ایلام- امروز۱۰ تیر ماه ۱۳۶۵ سالروز آزاد سازی مهران بود و اکنون ۳۱سال از آزادسازی این شهر گذشته است، از روزی که رهبر فقید انقلاب حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: «مهران را هم خدا آزاد کرد»، اما حالا پس از بیش از سه دهه، این شهر هنوز هم محرومیت‌های زیادی دارد.

۴ ماه تا اربعین؛ مهران فراموش نشود

محمد رضایی: تخصیص خط اعتباری از بودجه ملی برای زیارت اربعین یکی از تلاش‌های مجلس برای توجه به مهران به عنوان بزرگ‌ترین دروازه تردد بین ایران و عتبات عالیات درسرزمین عراق است.
خدمت به زائران اباعبدالله الحسین (ع) برای مردم و مسئولان و همه کسانی که در این حوزه تلاش می‌کنند، مایه افتخار است، اما قطعاً میزبانی زائران اربعین حسینی برای مسئولان و مردم استان‌های خوزستان، کرمانشاه وایلام زمانی می‌تواند یک افتخار باشد که همه نیازهای زائران تأمین شده و زیرساخت‌های لازم برای خدمت رسانی آماده باشد.
واقعیت این است که حل و فصل مشکلات تردد میلیونی و پذیرایی از زوار اربعین حسینی در یک بازه زمانی کمتر از دو هفته افزون بر امکانات و بودجه لازم به دور از شعار دادن و بیان آمارها به بسیج عمومی مردم و دستگاه‌های اجرایی نیاز دارد.

 لزوم توسعه مرزهای مهران، خسروی و شلمچه

چهار ماه دیگر تا کنگره عظیم اربعین حسینی باقی مانده است، از این رو توسعه زیرساخت‌ها در مرز مهران، خسروی و شلمچه و متناسب سازی آن‌ها به عنوان گذرگاه‌های اصلی عتبات عالیات یک ضرورت راهبردی است و لازم است، مجلس برای کمک به توسعه زیرساخت‌ها دراین نقاط مرزی - با توجه به حجم بالای تردد زائران در ایام اربعین حسینی- نگاه فرهنگی و سرمایه‌ای داشته باشد.
کارشناسان حوزه عتبات بر این باورند که تجهیز مرزهای استان‌های خوزستان و کرمانشاه و ایلام باید مدنظر باشد، اما ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهبود رفت و آمد زائران حسینی در مرز مهران - به دلیل کوتاه تر بودن فاصله تا کربلا و نجف- ضروری تر است.
به اعتقاد آنان لازم است در یک عزم ملی برای تسهیل در جهت رفت و برگشت زائران حسینی مسئولان نظام و دولت در قبال این حرکت بین المللی فرهنگی، مذهبی و ابعاد اجتماعی، تربیتی آن از هر جهت، رویکردی ملی در پیش گیرند.

 مهم‌ترین دروازه عتبات عالیات راه مناسب ندارد

شهرستان محروم ومرزنشین مهران طی سال‌های اخیر به سبب مرز مهران یکی از مهم‌ترین مناطق مرزی کشور برای تردد به عتبات عالیات و صادرات کالا به عراق شمرده می‌شود و هم اکنون به عنوان دروازه عتبات عالیات مطرح شده است، اما نداشتن راه‌های ارتباطی مناسب، نبود امکانات رفاهی از جمله هتل‌های مجهز، محدود بودن فضای پایانه مرزی مهران بخصوص در ایام اربعین، و... از مهم‌ترین مشکلات شهرستان و مرز مهران است.
آیین بزرگ پیاده روی اربعین طی چند سال اخیر سبب شده، حدود۲ میلیون زائر فقط در بازه زمانی دو هفته از مرز مهران تردد کنند و این مرزمرکز ثقل اصلی تردد زوار اربعین به شمار رود.
ظرفیت بسیار بالای این مرز از جمله امنیت سبب شده این پایانه مرزی به عنوان مهم‌ترین مرز مذهبی کشور شناخته شود، علاقه وافر عاشقان کربلای حسینی برای تردد از این مرز در روزهای اربعین درحدی است که مردم حتی ترافیک‌های چند روزه در زمان اربعین را به جان خریده‌اند، اما مشکل همچنان باقی است.
همه این‌ها در حالی است که با وجود ظرفیت‌های مذهبی مرتبط با زیارت اباعبدالله(ع) در کنار ظرفیت‌های صادرات کالا از این مرز مهم که کانون مهم تردد زائران حسینی است، مسئولان برای استقرار امکانات رفاهی اقدام اثربخشی انجام نداده‌اند.

ایجاد ردیف اعتباری اربعین در بودجه ۹۶
محمدرضا مروارید، استاندار ایلام در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: رایزنی‌های گسترده‌ای برای تخصیص ردیف اعتباری ویژه اربعین با مقام‌های ارشد کشور صورت گرفت و سرانجام با موافقت سازمان برنامه و بودجه ۲۰۰ میلیارد ریال در لایحه بودجه سال ۹۶ برای این موضوع پیش‌بینی شده است.
 وی با بیان اینکه در گام نخست ۲۰۰ میلیارد ریال در بودجه ۹۶ برای تکمیل زیرساخت‌های اربعین اختصاص یافته، می‌افزاید: البته این مبلغ در کمیسیون تلفیق مصوب شده، اما در واقع با توجه به نیازها لازم است، بودجه راهپیمایی اربعین افزایش یابد.
 با پیگیری‌های مستمری که از سوی دولت و نمایندگان این استان انجام شد از طریق معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان مدیریت و وزیر کشور توانستیم، موافقت دولت را با ایجاد ردیف اعتباری در بودجه سال آینده و تخصیص این میزان اعتبار جلب کنیم و این ردیف در سال‌های آینده نیز پشتیبانی خواهد شد.

تامین آب مهران در اولویت قرار گیرد

مروارید در باره مشکل آب و پذیرایی از زائران اربعین خاطرنشان می‌کند: برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت آب شهر مهران به ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار نفر جزو اولویت‌های دولت در این مرز پر تردد است و با توجه به اینکه تأمین آب برای ۱۰ هزار نفر در روز پیش‌بینی شده بود، اکنون باید این خدمات برای پوشش حداقل جمعیت ۱۵۰ هزار نفری در دستور کار قرار گیرد.
استاندار ایلام در عین حال با تأکید بر اصلاح زیرساخت‌های مرز مهران، اضافه می‌کند: گرچه با برنامه ریزی‌های صورت گرفته، امسال مشکل کمبود آب در مهران به صورت مقطعی حل شد، ولی برای سال‌های آینده باید افزون بر حل مشکل آب بهداشتی، ایجاد پارکینگ‌های استاندارد، تأمین نیازهای تردد مرزی، ایجاد سالن و سوله برای اسکان موقت و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی این اماکن تأمین اعتبار شود.

زیرساخت‌های ایلام توسعه می‌یابند
رحمت‌الله قیصوری، سرپرست سازمان برنامه و بودجه استان ایلام نیز در این باره به «ایرنا» می‌گوید: برای نخستین بار اختصاص ردیف اعتباری مجزا برای کمک به زائران اربعین در بودجه عمومی کشور تصویب شده و زیرساخت‌های اربعین در ایلام توسعه می‌یابند.
وی با بیان اینکه استان ایلام دروازه اصلی تردد زائران اربعین است، اظهار می‌کند: این ردیف اعتباری جدا از بودجه سالانه استان و تنها مختص تکمیل زیرساخت‌های حوزه اربعین است و این اعتبار این مبلغ با رایزنی و تلاش مسئولان استان در لایحه بودجه سال آینده گنجانده شده است. البته دستگاه‌ها و منابع استانی نیز در این زمینه در حد امکان به حل این مشکل کمک خواهند کرد.

 ایلام پیشگام بوده است
سلام امینی، نماینده ایلام وعضو کمیسیون انرژی نیز در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: واقعیت این است که قرار بود، مصوبه ای برای اینکه استان ایلام چون دارای کمترین فاصله با کربلا و نجف است و باید نماد مرزی کشور به عنوان دروازه ورود به عتبات عالیات بشود، در مجلس بررسی شود اما تصویب نشد و این مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های سفر اربعین در مرزها در ردیف بودجه قرار گرفت.
وی با بیان اینکه ایلام به عنوان بزرگ‌ترین گذرگاه مرزی عتبات در این حوزه پیشگام بوده است، می‌افزاید: مسئولان ارشد استان ایلام به عنوان پیشنهاد دهنده این موضوع، پیش از استان‌هایی نظیر خوزستان و کرمانشاه اقدام کردند و ما بنا داریم در کمیسیون تلفیق با رایزنی با دولت این مبلغ را برای رفاه زائران اربعین افزایش دهیم.

  پذیرایی از ۳ میلیون زائر اربعین در مهران

امینی با بیان اینکه رفع مشکلات و موانع مرز مهران باید در اولویت مسئولان باشد، یادآور می‌شود:هم اکنون ۳ میلیون نفر میهمان رفت و برگشت داریم که هر ساله ۴۰۰هزار نفر افزایش می‌یابد و باید دولت برای پذیرایی و تردد آن‌ها برنامه دقیق داشته باشد.
به گفته وی، گرچه ادارات کل استان و همیاری شهرداری‌ها در حوزه مراکز بهداشتی تلاش کرده‌اند، اما برای تجهیز این واحدها و مراکز اقامتی هم باید کارهای بیشتری صورت گیرد.
این عضو خانه ملت می‌افزاید: هنوز برای راهپیمایی اربعین لازم است، راه اصلی ایلام چهار بانده شود، البته ۴۰ درصد آن درست شده و نقاط حادثه‌خیز جاده ملکشاهی هم باید حذف شود، راه سرابله به ایلام اصلاح شود، جاده قلاجه به ایلام نیز در محور ایوان نیاز به تجهیز تونل دارد و مسیر ریلی هم که از کرمانشاه به ایلام و مرز می‌رسد باید به گونه ای پشتیبانی شود که درسال ۹۶ افتتاح شود و گرنه با همین نارسایی‌ها مواجه خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.