یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳

مردم غرب کشور در انتظار شنیدن سوت قطار

توقف ۴ ساله راه‌آهن ایلام در ایستگاه سرمایه‌گذاری

راه آهن

ایلام- وعده‌ای که در آخرین روزهای دولت دهم به مردم ایلام داده شد و کلنگش را به زمین زدند، همچنان در ایستگاه اعتبارات باقی مانده است تا مردم غرب کشور در آرزوی احداث راه آهن بمانند.

قدس آنلاین، گروه استان‌ها وحید صدر: از قرن گذشته که راه‌آهن به ایران آمد و ارتباط ریلی بین شهرهای ایران از جلفا – تبریز تا شمال و تهران و جنوب شکل گرفت، غرب کشور خصوصاً ایلام از این نعمت محروم ماند و مردم ایلام تنها سوت قطار را در شهرهای دیگر می‌شنوند و از راه‌آهن و مزایا و مخاطرات آن و ریز علی خواجوی و دهقان فداکار را در کتاب‌های درسی ابتدایی به یاد می‌آورند و بس!

در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲ و در آخرین روزهای عمر دولت دهم، رئیس‌جمهور وقت در سفر به ایلام کلنگ این طرح را به زمین زد و تعهد اجرای آن را برای دولت یازدهم برجای گذاشت و اکنون پس از گذشت چهار سال، اجرای این طرح برای اکثر ایلامیان به یک آرزو تبدیل‌شده است.

سفر به دیگر استان‌ها برای استفاده از قطار

یکی از شهروندان ایلامی بابیان اینکه مقرون‌به‌صرفه بودن، امنیت و آرامش مسافرت با قطار باعث می‌شود که برای استفاده از این وسیله حمل‌ونقل عمومی به دیگر شهرهای کشور مراجعه کنیم، می‌گوید: «راه‌آهن مهران به علت نزدیکی به کشور عراق و عتبات عالیات و همچنین جنوب کشور از قبل از انقلاب مطالعه شده و قرار بر اجرای آن بوده که متأسفانه تاکنون عملیات اجرایی آن مسکوت مانده است.»

قدرت مرادی با اشاره به اینکه استفاده از راه‌آهن و قطار حق هر ایلامی است، می‌افزاید: «پس از بازگشایی مرز مهران و تبدیل‌شدن این نقطه به کانون اصلی تردد زوار، متأسفانه هرساله شاهد تصادفات بسیاری در مسیر ایلام – مهران هستیم که اگر راه‌آهن در استان ایلام احداث شود، این‌گونه حوادث کمتر رخ خواهد داد و زوار عتبات عالیات با خیال آسوده‌تری به این مرز مسافرت خواهند کرد.»

شهروند دیگری بابیان اینکه داشتن راه‌آهن در ایلام آرزوی همه ایلامیان است، می‌گوید: «ساکن مناطق جنوبی استان ایلام هستم و چند باری برای استفاده از قطار بعضاً به شهرهای استان خوزستان رفته‌ام زیرا مسافرت با قطار بسیار راحت و مقرون‌به‌صرفه است اما ما از این امکان بی‌بهره هستیم»

صادق قریشی با اشاره به اینکه اگر استان ایلام دارای راه‌آهن و قطار باشد دیگر نیازی به رفتن به استان‌های هم‌جوار نخواهیم داشت، می‌افزاید: «روند توسعه ایلام با احداث راه‌آهن، با توجه به پتانسیل فراوان صنایع نفت و گاز استان می‌تواند شتاب بیشتری بگیرد و زمینه اشتغال جوانان استان را نیز فراهم کند.»

نقشه اجرایی راه‌آهن ایلام تهیه‌شده است

معاون عمرانی استانداری ایلام دراین‌باره بابیان اینکه مطالعات کلی طرح انجام‌شده و نقشه اجرایی راه‌آهن ایلام نیز تهیه‌شده است، می‌گوید: «در فاز اول پروژه راه‌آهن ایلام، این استان از طریق کرمانشاه به راه‌آهن سراسری متصل می‌شود.»

«شاپور پولادی» با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه اجرایی این پروژه بین وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتم‌الانبیاء منعقدشده است، اظهار می‌دارد: «قرارگاه خاتم‌الانبیاء به تداخل کاری پروژه ایلام و پروژه کرمانشاه و قیمت یکسان آن‌ها اعتراض داشته است.»

وی به مذاکرات استاندار ایلام با وزارت راه و شهرسازی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «پروژه اتصال ایلام به راه‌آهن سراسری در شورای پول و اعتبار جزو ۶ یا ۷ پروژه اولویت‌دار کشور معرفی شده و این وزارتخانه برای تأمین اعتبار از طریق فاینانس با چند شرکت خارجی در حال مذاکره است و از طرف دیگر قرار است از محل اعتبارات وزارت نفت به این پروژه کمک‌هایی تخصیص پیدا کند.»

معاون عمرانی استانداری ایلام بابیان این مطلب که معاونت برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی سازوکار تأمین منابع مالی پروژه را در دستور کار قرار داده است، بیان می‌دارد: «در حال حاضر مانع عدم اجرای پروژه راه‌آهن ایلام تأمین اعتبار و منابع مالی آن است که در صورت عدم تأمین فاینانس و یا اعتبارات ملی، اوراق مشارکت نیز برای اجرای آن پیش‌بینی‌شده که نیاز به موافقت بانک مرکزی و دیگر نهادهای ذی‌ربط است.»

راه‌آهن ایلام یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است

پولادی به انجام کریدور مطالعاتی اتصال ایلام به راه‌آهن جنوب کشور اشاره و خاطرنشان می‌کند: «راه‌آهن ایلام در صورت اجرا، اتصال‌دهنده شبکه راه‌آهن سراسری جنوب به غرب و شمال غرب خواهد بود که تأثیر بسیاری برای توسعه استان خواهد داشت.»

وی با تأکید بر اینکه راه‌آهن ایلام یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و تأثیر روانی و اجتماعی مثبتی در استان ایجاد خواهد کرد، می‌افزاید: «در حال حاضر استان ازلحاظ جابجایی بار و مسافر از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی مشکلی ندارد اما اتصال این استان به شبکه راه‌آهن یک ضرورت است و بعد از احداث، زمینه ورود سرمایه‌گذاران به استان را فراهم خواهد کرد.»

معاون عمرانی استاندار ایلام بابیان اینکه شبکه ریلی ازنظر ایمنی و مقرون‌به‌صرفه بودن حائز اهمیت است، ادامه می‌دهد: «راه‌آهن از عوامل توسعه هر منطقه محسوب می‌شود و بهانه‌ای برای ورود سرمایه‌گذارانی خواهد بود که برای تجارت و حمل‌ونقل امکانات و تجهیزات صنعتی به حمل‌ونقل ریلی نیاز دارند.»

در صورت تأمین اعتبار، اجرای پروژه ۴ یا ۵ سال خواهد بود

پولادی مدت‌زمان اجرای طرح اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور را منوط به تأمین منابع مالی دانست و یادآور شد: اگر این پروژه از طریق فاینانس تأمین منابع شود، مطمئناً سریع‌تر اجرایی و به بهره‌برداری خواهد رسید و درصورتی‌که از طریق منابع ملی و دولتی تأمین اعتبار شود، با توجه به محدودیت منابع ملی، زمان بهره‌برداری آن طولانی‌تر خواهد شد.

اعتبار ۲۰۰ میلیون تومانی راه‌آهن ایلام!

مدیر ساخت و توسعه راه و شهرسازی استان ایلام بابیان اینکه دولت برای مسکوت نماندن پروژه تنها ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته است، می‌گوید: «رایزنی‌های بسیاری با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته که دریکی از این مکاتبات وزیر راه برای تأمین اعتبار پروژه، نامه را به رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور ارجاع داده است.»

«محمدرضا شریفی راد» با اشاره به اینکه استانداری و وزارت راه و شهرسازی بازطراحی پروژه را به شرکت مشاور جدیدی داده‌اند، اظهار می‌دارد: «برای اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور دو کریدور یکی از طریق کرمانشاه – پل سیمره – ایلام و دیگری از طریق اندیمشک – مهران طراحی‌شده که هنوز هیچ‌کدام به تصویب نهایی نرسیده است.»

وی با تأکید بر اینکه قطعی شدن پروژه راه‌آهن ایلام به پیگیری مصرانه مسئولان استانی، نمایندگان مجلس و دیگر افراد ذی‌نفوذ در مرکز نیاز دارد، خاطرنشان می‌سازد: «استاندار، نمایندگان استان در مجلس و مجموعه راه و شهرسازی استان پیگیر موضوع هستند اما اجرایی طرح منوط به تأمین اعتبار است.»

فاینانس کلید حل مسئله راه‌آهن ایلام

مدیر ساخت و توسعه راه و شهرسازی استان ایلام بابیان اینکه جذب سرمایه‌گذار از طریق فاینانس، کلید حل مسئله پروژه راه‌آهن ایلام است، می‌افزاید: «کریدور اتصال راه‌آهن ایلام – اسلام‌آباد غرب به طول ۷۰ کیلومتر به بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که استانداری، مسئولان اقتصاد و امور دارایی استان، نمایندگان و ... به‌صورت جدی به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی برای اجرای طرح هستند که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.»

شریفی راد خرید زمین برای احداث ایستگاه راه‌آهن را ضروری می‌داند و یادآور می‌شود: «هر ایستگاهی که تأسیس شود بایستی زمین‌های اطراف آن برای تجهیز و ساخت ایستگاه خریداری شود که نیاز به بودجه و اعتبار بسیار دارد و برای این موضوع منتظر تزریق اعتبارات ۱۳۹۶ هستیم و امیدواریم دولت در توزیع اعتبارات این طرح مساعدت لازم را به استان ایلام داشته باشد.»

ایلام در انتهای صف امکانات

انتظار مردم ایلام برای شنیدن سوت قطار در دولت یازدهم به سرآمد و هنوز سرنوشت اتصال ایلام به شبکه ریلی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، هرچند که این پروژه در فهرست پروژه‌های اولویت‌دار شورای پول و اعتبار کشور قرارگرفته است، اما تأمین منابع مالی و منبع سرمایه‌گذاری آن، ممکن است پروژه را به تعویق بیندازد و سال‌های سال اسناد این پروژه در میان راهروهای وزارتخانه‌ها و ادارات کل خاک بخورد.

اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور، مطالبه به حقی است که سال‌های سال است در دولت‌های مختلف در بروکراسی اداری معطل‌مانده و کماکان این استان برای بهره‌مندی از امکانات استانی در صف آخر استان‌های کشور قرارگرفته که نمونه بارز آن فرودگاه و شبکه گاز سراسری است که جزو آخرین استان‌های کشور بود. احداث راه‌آهن در ایلام نیز به همین صورت است و دولت‌ها، سال‌های سال به بهانه کوهستانی بودن استان از مطالعه و اجرای آن سرباز می‌زدند و اکنون نیز که مطالعات آن انجام‌شده، در صف تأمین اعتبار و تعیین سرمایه‌گذار قرارگرفته که روند اجرای طرح را طولانی و فرسایشی خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.