«فاروق لوغ اوغلو» با تشریح انگیزه عربستان از درخواست تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه توسط قطر، بحران کنونی قطر را به معنی فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس دانست.

فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس/تعطیلی پایگاه در دستورکار نیست

به گزارش قدس آنلاین،  عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و یمن از روز پنجم ژوئن سال جاری تمام روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین حریم هوایی خود را برای استفاده قطر ممنوع اعلام کرده و از دیپلمات های قطری خواستند تا ظرف ۴۸ ساعت خاک این کشورها را ترک کنند.

همچنین عربستان سعودی تنها مرز زمینی خود با قطر را بست و در پی آن کشورهای مالدیو، موریتانی و دولت شرق لیبی نیز به متهم کردن قطر به اعمال سیاست های مداخله گرایانه و حمایت از گروه های تروریستی روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.

در پی این اقدامات با فعالیت های امیر کویت، عربستان و متحدانش برای عادی سازی روابط شروط ۱۳ گانه ای را برای دوحه تعیین کردند که از مهمترین آنها تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر است.

در خصوص این درخواست ریاض و متحدانش گفتگویی داشته ایم با «عثمان فاروق لوغ اوغلو» عضو حزب جمهوری خلق که بزرگترین حزب مخالف دولت ترکیه می باشد. مشروح این گفتگو در زیر آمده است.

*کشورهای عرب متحد عربستان سعودی خواستار تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر شده اند. آیا دولت قطر به این درخواست آنها تن خواهد داد؟

اطلاعات منتشر شده توسط رسانه ها حکایت از آن دارد که قطر تمامی درخواست های عربستان سعودی و متحدانش را رد کرده است. وزیر دفاع ملی ترکیه هم اعلام کرده است که تعطیلی پایگاه نظامی ترکیه در قطر در دستور کار قرار ندارد. رئیس جمهور اردوغان به صراحت در این خصوص موضع گیری کرده و گفته است که درخواست سعودی ناقض حاکمیت قطر است و ترکیه درخصوص اجرایی کردن چنین توافقی از هیچ کسی اجازه نخواهد گرفت و چنین درخواستی از سوی سعودی نامحترمانه است.

*اهمیت پایگاه نظامی ترکیه در قطر چیست؟ در صورتیکه قطر درخواست عربستان را برای تعطیلی این پایگاه قبول کند، واکنش احتمالی ترکیه چه خواهد بود؟

آنچه که توافق نظامی ترکیه با دیگر توافق های مشابه موجود در جهان را متمایز می سازد این است که ترکیه در خصوص استقرار نیروهایش در قطر با دیگر کشورها در نقاط مختلف جهان به نتیجه رسیده است. مقامات ترکیه اعلام کرده اند که پایگاه ترکیه در قطر علیه هیچ کشوری نیست و صرفا برای امنیت منطقه است. مانند تمامی توافقات دیگر اتمام این توافق با قطر هم دارای تمهیدات خاص خودش است. بنابراین اگر در نهایت قطر تصمیم بگیرد که به این توافق پایان دهد ترکیه در این خصوص نمی تواند کار زیادی بکند.

*چرا عربستان و متحدانش چنین پیش شرطی را برای قطر تعیین کرده اند؟

فهمیدن اینکه انگیزه عربستان از این درخواست چه بوده است سخت است. من فکر می کنم هدفش از این درخواست و دیگر درخواست ها به زانو درآوردن قطر است. همچنین می تواند محصول حساسیت های تاریخی عربستان علیه ترکها باشد که به زمان سیطره امپراطوری عثمانی بر منطقه برمی گردد.

*اگر تنش ها بین قطر و عربستان بالا گیرد این مسئله چه تاثیری در همکاری های ناتو و شورای همکاری خلیج فارس خواهد گذاشت؟

بحران قطر به معنی فروپاشی موثر شورای همکاری خلیج فارس است حداقل تا زمانی که این مسئله دوستانه حل نشده است. ناتو در خصوص توافقات همکاری خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس تا زمان حل بحران ملاحظات لازم را مد نظر قرار خواهد داد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.