجی یک معدن فعال می شود که در آلودگی محیط زیست نقش بسزایی دارد که این حرکت پیامی جز قانون گریزی و بی توجهی به مسائل زیست محیطی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.