​ایلام- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: تبدیل تپه علی کش دهلران به سایت موزه به ۱۰ سال زمان برای کاوش گسترده نیاز دارد.

تبدیل تپه علی کش دهلران به سایت موزه ۱۰ سال زمان لازم دارد

عبدالمالک شنبه زاده روز دوشنبه در گفتگو با قدس آنلاین، با بیان اینکه کار میدانی عملیات کاوش در تپه علی کش دهلران به اتمام رسیده است، اظهارداشت: کار مطالعاتی این تپه که شامل مطالعه بر روی اقتصاد مردمان آن زمان، نحوه زندگی، نحوه معیشت و مطالعه بر روی نمونه های گیاهی و استخوانی و همچنین آئین های مذهبی و اعتقادی و نحوه تدفین اموات در این تپه توسط دانشگاه رازی کرمانشاه در حال انجام است.

وی انجام کاوش گسترده برای بررسی ابعاد مختلف این تپه را حائز اهمیت دانست و بیان داشت: این کاوش ها حداقل به ۱۰ سال زمان نیاز دارد و پس از آن می توان با تعیین محیط اطراف تپه، آن را به سایت موزه جهت بازدید علاقمندان و گردشگران آثار باستانی تبدیل کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام به انجام یک فصل کاوش در سال ۱۹۶۳ در این تپه باستانی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در سال ۸۸ تپه علی کش دهلران تعیین حریم شد و امسال اولین کاوش اساسی بعد از انقلاب در این تپه انجام شد و به نتایج خوبی نیز دست یافتیم.

عبدالمالک شنبه زاده با بیان این مطلب که تعیین محیط این تپه و انجام کاوش های بعدی آن زمان بر و هزینه بر خواهد بود، تصریح کرد: انجام مطالعات و کاوش های گسترده در این تپه باستانی اعتبار ویژه ای نیاز دارد و در همین راستا بخش زیادی از زمین های اطراف تپه خریداری شده و از تملک شخصی خارج شده اند.

گفتنی است تپه علی کش دهلران از قدیمی ترین سکونت های بشری شناخته شده است که در شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام واقع شده و پتانسیل تبدیل به قطب گردشگردی را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.