صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد:برگزاری مزایده فروش عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی به منظور واگذاری این بنا به بهره‌برداران حرفه‌ای انجام می شود.

مزایده عمارت ناصرالدین میرزا با هماهنگی سازمان میراث انجام می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، طی سال‌های گذشته که «عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا» به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شده این نهاد با مشارکت سازمان میراث فرهنگی و برگزیدن مشاورانی کاردان در حوزه مرمت بناهای تاریخی، با صرف هزینه ای بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال، اقدام به مرمت و احیای این بنا کرده است. این کار نه تنها اقدامی برای نجات یکی از ده‌ها بنای تاریخی و ملی کشور بود بلکه گامی در جهت اقدامات فرهنگی، اصولی و حرفه‌ای بود که امروز به سرانجام رسیده و آماده بهره‌برداری است.

خانه ناصرالدین میرزا در سال ۱۲۸۵ هجری قمری با مساحت ۴ هزار و ۵۰۰ متر ساخته می‌شود که امروز تنها ۹۱۸ متر از فضای بیرونی و حدود ۸۷۰ متر زیربنا از این عمارت مجلل باقی مانده است. بر اساس توافق صندوق بازنشستگی کشوری و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، صندوق بازنشستگی متعهد به مرمت بنا شد. در این زمینه «هلدینگ عمران و ساختمان» وابسته به صندوق بازنشستگی، ظرف مدت ۳ سال مرمت این بنا را زیر نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی به پایان رساند و آن را آماده احیای و بهره‌برداری کرد.

«عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا» به شماره ۱۲۲۱۴ مورخ ۳۰ / ۴ / ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است که بر این اساس خریدار و برنده مزایده باید طبق قوانین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، به بهره برداری از آن اقدام کند.

صندوق بازنشستگی کشوری، ضمن ارج نهادن به دغدغه دوستداران میراث فرهنگی، اعلام می‌دارد همانطوری که تمامی مراحل مرمت و احیای این عمارت با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام شده است، مراحل فروش و انتقال این بنا نیز با نظارت این سازمان صورت می پذیرد تا این میراث تاریخی در قلب پایتخت، دستخوش سواستفاده قرار نگیرد.

مرمت این بنای تاریخی با همکاری موسسه عمارت خورشید، با سرفصل های ۷ گانه «گزارش مطالعات تاریخی بنا»، «مطالعات امکان سنجی»، «گزارش فاز یک تاسیسات الکتریکال»، «گزارش فاز یک تاسیسات مکانیکی»، «گزارش وضع موجود سازه»، «گزارش وضع موجود معماری و تزئینات» و «گزارش آسیب شناسی»، در کتاب های جداگانه به چاپ رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.