بجنورد - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: کمتر از هفت درصد از تسهیلات بانکی در این استان به بخش صنعت و معدن تزریق شده است.

سهم بخش صنعت و معدن از تسهیلات بانکی خراسان شمالی کمتر از ۷ درصد است

به گزارش قدس آنلاین، یحیی نیکدل در نشست خبری به مناسبت روز صنعت و معدن اظهار کرد: براساس اعلام دبیر شورای هماهنگی بانک های استان، تنها چهار درصد از معوقات بانکی در این استان مربوط به صنعتکاران و معدن کاران است و مابقی معوقات در بخش های دیگر است.

وی افزود: ۵۴ درصد از تسهیلات اعتباری بانک های استان به بخش مسکن تزریق شده است و این در حالی است که این تسهیلات عمدتا به صورت ضمانت زنجیره‌ای اعطا شده است و صدور اجرائیه برای بازگشت آن سرمایه ها به سادگی میسر نیست.

جایی برای جبران خسارت های زلزله ای تحریم به صنعت دیده نشده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود درباره مشکلات اعتباری بخش صنعت و معدن استان گفت: حمایت های مالی مناسبی از بخش صنعت و معدن انجام نمی شود این در حالی است که طرح های بخش کشاورزی از مزایای مختلف بهره مند می شود.

وی تصریح کرد: خسارت های حوادث طبیعی به بخش کشاورزی با شیوه های مختلف جبران می شود اما جایی برای جبران خسارت های ناشی از تحریم ها و مشکلات اقتصادی ناشی از آن در بخش صنعت و معدن دیده نشده است.

نیکدل اظهار کرد: این در حالی است که خسارت هایی که از تحریم ها بر بخش صنعت وارد شد کمتر از خسارت های عوامل طبیعی بر بخش کشاورزی نیست.

ضعف در جذب اعتبارات تسهیلات رونق

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی به اقدامات انجام شده در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در حمایت از بخش تولید اشاره و اظهار کرد: بخش قابل توجهی از مشکلات مطرح شده در این کارگروه مربوط به مشکلات بانکی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در این استان عملکرد خوبی در حوزه جذب منابع بانکی نداشته ایم.

نیکدل تصریح کرد: در کشور جذب ۱۶۰ هزار میلیارد ریال منابع اعتبار تسهیلاتی برای کمک به احیای واحدهای تولیدی مصوب شد که این اعتبار توسط هفت هزار و ۵۰۰ واحد جذب و مشکلات آنان رفع شده است اما در این استان بخش کمی از سهم تعیین شده جذب شد.

وی خاطرنشان کرد: سهم استان از اعتبارات تسهیلات رونق تولید، جذب چهار هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اعبتار تسهیلاتی بود که تنها ۶۰۰ میلیارد ریال از این رقم جذب شد.

وی علت جذب نشدن این اعتبارات را همکاری نامناسب بانک ها در پرداخت این اعتبارات، مغایرت قانون مربوط به تسهیلات رونق با دستورالعمل های داخلی بانک ها و اصرار بانک ها بر اجرای دستورالعمل داخلی خود عنوان کرد و گفت: این عوامل سبب شد تا عملکرد استان در زمینه جذب این اعتبار خوب نباشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: انتظار می رود بانک ها نگاه خود را در حمایت از واحدهای تولیدی و رونق تولید تغییر دهند.

۴۵میلیارد ریال برای مطالعه معادن استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود از اختصاص ۴۵ میلیارد ریال اعتبار برای مطالعه اکتشاف معادن استان خبر داد و گفت: به زودی کار نقشه برداری ژئوفیزیک از عرصه های معدنی توسط هواپیمای نقشه برداری آغاز می شود.

وی گفت: نخستین پروازها برای مطالعه بیشتر ذخایر معدنی در این استان با اخذ مجوز از نیروهای مسلح، یکی دو هفته دیگر آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون نقشه‌های ژئوفیزیک از ذخایر معدنی در استان تهیه نشده است افزود: اکنون اطلاعات کافی از ذخایر معدنی در دست نیست و برای سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای سرمایه گذاری در بخش معدن باید این نقشه ها تهیه ومطالعه انجام شود.

نیکدل تصریح کرد: انجام نقشه برداری ژئوفیزیک کمک می کند تا برای سرمایه گذاری در بخش معدن بهتر برنامه ریزی کرد.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نقشه برداری هوایی از ذخایر معدنی استان با اولویت مناطق جنوب استان انجام می شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.