«کریم النوری» با اشاره به اینکه پیروزی در موصل را عراقی ها کسب کردند و آمریکا هیچ نقشی در کسب این پیروزی نداشت گفت: ولی ایران اولین کشوری بود که کنار عراق ایستاد و از بغداد حمایت کرد.

آمریکا نقشی در آزادسازی موصل نداشت/ ایران اولین کشوری بود که از عراق حمایت کرد

به گزارش قدس آنلاین،  نیروهای عراقی پس از حدود هشت ماه درگیری شدید با تروریست های تکفیری داعش سرانجام موفق به تسلط بر تمامی مناطق اشغال شده توسط آنها در موصل، شدند.

عملیات بزرگ آزادسازی شهر موصل واقع در استان نینوا حدود هشت ماه پیش یعنی در روز ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۶ با دستور مستقیم «حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق کلید خورد. نیروهای عراقی از زمان آغاز این عملیات، ضربات مهلکی را بر پیکره داعش وارد آوردند. تصمیم مهم و استراتژیک فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در جریان عملیات موصل، موافقت با حضور نیروهای حشد شعبی در این عملیات بود. نیروهای حشد شعبی در طول این مدت نقش مهم و تعیین کننده ای را در نبرد آزادسازی موصل ایفا کردند؛ درست به همین دلیل است که همواره آماج حملات لفظی سران محور غربی ـ عربی گرفتند.

در همین راستا  «کریم النوری» عضو ارشد حشد شعبی عراق و سخنگوی امنیتی حشد شعبی گفتگویی انجام داده است که شرح آن از نظر می گذرد.

*درباره آخرین روند عملیات آزادسازی موصل و زمان آزادی کامل آن از چنگ داعش توضیح دهید. برنامه نیروهای عراقی پس از آزادسازی موصل چیست؟

در حال حاضر نبرد در قسمت قدیمی موصل در جریان است و داعش در این منطقه به پایان رسیده است. اندک تروریست هایی که باقی مانده اند نیز منتظر مرگ خود هستند و این موضوع قطعی است.

از سوی دیگر منطقه تلعفر در موصل نیز باقی مانده است. پس از پایان عملیات در موصل، به سراغ الحویجه در جنوب کرکوک خواهیم رفت که منطقه ای حساس است و عملیات ما در الحویجه بلاشک گسترده خواهد بود. همچنین بخش هایی از صلاح الدین و الانبار نیز باقی مانده است؛ در الانبار برخی مناطق مانند القائم در نزدیکی مرزهای سوریه و اردن واقع شده اند.

*آیا امکان دارد نیروهای عراقی پس از نابود کردن داعش به سوریه بروند تا به ارتش این کشور در مبارزه با تروریست ها کمک کنند؟ به صورت کلی اهمیت رسیدن نیروهای عراقی و سوریه به همدیگر در مرزهای مشترک طرفین چیست؟

رسیدن نیروهای عراقی و سوری به هم در مرزهای مشترک بدین معناست که خلافت داعش در سوریه و عراق به پایان رسیده است. این موضوع همچنین یعنی عمر داعش در عراق به سر آمده و سرکرده های این گروه تروریستی به دنبال پناهگاهی برای نجات خود هستند.

در رابطه با حضور نیروهای عراقی در سوریه نیز باید بگویم که این موضوع به تصمیم فرماندهان اصلی مربوط است و در این خصوص پیچیدگی های منطقه ای و بین المللی وجود دارد. این موضوع حساس و خطرناکی است که دولت های عراق و سوریه باید درباره آن رایزنی کنند و الان وقت سخن گفتن و بحث درباره این موضوع نیست؛ به ویژه اینکه در مرزهای سوریه مشکلات و حساسیت هایی هم وجود دارد. ما قصد دفاع از عراق را داریم.

*حشد شعبی و فتوای آیت الله سیستانی در کسب این دستاوردهای ارزشمند در برابر تکفیری ها چه نقشی دارند؟

در سال ۲۰۱۴ میلادی حشد شعبی مانع از سقوط بغداد شد و از این شهر دفاع کرد و سپس برای مبارزه با تروریست ها به شهرهای دیگر در فلوجه و دیالی و غیره رفت و در برابر نقشه ها و توطئه های دشمن ایستادگی کرد.

نیروهای حشد شعبی با تقدیم قربانی و جان فشانی در برابر تروریست ها موجب برقراری امنیت شدند و در شهر موصل نیز با اقدامات خود از تجزیه این شهر جلوگیری کردند؛ زیرا ترکیه و برخی طرف های محلی در صدد تجزیه موصل بودند اما حشد شعبی نقشه آنها را ناکام گذاشت و همچنین اجازه نداد توطئه دشمنان برای تجزیه موصل و دیگر نقاط منطقه به نتیجه برسد.

*نقش ائتلاف بین المللی موسوم به ضدداعش به سرکردگی آمریکا در نابودی داعش در موصل را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا آمریکایی ها قصد تجزیه موصل پس از آزادسازی کامل این شهر را دارند؟

ائتلاف بین المللی در مبارزه با داعش جدی نبوده و نیست. زیرا داعش در جهت منافع امنیت ملی آمریکا فعالیت می کند. همچنین ائتلاف بین المللی نه تنها با داعش مبارزه نمی کند بلکه برخی اوقات به آن کمک هم می کند.

این در حالی است که حشد شعبی بدون اتکا به آمریکایی ها مناطق زیادی را آزاد کرد و وجود آمریکا غیرقابل اطمینان است. سران آمریکایی برای افکار عمومی کشور خودشان دم از مبارزه با تروریسم می زنند اما در عمل اینگونه نیست. واشنگتن می خواهد در اعلام پیروزی نهایی بر داعش مشارکت داشته باشد و سود ببرد اما باید تاکید کنم که این پیروزی را عراقی ها کسب کردند و آمریکا هیچ نقشی در کسب این پیروزی نداشته است.

*تحلیل شما از نقش ایران به ویژه سردار قاسم سلیمانی در پیروزی عراقی ها مقابل داعش چیست؟

ایران اولین کشوری بود که کنار عراق ایستاد و از ما حمایت کرد. سردار قاسم سلیمانی به عنوان بهترین مستشار در میدان نبرد با داعش حضور داشته و دارد و به عنوان یک فرمانده میدانی به عراق خدمت کرد.

هر جایی که سردار قاسم سلیمانی حضور پیدا می کرد، رعب و وحشت داعشی ها را فرا می گرفت. هر کجا که ایشان حضور داشت، به پیروزی می رسیدیم. حاج قاسم از انسانیت بالایی برخوردار هستند و به هیچ وجه نمی گذاشت به مردم عراق آسیبی برسد. ایشان از عراق و مظلومان دفاع کرد. ما از موضع ایران و اقدامات حاج قاسم سلیمانی تشکر می کنیم. هر چند حضور ایرانی ها زیاد نبود ولی همین تعداد کم نیز تاثیرات بسیار زیادی بر روند مبارزه با داعش داشته اند و در ارائه نقشه های خوب برای نبرد با تروریست ها موفق بوده اند.

*آیا کنترل مناطق آزاد شده موصل توسط نیروهای پیشمرگه به دولت عراق واگذار می شود یا تحت تسلط نیروهای پیشمرگه باقی می ماند؟

تمام مناطق آزاد شده همانند دوران پیش از حمله تروریست های داعش تحت کنترل دولت عراق خواهد بود و تغییر جغرافیایی در موصل نخواهیم داشت. این خط قرمز ما است و از آن به هیچ وجه عقب نشینی نخواهیم کرد.

*آیا در خصوص تحویل مناطق آزاد شده توسط نیروهای پیشمرگه به دولت عراق توافق نامه ای میان بغداد و مقامات اقلیم کردستان عراق امضا شده است؟

همه بر قانون اساسی توافق دارند و اقلیم کردستان نمی تواند با قانون اساسی مخالفت کند. موصل خط قرمز است.

*سعودی ها به عنوان یکی از حامیان تروریست های داعش در برابر این پیروزی و آزادسازی موصل چه واکنشی خواهند داشت؟

این پیروزی ضربه ای به کسانی است که قصد دارند به عراق شر برسانند. ما از سعودی ها و کشورهای غربی می خواهیم درک کنند که ما اجازه ندادیم عوامل انتحاری و تروریستی به ریاض و اروپا برسند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.