بدون تردید یکی از مشکلات پیش روی بخش قابل توجهی از جامعه موضوع ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس است مشکلی که به ابعاد مختلف پیوند یافته و حالا برای خیلی‌ها به یک کلاف سردر گم تبدیل شده است، آن هم در قالب پولی است که تحت هر عنوان باید از جیب مردم پرداخت شود تا چرخ مدارس بچرخد.

شهریه های اجباری با ژست اختیاری!

سرانجام دولت باید تصمیم قاطعی در مورد آموزش و پرورش بگیرد این در حالی است که اصل ۳۰ قانون اساسی صحبت از رایگان بودن تحصیل در مدارس می‌کند و از سویی کمترین میزان بودجه نسبت به عملکرد و سرانه برای آموزش و پرورش در نظر گرفته می‌شود که این امر نشانگر بی توجهی دولت به این مجموعه است.

از سویی مسئولان آموزش و پرورش هم به ناچار در پی راهکارهایی هستند که به آرامی و بی آنکه کسی متوجه شود مصوباتی را تصویب کنند که به هر ترتیب هزینه‌ها از جیب مردم پرداخت شود.

هزینه تحصیل در مدارس فقط به ثبت‌نام ختم نمی‌شود

اصل ۳۰ تأکید می‌کند آموزش و پرورش رایگان است و گرفتن هر گونه وجهی برای ثبت‌نام خلاف قانون است و اگر کسی مایل بود به صورت اختیاری به مدرسه کمک کند اشکالی ندارد ولی نباید اجباری در کار باشد. خانم شیروانی؛ یکی از اولیای دانش‌آموزان می‌گوید: سه فرزند محصل دارم و هر سال موقع ثبت نام مدرسه که می‌شود تنم می‌لرزد و باید پس از کلی دوندگی و سفارش برای ثبت نام بچه‌هایم اقدام کنم. دخترم در هنرستان مشغول به تحصیل است که علاوه بر هزینه‌ای که با عنوان کمک به مدرسه باید پرداخت کنم باید برای تهیه مواد اولیه و لوازم تحصیلش کلی هزینه کنم و علاوه بر این به خاطر بعد مسافت و دختربودنش حتماً باید برایش سرویس بگیرم.

خانم شیروانی در ادامه با دلی پردرد می‌گوید: شوهرم کارگر کارخانه است و حتی گاهی حقوقشان را سروقت پرداخت نمی کنند و خودم شغلی ندارم، اجاره نشین هم هستیم و اکنون یک دختر عقد کرده هم دارم که به خاطر مشکل مالی دو سال است نتوانستم به خانه بخت بفرستمش، شما بگویید پول کتاب و بیمه و کمک به مدرسه و سرویس برای دو فرزند دیگرم را از کجا باید بیاورم؟

پول گرفتن مدارس هیئت امنایی غیر قانونی است

فرزند آقای محمد شهرآبادی هم در یکی از مدارس هیئت امنایی درس می‌خواند که باید ۴۰۰هزارتومان برای ثبت نام فرزندش پرداخت کند وگرنه فرزندش را ثبت نام نمی کنند و کسی دیگر جایگزین خواهد شد. شهر آبادی به ما می‌گوید:چرا مصوبات در آموزش و پرورش درست تعریف و اجرا نمی‌شود؟ مگر نباید مدارس هیئت امنایی توسط هیئت امنا اداره شود؟ پس چرا از همه دانش‌آموزان ۴۰۰ هزارتومان پول می‌گیرند؟

با این کار وجهه آموزش و پرورش نزد مردم خراب و آموزش و پرورش بی‌اعتبار می‌شود چون وقتی این تخلف فاحش را با رئیس حراست آموزش و پرورش در جریان گذاشتم از من می‌خواهد آن را به صورت مکتوب برایشان گزارش دهم. پس وظیفه بازرسی و حراست در آموزش و پرورش چیست؟ اگر کسی پایبند به مسئولیت خود باشد حتی بدون طرح شکایت خودش پیگیر حق مردم است. این ضعف سیستم نظارتی در آموزش و پرورش را می‌رساند و شاید هم مسئولان نمی خواهند با واقعیت‌ها روبه‌رو شوند.

یکی از فرهنگیان هم می‌گوید: با وجود این که زوج فرهنگی هستیم و سال‌های آخر خدمتمان است ولی چهار ماه است برای ثبت نام فرزندمان که امسال به کلاس اول می‌رود در حال تحقیق و بررسی هستیم. به چند مدرسه مراجعه کردیم و حتی در یکی از معروفترین مدارس غیر دولتی هم مراجعه کردیم و بعد از کلی آزمون و مصاحبه و غیره وقتی شهریه را اعلام کردند از ثبت نام فرزندمان صرف نظر کردیم. خانم حسن نژاد اظهار می‌کند: چون خودمان معلم هستیم خبر داریم که سرانه‌های واریزی به مدارس بسیار ناچیز است بنابراین عملکرد در مدارس دولتی تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

قانون تغییر کند

عضو کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید: اصل ۳۰ تأکید می‌کند آموزش و پرورش رایگان است و گرفتن هر گونه وجهی برای ثبت‌نام خلاف قانون است و اگر کسی مایل بود به صورت اختیاری به مدرسه کمک کند اشکالی ندارد ولی نباید اجباری در کار باشد.

محمد قمی تأکید می‌کند: یا باید به قانون اساسی عمل کنیم یا اگر قرار است هزینه مدارس را دانش‌آموزان بدهند باید قانون را عوض کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: در دستورعمل ثبت نام مشخص شده که کدام مدارس و طبق چه ضوابطی می‌توانند شهریه در یافت کنند که در رأس آن مدارس غیردولتی است.

علی زرافشان می‌افزاید: بنابر مصوبه موجود همچنین مدارس نمونه دولتی می‌توانند تا ۵۰ درصد شهریه مدارس غیر دولتی و باتوجه به ظرفیت استانی به منظور ارتقای سطح کیفی آموزش شهریه دریافت کنند. وی تأکید می‌کند جدولی هم برای مدارس شاهد در نظر گرفته شده که مبلغ آن نسبت به مدارس استعدادهای درخشان خیلی کمتر است و مدارس هیئت امنایی هم باید توسط مصوبات و هیئت امنا اداره شوند.

مدارس دولتی باید ازمحل سرانه اداره شوند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، اداره مدارس دولتی را از محل سرانه واریزی به مدارس اعلام می‌کند و می‌گوید: با توجه به ضریب محرومیت استان‌ها به استان‌ها سرانه تخصیص داده می‌شود که ضریب آن از یک تا یک وهشت دهم است و به عنوان مثال ضریب یک و هشت دهم برای استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است. زرافشان می‌افزاید :طبق ماده ۱۱قانون شوراها به منظور ارتقای کیفیت این اجازه به مدیران مدارس داده شده است که از چهار روش منابع مالی خود را تأمین کنند که شامل بودجه مصوب دولت، هدایای مردمی، کمک‌های خیرین و سرانه مدارس است و در صورتی که سرانه مدارس کفایت لازم برای اداره مدرسه را نکند مردم می‌توانند به مدارس کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.