رسانه آلمانی «دویچه وله» همزمان با برگزاری نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل به بررسی مزایا و دردسرهای عضویت ترکیه در این سازمان پرداخته و از ترکیه به عنوان «عضو دردسرساز» یاد کرده است.

ترکیه عضو دردسر ساز ناتو/مزایا و دردسرها

به گزارش قدس آنلاین، رسانه آلمانی «دویچه وله» همزمان با برگزاری نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل به بررسی مزایا و دردسرهای عضویت ترکیه در این سازمان پرداخته و از ترکیه به عنوان «عضو دردسرساز» یاد کرده است.

در این مطلب آمده است: یکی از مسائل جدی نشست وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو، موضوع ترکیه است. مشکل ناتو و شماری از اعضای آن با ترکیه، تنها به نقش این کشور در بحران سوریه محدود نمی‌شود. ترکیه برای ناتو هم عضوی مهم است و هم دردسرساز. در این موضوع که ترکیه به لحاظ ژئوپولیتیک یکی از مهم‌ترین اعضای ناتو به شمار می‌رود، تردیدی نیست. ژنرال پتر پاول، سرپرست کارگروه نظامی ناتو از سایر اعضای این پیمان خواست تا با ترکیه تفاهم بیشتری داشته باشند.

در ادامه آمده است: به باور پاول، ترکیه در حال حاضر در سه عرصه مهم و کلیدی درگیر شده است. سیاست ناتو در قبال روسیه، مسئله تروریسم و همچنین بحران پناهجویی. سرپرست کارگروه نظامی ناتو وضعیت امنیتی داخلی ترکیه را حساس‌تر از سایر کشورهای عضو ارزیابی کرده و از این‌رو از سایر اعضا خواسته است تا این تفاوت مهم را از نظر دور ندارند.

پاول، برای ترکیه در تامین امنیت اروپا نقشی کلیدی قائل است. اما، آیا این نقش کلیدی برای فراموش کردن سایر مشکلاتی کفایت می‌کند که ترکیه برای دیگر اعضای ناتو ایجاد کرده است؟

مارک پیرینی، یکی ازکارشناسان اندیشکده کارنگی در اروپا درباره علل اختلافات اعضای ناتو با ترکیه، بر این باور است که ترکیه با سیاست‌های خارجی خود می‌تواند برای کل ناتو مشکل‌ساز گردد.

پیرینی با اشاره به اقدامات دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ معتقد است که دور شدن دولت ترکیه از قانون‌مداری می‌تواند در آینده برای سایر اعضا مشکلاتی ایجاد کند. از آن گذشته، مشکلاتی که ترکیه برای دیگر اعضای ناتو ایجاد کرده است به باور او از این قرارند:

•   در سوریه، ترکیه عملا هدف سرکوب یگان‌های مدافع خلق و نیروهای کرد را دنبال می‌کند. حال آنکه کردها در جنگ با داعش در شمار نیروهای متحد ناتو به حساب می‌آیند.

•   هواپیماهای ترکیه بارها و به طور غیرقانونی حریم هوایی یونان را نقض کرده‌اند.

•   ترکیه حاضر به کاهش نیروهای نظامی مستقر خود در قبرس نیست و همین امر گفت‌وگوهای صلح قبرس را دشوارتر ساخته است.

•   به خواست ترکیه بسیاری از برنامه‌های همکاری‌های ناتو با اتریش به حالت تعلیق درآمده‌اند. این اقدام ترکیه در واکنش به خواست دولت اتریش مبنی بر قطع گفت‌وگوهای اتحادیه اروپا با ترکیه در ارتباط با عضویت این کشور صورت گرفته است.

•  تنش با آلمان هم یکی دیگر از عرصه‌های مشکلاتی است که ناتو با ترکیه دارد. ترکیه عملا با خواست دیدار نمایندگان مجلس آلمان با سربازان آلمانی مستقر در پایگاه اینجرلیک مخالفت کرده است. مخالفتی که باعث تصمیم آلمان به انتقال نیروهای خود از این پایگاه شد. مخالفت اردوغان با دیدار نمایندگان بوندس‌تاگ با سربازان آلمانی مستقر در این پایگاه به علت انتقادهایی بوده که مسئولان سیاسی آلمان از اصلاحات قانون اساسی ترکیه کرده بودند.

•   صرف‌نظر از همه موارد یاد شده، ترکیه برای خرید سامانه دفاع ضد موشکی اس‌۴۰۰ از روسیه ابراز تمایل کرده است. تا کنون سابقه نداشته است که یک عضو ناتو اقدام به خرید جنگ‌افزارهایی بکند که با سامانه نظامی کشورهای عضو ناتو ناهمخوان باشد. از آن گذشته، خرید این سامانه دفاع ضد موشکی به معنی آن خواهد بود که برای آموزش نحوه استفاده از این سامانه، پای نیروهای نظامی روسیه به خاک ترکیه باز شود.

به باور پیرینی، این اقدامات می‌توانند باعث تضعیف ناتو شوند و این عملا در راستای همان سیاستی است که دولت روسیه در قبال ناتو دنبال می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.