شروع درخشش هر ستاره در فوتبال اروپا، مقایسه او با مسی را به‌همراه دارد. حتی در فوتبال ایران نیز بازیکنان زیادی در این سال‌ها لقب مسی را از رسانه‌ها و هوادارها گرفته‌اند. همه آن‌هایی که این لقب را سخاوتمندانه برای بازیکنان مختلف خرج می‌کنند، خوب می‌دانند که فوق‌ستاره آرژانتینی به‌خاطر همه نمایش‌های اعجاب‌آورش در زمین فوتبال، برای سال‌ها و شاید دهه‌ها دست‌نیافتنی خواهد بود.

مسی ایرانی

محمدحسین عباسی// شبیه‌بودن به مسی، حد نهایت آمال بسیاری از اهالی فوتبال است، اما بعد از ظهور این پدیده در بارسلونا، هیچ‌کس وجود نداشته که فوتبال را شبیه لئو بازی کند. شبیه‌ترین فرد به مسی، نه فوتبالیست بوده و نه قرار است فوتبالیست شود. «رضا پرستش» بعد از انتشار یک تصویر در لباس آرژانتین به شهرت رسید. او مسی را به خیابان‌های تهران آورده بود. شباهت او به لیونل انکارنشدنی به‌نظر می‌رسید و خود او نیز تلاش کرده بود تا با ایجاد چند تغییر در چهره‌اش، این شباهت را کامل کند. پرستش برای مدتی موردتوجه رسانه‌های وطنی و شبکه‌های اجتماعی قرار داشت و تصویرش با عنوان بدل مسی، حتی به وبسایت‌های خبری خارجی نیز راه پیدا کرد. او در یکی از گفت‌وگوها از ملاقات قریب‌الوقوع با خود مسی خبر داد، اما این خبر بیشتر شوخی تلقی می‌شد. اتفاق شوکه‌کننده در مورد رضا پرستش، ملاقات با گلر افسانه‌ای رئال مادرید بود. او در کویت، ایکر کاسیاس را غافلگیر و ایرانی‌ها را غافلگیرتر کرد و درحالی‌که تمام پرسش‌های سن ایکر را با کلمه YES جواب می‌داد، در یک عکس مشترک دونفره با کاسیاس نیز حاضر شد. هیچ‌کس تصور نمی‌کرد پرستش، تا صفحه اینستاگرام کاسیاس نیز نفوذ کند. همزمان با انتشار گسترده این ویدئو، موجی از ناراحتی و واکنش در فضای مجازی ازسوی کاربران ایرانی علیه او در جریان بود. ایرانی‌ها در توئیتر انواع و اقسام‌ آرزوهای ناخوشایند را نثار او می‌کردند، اما این رفتار از کجا نشأت می‌گرفت؟

در آمریکا بسیاری از بازیگران را با استعدادِ «استعداد نداشتن و پول درآوردن» می‌شناسند. قاطبه مردم نادیده می‌گیرند که این‌ها با همه بی‌استعدادی‌شان، صاحب چند ویژگی برجسته هستند که خوب یا بد، هوادار دارد. حالا رضا پرستش نیز به‌خاطر این‌که بدون سخت‌کوشی، بدون فوتبال بازی کردن و یا انجام هرکار ویژه دیگری به شهرت جهانی رسیده و با کاسیاس ملاقات کرده، سرزنش می‌شود. رضا از امتیاز یک شباهت خدادادی بهره می‌برد، اما این به آن معنا نیست که او سزاوار در اختیار داشتن بلیت برنده نیست. توئیتری‌ها از پرستش ناراحت هستند، چراکه تصور می‌کنند او در تقسیم خوش‌شانسی یکی از افراد اول صف بوده و به‌جای هویت خودش، روی هویت یک انسان دیگر تکیه کرده، اما حقیقت آن است که بدل‌ها در تمام دنیا، از جایگاه تبلیغاتی خاص خودشان برخوردار هستند، درست مثل بدل نیمار که با ماجرای سیگار کشیدن در بارسلونا یک جریان جالب تبلیغاتی ساخت و یا بدل سیاستمدارها که در مواقع کلیدی مأموریت‌های مهمی برعهده داشته‌اند. شاید دلیل ناراحتی عمومی از رضا پرستش، مدل استفاده از او در مراسم‌های مختلف باشد. همه آن دعوت‌ها و سلفی‌های دکوری در پایتخت، همه آن سناریوهایی که به‌جای استفاده‌های جذاب از این شباهت، به شیرین‌کاری‌هایی در سطح مسابقه محله ختم شده‌اند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.