موصل و دشت نینوا تنها یک شهر و منطقه نیست بلکه شاهراه تحولات داخلی و منطقه‌ای عراق است و علاوه بر بازیگران داخلی عراقی، موجب طمع قدرت‌های منطقه‌ای نیز شده و ترکیه و عربستان به دنبال منافع خود هستند.

پایان داعش در موصل، تداوم ناامنی در عراق

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ چیزی به اتمام نبرد نظامی موصل باقی نمانده و تنها ۵ درصد شهر در کنترل داعش قرار دارد که  دورتادور آن تا فاصله صد کیلومتری به وسیله نیروهای عراقی محاصره شده است؛ ولی نبرد پس از پاکسازی شهر موصل به بیابان های مسطح الانبار کشیده می‌شود و در نهایت منجر به اضمحلال هسته منسجم نظامی داعش در عراق خواهد شد. اما آنچه امروز در موصل اتفاق می‌افتد یکسری برخوردهای ساده نظامی نیست بلکه مبارزه با نوعی تندرویی ساختارمند تحت عنوان تروریسم قوام یافته است که سعی شده معنای دینی به آن داده شود.

تاکتیک داعش پس از خروج از موصل و متلاشی شدن هسته منسجم نظامی آن، لزوما استفاده از کنترل بر نقاط سرزمینی نیست، بلکه سیاست جنگ پارتیزنی خواهد بود که اساسا بر دو محور استوار است؛

1)ترور و بمب گذاری در شهرها و اماکن شلوغ

 2)استفاده از هسته‌های خاموش عقیدتی برای گرم نگه داشتن منازع در عراق

 سیاست آینده داعش و گروه‌های منشعب از آن، ایجاد منازع دینی برای زنده نگه داشتن اختلافات در عراق است چرا که تروریسم بنیان یافته در منطقه یک گفتمان تهاجمی و یک رویکرد آسیب زننده در کانونهای بحران، برای به وجود آوردن اختلافات بلند مدت جهت دسترسی به اهداف سیاسی است. به نظر گذاره‌های گفتمان تروریستی داعشیزم که فهمی آغشته به روبنای مذهبی در آن جریان دارد به دنبال یک خط سیر اصلی برای زدودن دین از فضای عمومی است. یعنی همه این جنگها نوعی مبارزه برای بد شگون کردن دین است تا با برجسته کردن تقابل مذهبی بین اهل سنت و شیعیان، رای عمومی را به بیراهه ببرد.

در مورد موصل و دشت نینوا باید گفت شرایط پیچیده‌ای در عراق وجود دارد، این کشور از لحاظ جامعه شناسی دارای شکاف اجتماعی و سیاسی فعال و متراکم است لذا این برای آینده موصل و در واقع برای کل عراق به مانند آتش زیر خاکستر می‌ماند. بافت متکثر قومی و مذهبی دشت نینوا و شهر موصل موجب شده تا قدرت‌های منطقه‌ای نگاهی راهبردی به آن داشته باشند. موصل و دشت نینوا تنها یک شهر و منطقه نیست بلکه شاهراه تحولات داخلی و منطقه‌ای عراق است و علاوه بر بازیگران داخلی عراقی، موجب طمع قدرتهای منطقه‌ای نیز شده و ترکیه و عربستان سرسختانه آن را مرکز عراق سنی می‌دانند که باید حاکمیتی غیر عراقی و متمایل با منافع و انگاره‌های آنان داشته باشد.

در سمت دیگر، شهر تلعفر قرار گرفته که اکنون از چهار مسیر به محاصره نیروهای حشدالشعبی درآمده و نیروهای عراقی موفق شده اند در 2 کیلومتری شهر استقرار پیدا کنند. در حال حاضر داعش در منطقه تلعفر به‌ محاصره کامل در آمده و طبق گفته فرماندهان نیروهای حشدالشعبی با رسیدن فرمان از مقامات، عملیات آزادسازی شهر آغاز خواهد شد. در سوی دیگر میدان، نیروهای حشدالشعبی از دو نقطه القحطانیه و التنیف موفق شدند معابری را باز کنند و  خود را به مرزهای سوریه برسانند اگر آن‌ها بتوانند با هماهنگی با نیروهای کرد سوری در آن سوی مرز، یعنی از منطقه القحطانیه عملیات‌هایی را علیه گروه داعش انجام دهند، قادر خواهند بود این گروه را در داخل سوریه و عراق تحت فشار نظامی گسترده‌ای قرار دهند و همچنین ‌اگر با اتصال با نیروهای ارتش سوریه از منطقه التنف در مرز اردن و از استان‌ حمص عملیات را به استان‌های جنوبی و شرقی سوریه بکشانند قاعدتا نابودی داعش و گروه‌های تروریستی دیگر را زودتر از موعد رقم خواند زد./

افشین‌ غلامی

انتهای پیام

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.