خرم آباد- حاشیه نشینی و یا «زاغه نشینی» از معضلات و مشکلات کنونی شهرها بشمار می رود که طبق آمارها بیش از ۱۵ درصد از جمیعت کشورمان که حدود ۱۲ میلیون نفر است را حاشیه نشین ها تشکیل می دهند که جالب است بدانید حدود ۱۱ درصد این جمیعت را افراد معتاد و متجاهر به خود اختصاص داده اند.

قدس آنلاین، گروه استان ها-مهدی زکی پور: در شهرستان خرم آباد بیش از نیمی از جمیعت را حاشیه نشینان تشکیل می دهند که همین امر هم سبب شده است مرکز استان لرستان در فقر اقتصادی و فرهنگی دست و پا بزند، چرا که جمیعت حاشیه نشین خرم آباد را قشر بیکار و فقیر تشکیل می دهند.

حاشیه نشینان اغلب اشخاصی هستند که از روستاها به سوی شهرها مهاجرت کرده اند که به دلیل نداشتن حرفه و شغلی در شهر، برای گذران زندگی و امرار و معاش به مشاغل کاذب و حتی خلاف روی می آورند که به همین دلیل باعث ناهنجاری های اجتماعی و بروز مشکلاتی در شهر می شوند.

اشتغال حاشیه نشینان به کارهای غیررسمی است در نهایت به اقتصاد کلان شهری صدمه می زند. نبود امکانات آموزشی حاشیه نشینان موجب شکاف عمیقی بین آنان و دیگر ساکنان کلان شهر می شود که این امر خود موجب بروز مشکلات دیگری برای آنان مثل نبود تخصص ،پایین بودن سطح آگاهی و فرهنگ اجتماعی می شود که می تواند زمینه ساز بسیاری از معضلات اجتماعی و یا حتی بزهکاری شود.

پایین بودن سطح بهداشت عمومی در این مناطق خود موجب بروز و یا انتشار بیماری های مختلفی می شود که می تواند تمام جمعیت کلان شهر را تهدید کند وجود مشکلاتی مانند فقر، بیکاری و نبود برنامه های مناسب فرهنگی برای پر کردن اوقات فراغت خود می تواند موجب بروز اعتیاد در میان این قشر باشد که تحقیقات نشان می دهد اعتیاد و خرید و فروش مواد اعتیادآور در میان جوانان حاشیه نشین بسیار شایع است که همین امر تهدیدکننده سلامت اجتماعی ساکنین  شهر است.

متأسفانه جوانان بیکار در حاشیه نشین ها کم نیستند و به دلیل نداشتن حرفه و سواد کافی و همچنین وضیعت نابسامان معیشتی و اقتصادی به خرید و فروش مواد مخدر روی می آورند و باعث رواج این ماده خانمان سوز در آن منطقه می شوند چنان که در آمارها نشان می دهد بیش از ۱۱ درصد جمیعت حاشیه نشین کشور معتاد هستند.

البته اگر بخواهیم نگاهی روانکاوانه به چگونگی رواج مصرف مواد مخدر در بین حاشیه نشینان داشته باشیم باید گفت که این مواد فرصتی برای فراموش کردن هزاران درد مردم این مناطق است که عمده ترین آن فقر و بیکاری است. فقری که مردم این مناطق را به ستوه آورده است و برای فرار از مشکلات به مواد مخدر پناه می برند که شاید خیالاشان کمتر شود اما این راه درپوشی کاذب بر روی مشکلات است که نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه مشکل بزرگی به نام اعتیاد را به مشکلاتشان اضافه خواهد کرد.

مطمئنا همه به این امر واقف هستیم که خانواده رکن اصلی تربیت و شکل گیری شخصیت افراد بشمار می رود، آیا وقتی کودکی در خانواده ای که پدر و برادرش مواد مخدر استفاده می کنند رشد می کند در آینده می تواند انسان سالم و مفیدی در جامعه باشد؟ این کودکان چون در محیطی فاسد رشد کرده اند بی شک این محیط در زندگی آنان تاثیر خواهد گذاشت و ممکن است جا پای پدر معتاد خود بگذارد و فردی لاابالی و ناهنجار در جامعه شوند، بدین ترتیب این فساد زنجیروار در جامعه در حال شکل گیری است.

برای رفع این معضل می بایست سطح کیفی زندگی مردم حاشینه نشین ارتقاء پیدا کند، دولت نباید بین حاشیه نشین ها و دیگر شهروندان فرق قائل شود و امکانات و منابع مادی را به صورت عادلانه بین آنها تقسیم کند. مراکز بهداشتی را برای آگاه کردن مردم آن مناطق فعال سازد تا مردم از بیماری های مختلف شناخت کافی کسب کنند. سطح فرهنگ را در آن مناطق بالا ببرد و هزینه های اقتصادی زیاد برای نهادینه کردن فرهنگ در بین آنها بپردازد که این مهم همت بالای مسئولان کشور و استان را می طلبد تا در راستای سلامت، فرهنگ و اقتصاد مناطق حاشیه نشین گامی بلند بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.