راستش را بخواهید، به‌راحتی نمی‌توانیم با اعداد و ارقام ثابت کنیم که او برترین فوتبالیست تاریخ فوتبال است. شاید به همین دلیل نسل‌های بعد متوجه پیوند دو کلمه اعجوبه و شگفت‌انگیز با «لیونل مسی» نشوند.

تولدت مبارک آقای مسی...!

راستش را بخواهید، به‌راحتی نمی‌توانیم با اعداد و ارقام ثابت کنیم که او برترین فوتبالیست تاریخ فوتبال است. شاید به همین دلیل نسل‌های بعد متوجه پیوند دو کلمه اعجوبه و شگفت‌انگیز با «لیونل مسی» نشوند.

آن‌ها ندیده‌اند که چگونه پسربچه آرژانتینی با توپ شگفتی می‌آفریند، چگونه توپ را به پاهایش می‌چسباند و به دل حریف می‌زند. حالا مسی ۳۰ساله شده است، او حالا هر لحظه به مرز بازنشستگی نزدیک می‌شود. شاید این جمله دردناک باشد، ولی خب چه کنیم که روزی باید از لیونل هم خداحافظی کنیم. به‌مناسبت تولد۳۰سالگی مسی نگاهی انداختیم به آماری که دوران باشکوه فوتبال او را تعریف می‌کنند. از همان لحظه‌ اول ورود به زمین، تا بدل شدن به بهترین گلزن تاریخ بارسا و لالیگا، سفرمان را از همان عدد ۳۰ شروع می‌کنیم.

شماره‌۳۰: مسی اولین‌بار در ۱۶ اکتبر ۲۰۰۴ با پیراهن بارسلونا در لالیگا به زمین رفت، پیراهن شماره‌۳۰. مسی در این بازی، مقابل رقیب همشهری اسپانیول به‌جای دکو به زمین رفت.

اولین گل: هفت‌ماه و نیم بعد از اولین بازی مسی برای بارسا، او اولین گلش را برای کاتالان‌ها (لقب تیم بارسلونا) در روز اول می ۲۰۰۵، مقابل آلباسته، در نیوکمپ زد و بدل به جوان‌ترین گلزن تاریخ باشگاه در لیگ شد (رکوردی که البته بعداً به‌دست بویان کرکیچ شکسته شد.)

فقط ۹۰ ثانیه: مسی ۱۸ساله در آگوست ۲۰۰۵ اولین بازی ملی‌اش را تجربه کرد، اما این تجربه با پیراهن آلبیسلسته فقط ۹۰ ثانیه طول کشید و با کارت قرمزی مستقیم برای او مقابل مجارستان به پایان رسید. این اولین و آخرین‌باری بود که مسی با پیراهن آرژانتین یا بارسلونا از زمین اخراج شد.

طلای المپیک: به تمام افتخارات مسی باید طلای المپیک پکن در سالِ ۲۰۰۸ را هم اضافه کنیم. در تورنمنتی که او دو گل زد و کنارِ «سرخیو آگوئرو» و «آنخل دی ماریا» (زننده‌ گل قهرمانی در فینال مقابل نیجریه) این مدال باارزش را بر گردن انداخت.

پایان رکورد ۶۰ساله: در مارچِ ۲۰۱۲ مسی رکورد ۶۰ ساله‌ «سزار رودریگز» به‌عنوان بهترین گلزن تاریخ بارسلونا را شکست. مسی این مرز را با زدن گل ۲۳۳اُمش برای بارسا، در پیروزیِ ۳-۵ مقابل گرانادا رد کرد.

رکورد گینس: سال ۲۰۱۲ برای مسی سالی فراموش‌نشدنی بود. او در این سال در مجموع بازی‌های ملی و باشگاهی ۹۱ گل زد تا رکورد «گرت مولر» با ۸۵ گل را هم که در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده بود، بشکند.

پادشاه پنج‌گانه‌ جهان فوتبال: و البته چطور می‌توان پنج توپ طلای مسی را فراموش کرد؟ مسی در فاصله‌ سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ چهاربار پیاپی این جایزه را گرفت و یک‌بار دیگر هم سالِ ۲۰۱۵ آن را به نام خودش ثبت کرد.

پای ثابت تیم منتخب فیفا: مسی از سال ۲۰۰۷ به‌بعد همیشه در ترکیب منتخب ۱۱نفره‌ فیفا «فیفپرو» قرار داشته. یار همیشگی مسی در این تیم در این دوران هم «کریستیانو رونالدو» بوده است.

یک فصل بدون جام: تنها فصلی که مسی در آن هیچ جامی نگرفته، به فصلِ ۲۰۰۸-۲۰۰۷ برمی‌گردد، وقتی بارسلونا در لالیگا سوم شد و در کوپا دل ری و چمپیونز لیگ در نیمه نهایی حذف شد.

دوگانه‌ سه‌گانه: یک فصل بعد اما با ورود پپ گواردیولا شرایط بارسا و مسی از این‌رو به آن‌رو شد. بارسا با ۳۸ گل مسی در فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸ بدل به اولین تیم اسپانیایی شد که سه‌گانه (لالیگا، کوپا دل ری و چمپیونز لیگ) را فتح می‌کند، افتخاری که فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۴ یک‌بار دیگر برای کاتالان‌ها تکرار شد، این‌بار با ۵۸ گل از مسی.

۳۰ ساله، ۳۰ جام: مسی با بارسلونا ۳۰ جام برده است. تنها بازیکنی که از این‌نظر با او برابری می‌کند «آندرس اینیستا» است.

فینال‌های بر باد رفته: با وجود تمام افتخاراتی که مسی با بارسا فتح کرده، کارنامه‌ او در بازی‌های ملی پر است از شکست‌های تلخ. مسی با آرژانتین در سه‌سال اخیر سه فینال بزرگ را باخته، در جام جهانی ۲۰۱۴ و کوپا آمریکای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶. به این سه شکست، باخت در یک فینال دیگر در کوپا آمریکا در سال ۲۰۰۷ را هم اضافه کنید.

۵۶۵  در ۷۰۱: مسی در مجموع ۷۰۱ بازی‌ که برای آرژانتین و بارسلونا انجام داده، ۵۶۵ گل زده است؛ ۵۰۷ تا از این گل‌ها در ۵۸۳ بازی برای بارسا بود و ۵۸ گلش در ۱۱۸ بازی برایِ آرژانتین.

رکوردهای لالیگا: مسی در فصلِ ۲۰۱۲-۲۰۱۱ بدل به اولین بازیکن تاریخ لالیگا شد که در یک فصل بیش از ۵۰ گل در این لیگ زده، هرچند این فصل با قهرمانی بارسا به پایان نرسید و رئال مادرید و «ژوزه مورینیو» این افتخار را به‌دست آوردند. مسی درمجموع بهترین گلزن تاریخ لالیگاست. او سالِ ۲۰۱۵ با گلی که به سویا زد (۲۵۲اُمین گلش در لیگ) رکوردِ «تلمو زارا» را شکست. مسی در حال حاضر ۳۴۹ گل در لالیگا دارد، یعنی ۶۴ گل بیشتر از رونالدو.

۷۴تا پنالتی: مسی ۷۴تا از گل‌هایش برای باشگاه و تیم ملی‌اش را از روی ضربات پنالتی زده و البته در این راه ۲۰ پنالتی را هم از دست داده است. پس ۱۳.۱ درصد از کل گل‌های مسی از روی نقطه‌ پنالتی بوده، درحالی‌که او ۷۷.۵ درصد از این ضرباتش را به گل تبدیل کرده است.

پای چپ ۸۲ درصدیِ من: مسی ۴۶۲تا از گل‌هایش را با پای چپ هنرمندش زده (۸۲ درصد از کل گل‌هایش) و ۷۷ گلش را با پای راست. دو گل دیگر مسی تحت زیرمجموعه‌ «باقی» اعضای بدن قرار می‌گیرند. یکی از این دو گل، نسخه‌ بازسازی‌شده‌ دیگو مارادونا بود، در سال ۲۰۰۷ مقابل اسپانیول و دیگری با ضربه‌ سینه در فینال جام باشگاه‌های جهان در سال ۲۰۰۹ مقابل استودیانتس.

مسی تایم: مسی ۱۴۱ گلش را از دقیقه‌ ۷۶ به‌بعد زده. یکی از به یاد ماندنی‌ترینِ این گل‌ها، قطعاً گل پیروزی بارسا در همین ال کلاسیکویِ آخر بود.

۸۸  شوت: مسی ۸۸تا از گل‌هایش را با شوت‌های خارج از باکس زده. پس ۴۷۷ تا گل دیگر از داخل باکس به‌دست آمده‌اند.

+۴۰  : از فصلِ ۲۰۰۹-۲۰۰۸ به‌بعد مسی در هر فصل، در مجموع بازی‌های ملی و باشگاهی حداقل ۴۰ گل زده. او این فصل به مرزِ ۵۷ گل رسید که در مقایسه با آمار خودش جایگاه چهارم را پیدا می‌کند.

شکنجه‌گر سویا: مسی به شش تیم اسپانیایی بیش از ۲۰ گل زده است، اما در این میان هیچ تیمی به‌اندازه سویا به‌دست جادوگر آرژانتینی شکنجه نشده. مسی ۲۹ بار تابه‌حال دروازه‌ سویا را باز کرده، شش‌بار بیشتر از گل‌هایی که به رئال زده.

۴  در ۴: مسی تابه‌حال چهاربار چهار گل زدن در یک بازی را تجربه کرده، سه‌بار مقابل تیم‌های لالیگا (والنسیا، اسپانیول و اوساسونا) و یک‌بار مقابل آرسنال در یک‌چهارم نهاییِ چمپیونز لیگ در سالِ ۲۰۱۰. مسی در ضمن اولین بازیکنی است که در تاریخ چمپیونز لیگ موفق شده در یک بازی پنج گل بزند (مقابل بایر لورکوزن در جریان پیروزی ۱-۷ بارسا در سال ۲۰۱۲.)

دو جفت کفش طلا: مسی این فصل با زدنِ ۳۷ گل در لالیگا کفشِ طلایِ اروپا را برای چهارمین‌بار برد؛ عنوانی که در فصل‌های ۲۰۱۰-۲۰۰۹، ۲۰۱۲-۲۰۱۱ و ۲۰۱۳-۲۰۱۲ هم به‌دست آورده بود. از این منظر رکورد رونالدو با مسی برابر است، درحالی‌که «دیگو فورلان» و «لوئیس سوارز» تنها بازیکنان دیگری هستند که در یک دهه‌ اخیر به این افتخار رسیده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.