با باز شدن دست قطر در تأمین مواد مورد نیاز خود از خارج از این کشور، در حال حاضر کاهش قیمت مواد غذایی در این کشور که به دو برابر افزایش یافته بود آغاز شده است.

روند کاهشی قیمت مواد غذایی در قطر کلید خورد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پنینسولاقطر، با توجه به روی آوردن تجار قطری به استفاده از حمل و نقل دریایی به جای استفاده از هواپیما، به زودی قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی در قطر  به حالت عادی باز خواهد گشت.

سه هفته پیش بود که ۴ کشور عربی از جمله سه کشور همسایه قطر شامل بحرین، امارات، عربستان و همچنین مصر به طور همزمان روابط دیپلماتیک خود را به طور کامل با قطر قطع کردند.

این کشورها نه تنها تمام زمینه‌ها برای روابط سیاسی با قطر را کنار گذاشتند بلکه مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود با قطر را نیز مسدود کردند و عملا بارگیری کالا به سمت قطر از بنادر امارات ممنوع شد و مرزهای زمینی عربستان نیز به روی کامیون های حامل کالا به قطر بسته شد.

قطر که تا پیش از این انتظار چنین برخوردی از سوی همسایگان خود را نداشت و عملا برای آن آماده نبود، به یکباره با مشکل تأمین مواد غذایی و کالاهای اساسی خود روبرو شد.

از سوی دیگر نیز مردم قطر به دلیل نگرانی از بروز کمبود مواد غذایی، به فروشگاههای این کشور هجوم برده و تمام قفسه های آن را خالی کردند.

نباید فراموش کرد که قطر اگر چه بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع شده در جهان محسوب می شود و به همین دلیل بالاترین سرانه درآمدی را در میان کشورهای جهان دارد اما به شدت برای تأمین نیازهای خود به واردات وابسته است.

تا پیش از این قطر حدود ۸۰ درصد از واردات خود را از طریق مرزهای همین کشورهایی انجام می داد که حالا مرزهای خود را به روی این کشور بسته اند.

با شدت گرفتن بحران تأمین مواد غذایی در قطر این کشور به سرعت به واردات هوایی از ایران و ترکیه روی آورد و روزانه چند هزار تن کالا از این دو کشور و از طریق مبادی هوایی وارد می کرد.

این روش اگر چه راه حل کوتاه مدت برای حل مشکل قطر بود اما به افزایش شدید قیمت مواد غذایی در این کشور منجر شد.

تنها چند روز از آغاز بحران سیاسی نگذشته بود که قیمت مواد غذایی در این کشور به قدری بالا رفت که عملا مردم این کشور برای خرید کالاها باید دو برابر هزینه می کردند.

در حال حاضر تجار قطر توانسته اند با برخی کشورها ارتباط برقرار کرده و عملا مسیر دریایی برای واردات کالا به این کشور را توسعه دهند.

در بنادر هند هم اکنون ترافیک سنگینی برای ارسال کالا به قطر ایجاد شده است.

کالاهایی که از طریق دریایی به حمل و نقل می شوند قیمتی ۱۰ تا ۲۵ درصد ارزانتر از آنهایی دارند که از طریق هواپیما جابجا شده اند.
 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.