شیخ غازی حنینه، از علمای برجسته اهل سنت لبنان، گفت: علی رغم تمام مشکلات و بحران‌های موجود در منطقه که توسط آمریکا و صهیونیست‌ها با استفاده از برخی از اعراب منافق ایجاد شده‌اند تا شهروند عرب و مسلمان از فلسطین غافل شود، اما فلسطین از محوریت و ذهن مسلمانان پاک نشده و از بین نرفته است.

برخی حکام عرب بدنبال عادی سازی روابط نظامی با صهیونیست‌ها هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ویژه نامه بیت المقدس؛ روز جهانی قدس امسال در شرایطی فرا می‌رسد که مردم فلسطین در شرایط خوبی قرار ندارند و حتی کشورهای عربی نیز علیه آنان به توطئه چینی می‌پردازند. امسال همچنین روز قدس با پنجاهمین سالگرد اشغال مسجد الاقصی توسط رژیم صهیونیستی  هم زمان شده است. پنجاه سال است که تروریسم دولتی در تمامی ابعاد این شهر مقدس را مورد هدف قرار می‌دهد و حملات مستمر، گسترده و وحشیانه صهیونیستها برای تغییر بافت آن از طریق انتقال مهاجران وگسترش افراطی گری صهیونیستی شدت یافته است. وقتی شماری که خود را فرهیخته می‌نامند مسئله جایگاه قدس را در میان امت اسلامی زیر سوال برده و حتی از روایت جعلی صهیونیستها جانبداری می‌کنند بی تردید دشواری‌های مبارزه ما برای تبیین مظلومیت اولین قبله گاه مسلمانان جهان را برای افکار عمومی امت آن هم در سایه پارامترهای جدیدی که به این مسئله افزوده شده است، را درک خواهید کرد.

در همین راستا، با شیخ «غازی حنینه» عضو شورای مرکزی تجمع علمای مسلمان لبنان، از علمای برجسته اهل سنت این کشور، از رهبران جبهه عمل اسلامی لبنان و همچنین رئیس جریان وحدت‌گرای «النهضه» لبنان گفتگو کردیم که شرح آن در ادامه می آید:

امام خمینی (ره) در عدم فراموشی مسئله فلسطین در میان کشورهای اسلامی و عربی چه نقشی داشتند و آیا فلسطین در جریان تحولات و بحران های کنونی منطقه به فراموشی سپرده شده است؟

اوضاع فلسطین برای امام خمینی همانند وضعیت ایران از اهمیت برخوردار بود و بر همین اساس نیز زمانی که انقلاب اسلامی را آغاز کردند، فتوای مشهوری را بیان کردند مبنی بر اینکه خمس درآمدها باید برای حمایت از مقاومت صرف شود. ایشان همچنین پس از ورود به تهران فرمودند که امروز در تهران هستیم و فردا در قدس و اسرائیل باید نابود شود. بنابراین مسئله فلسطین برای امام خمینی بسیار مهم بود و مردم نیز با شعار مرگ بر اسرائیل از ایشان حمایت می کردند. پس از پیروزی انقلاب نیز یاسر عرفات رهبر فلسطینی‌ها جزء نخستین افرادی بود که برای دیدار با امام خمینی به تهران آمد. امام همچنین با نامیدن جمعه آخر ماه رمضان به نام روز قدس هم، درصدد بودند تا مسئله فلسطین مورد توجه و اهتمام مسلمانان و تمام آزادگان جهان باشد. اکنون با گذشت ۴ دهه از پیروزی انقلاب مشاهده می کنیم که راهپیمایی روز جهانی قدس در کل کشورهای اسلامی و عربی و بسیاری از کشورها در سطح جهان برگزار می شود.

رهبر انقلاب اسلامی ایران در عدم فراموشی مسئله فلسطین در شرایط کنونی منطقه چه نقش و تاثیری داشته اند؟

امام خمینی این امانت را به امام خامنه‌ای (حفظه الله) سپردند و امام خامنه‌ای نیز با حمایت از مردان مقاومت در فلسطین و لبنان از این امانت حفاظت می‌کنند و با ادامه دادن خط امام خمینی همچون خورشیدی راه را برای رزمندگان مقاومت روشن می‌کنند. تجلی امام خامنه‌ای از مسئله فلسطین نیز برگزاری کنفرانس حمایت از انتفاضه در حدود چهار ماه قبل در تهران بود که ایشان در سخنرانی خود راه را برای آزادسازی فلسطین از چنگ دشمن صهیونیستی ترسیم کردند. علی رغم تمام مشکلات و بحران‌های موجود در منطقه که توسط آمریکا و صهیونیستها با استفاده از برخی از اعراب منافق ایجاد شده‌اند تا شهروند عرب و مسلمان از فلسطین غافل شود، فلسطین از محوریت و ذهن مسلمانان پاک نشده و از بین نرفته است.

به نظر شما حضور مردم مسلمان منطقه در راهپیمایی روز جهانی قدس و اعلام حمایت آنها از مسئله فلسطین چه پیامی را برای جهانیان دارد؟

در رابطه با این موضوع باید عرض کنم که وقتی شهروندان مسلمان و عرب منطقه علیرغم تحمل فشارها و بحران‌های بسیاری که با آن در طول سال مواجه هستند، در راهپیمایی روز جهانی قدس شرکت می‌کنند و از طریق برگزاری مراسمهای مختلف و همچنین جشنواره‌ها و راهپیمایی‌ها حمایت خود را از فلسطین اعلام می‌کنند، در حقیقت این موضوع را نشان می‌دهد که همچنان مسئله فلسطین برای آنها و در فکر و وجدان آنها زنده است. روز جهانی قدس از ایام الله است و در راهپیمایی آن باید حاضر شویم.

تحلیل شما از علت عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و سبقت گرفتن این کشورها در دوستی با اسرائیل چیست؟

ما شاهد فروپاشی سیاسی در میان برخی از کشورهای نزدیک و دور به فلسطین هستیم که نتیجه و نمود آن، رابطه با دشمن صهیونیستی شده است. این کشورها روابطشان را در زمینه های سیاسی و اقتصادی و رسانه‌ای با دشمن صهیونیستی عادی سازی کرده‌اند. این در حالی است که برخی معتقدند که هماهنگی و عادی سازی روابط در زمینه امنیتی نیز میان این کشورهای عربی با صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد. اگر امور به همین منوال ادامه یابد به نظر می‌رسد که روند عادی سازی به عرصه نظامی هم برسد و اسرائیل دوست اعراب خوانده شود. سپس به عنوان کشوری در کنار دیگر کشورهای عربی خاورمیانه جدید را تشکیل دهد اما ایران و سوریه و همچنین محور مقاومت از تهران تا لبنان و فلسطین علیرغم تمام فشارها در برابر این عادی سازی روابط ایستاده است و مانع از آن شده‌اند.

به نظر شما ایجاد گروهی تروریستی به نام داعش در جهت منافع اسرائیل است و به اسلام و مسأله فلسطین آسیب می‌زند؟ تکفیری‌ها با صهیونیست‌ها ارتباط دارند؟

گروههای تروریستی و تکفیری ارتباط خوبی با صهیونیستها دارند و طبق آخرین گزارشها علاوه بر مداوای تروریستهای مجروح در سرزمین های اشغالی فلسطین، تعدادی از افسران صهیونیست نیز در صفوف تروریستها فعالیت و از ویرانی در سوریه، عراق، مصر و لیبی حمایت می‌کنند. بسیاری از کشورهای عربی منطقه و همچنین دولتهای موجود در اروپا و دولت آمریکا نیز از تروریستها حمایت می‌کنند و آنها را برای ضربه زدن به اسلام و فلسطین وارد این منطقه کرده‌اند./

انتهای پیام

محمد فاطمی زاده

ویژه نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.