بجنورد- استاندار و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی در تازه ترین نشست اعضای این ستاد ضمن تأکید بر ضرورت راه اندازی بورس ایده برای توسعه اقتصاد دانش بنیان، از بانک های این استان هم خواست در اعطای تسهیلات رونق تولید و اشتغال با توجه به اولویت های استان اهتمام بیشتری به خرج دهند.

ایجاد بورس ایده/ بانک ها برای رونق تولید و اشتغال بیشتر همت کنند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمدرضا صالحی در این نشست، با خطاب قرار دادن مدیریت پارک علم و فناوری استان، خواستار آن شد تا زمینه راه اندازی بورس ایده با هدف ثبت ایده ها و تجاری سازی آن ها به کمک سرمایه گذاران، فراهم شود.

وی گفت: با توجه به اعلام حمایت دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، پیگیری ورود شرکت های دانش بنیان به عرصه حمایت از تولید و گسترش سهم مشاغل نرم افزاری در استان ضرورت دارد.

وی هم چنین با قدردانی از بانک های استان برای جذب تمام سهمیه ابلاغی بنیاد مسکن در اعطای تسهیلات بازسازی مناطق زلزله زده، به نقش آن ها در تأمین مالی حوزه تولید و اشتغال اشاره و خاطرنشان کرد: به دلیل ضعف یا تمایل اندک بخش خصوصی کشورمان برای سرمایه گذاری در حوزه تولید و اشتغال، دولت در این حوزه به طور عمده روی تسهیلات بانک های دولتی، هم چنین جذب سرمایه گذاری خارجی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تکیه دارد.

رئیس ستاد سرمایه گذاری خراسان شمالی با اشاره به این که سهم تسهیلات بانک های دولتی در تامین منابع تولید و اشتغال بیشتر از ۵۰ درصد است، ادامه داد: بانک ها باید برای ارتقای رتبه کشوری این استان در پرداخت تسهیلات حوزه تولید و اشتغال، بیشتر همت کنند و در پرداخت تسهیلات، نظرات کارگروه های تسهیل و حل موانع تولید و اشتغال را مورد توجه قرار دهند.

صالحی با بیان این که بانک ها و دستگاه های اجرایی باید برای اجرای سیاست های دولت، برنامه داشته باشند، رونق تولید و اشتغال را مستلزم تخصیص بهینه منابع طبق اولویت بندی سالانه دانست و تصریح کرد: برای شکوفایی اقتصاد استان باید به سوی تغییر در روند پرداخت تسهیلات و توزیع اعتبارات بین بخش های گوناگون برویم. وی در ادامه، از دستگاه های نظارتی نیز خواست، ضمن تمرکز خاص بر پیشگیری از بروز انحراف در اعطای تسهیلات بانکی، به حل موانع حوزه تولید و اشتغال، بیشتر یاری رسانند.

رئیس کارگروه اشتغال خراسان شمالی هم چنین ضمن اشاره به تعیین حداقل اشتغال زایی ۱۰ هزار نفری استان در سال جاری و با یادآوری ابلاغ برنامه اشتغال فراگیر دولت در بخش های گوناگون، فرمانداران و مدیران دستگاه های مختلف را مکلف کرد به کمک دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان، برنامه های این حوزه را پیش ببرند تا اهداف مدنظر محقق شود.

صالحی یکی از مفاد بسته های پنجگانه رونق تولید و اشتغال را نیز طرح کارورزی دانش آموختگان برشمرد و گفت: با وجود سهمیه قریب به ۳ هزار نفری خراسان شمالی در این طرح، باید تلاش شود ضمن جذب کامل این سهمیه، درصدی از سهمیه متمرکز کشوری را نیز به خود اختصاص دهیم.

این گزارش حاکیست، محمدحسین علی نیا معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی هم در این نشست ضمن قدردانی از همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات بازسازی مناطق زلزله زده، تسهیل روند اجرایی تفاهم نامه بانک سینا برای اعطای تسهیلات ارزان قیمت اشتغالزا در روستاها را خواستار شد.

مجید پورعیسی رئیس سازمان برنامه و بودجه استان نیز گفت: انتظار از بانک های خراسان شمالی این است که با تعامل و اعتماد متقابل با دستگاه های اجرایی، شفاف سازی بیشتر و تقسیم کار بین بانک های دولتی و خصوصی و تسهیل فرایند اعتبارسنجی، به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی کمک کنند.

حسن نوری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم از اعلام آمادگی دستگاه های اجرایی و بانک ها برای ایجاد ۱۵ هزار فرصت شغلی در استان طی سال جاری خبر داد و به تشریح جزئیاتی از برنامه اشتغال فراگیر و طرح کارورزی دانش آموختگان پرداخت.

حسن صابری رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی هم با ارائه گزارش از میزان منابع و مصارف بانک های استان در سال ۹۵ گفت: امسال تلاش می شود درصد مشخصی از منابع جذب شده در بانک های استان، به صلاحدید دستگاه ها و کارگروه های ذی ربط، برای اعطای تسهیلات به طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی تخصیص یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.