بجنورد- امکانات و فضاهای ورزشی یکی از ابزارهای رشد و توسعه ورزش است، به نظر می رسد دسترسی به فضاهای ورزشی می تواند در افزایش سطح فعالیت فیزیکی جمعیت شهری موثر باشد.

ورزشکاران خراسان شمالی در تور مشکلات

قدس آنلاین: گروه استان ها- سمانه محمدزاده ثانی: در حال حاضر یکی از مهمترین مشکلات موجود در شهرهای کشور استقرار نامناسب فضاهای ورزشی در میان کاربری های شهری است به نحوی که بسیاری از افراد جامعه به علت عدم دسترسی به آن ها نمی توانند از فضاهای ورزشی به نحو مطلوب استفاده کنند.

اعتبارات جوابگوی هیات کشتی نیست

رییس هیات کشتی خراسان شمالی می گوید: در حال حاضر ۱۵۰۰ کشتی گیر بیمه شده در استان در این حرفه مشغول فعالیت هستند.

علوی زاده با اشاره به وضعیت اماکن ورزشی استان اظهار می کند: اکنون خراسان شمالی مقام هفتم در سالن های سرپوشیده را دارد و با توجه به سرانه ورزشی فضای جدیدی تعریف نشده است بجز سالن ۶هزار نفری  که با توجه به موقیعت جغرافیایی ورزشکاران نمی توانند از آن استفاده کنند که تنها مسابقات بین المللی و کشوری در آن برگزارمی شود.

وی می افزاید: اکنون تمرینات کشتی در سالن ملت برگزار می شود که این سالن نیز باید مستحکم سازی شود و اگر بنا باشد اداره کل در مکان ساخته شود باید این سالن نیز تخریب شود.

وی ادامه می دهد: با توجه به پروژه های نیمه تمام پروژه جدیدی نیز در حال حاضر تعریف نمی شود.

وی با بیان اینکه اکنون کفپوش ها و تشک ها عمر مفید خود را از دست داده اند و باید تعویض شوند می گوید: سالی ۲۰۰ میلیون تومان به کشتی استان اختصاص داده می شود که این اعتبار جوابگوی مشکلات کشتی استان نیست.

علوی زاده می گوید: باید اعتبارات بر اساس جمعیت شهرستان و استان ها اختصاص داده شود.

شهرستان های خراسان شمالی زمین چمن استاندارد ندارد

رییس هیات فوتبال خراسان شمالی نیز می گوید: در سطح استان پروژه های نیمه تمام زیادی هستند که یکی از این پروژه ها ورزشگاه ۱۹ مهر بود که بحمدالله قبل از انتخابات سال جاری با حضور مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.

جعفر زاده می گوید: وضعیت زمین های چمن در مرکز استان نسبت به سال های قبل بهتر شده ولی در شهرستان شیروان و آشخانه زمین های چمن استاندارد نیستند که در این زمینه دغدغه ای وجود دارد.

وی در خصوص وضعیت فوتسال استان نیز می گوید: اکنون شهرهای بزرگ استان، مانند بجنورد- شیروان و اسفراین سالن های استاندارد دارند ولی مابقی شهرستان ها از حداقل استاندارد ها برخوردار هستند که باز هم از نظر فنی، آن کیفیت لازم را ندارند که متاسفانه از نظر زیرساخت ضعیف هستیم.

وی در خصوص جذب اعتبارات نیز می گوید: کل اعتباراتی که فدارسیون به اداره کل اختصاص می دهد تنها ۱۰ درصد هزینه ها را پاسخگو است که مابقی از طریق رایزنی های سازمان و افراد علاقمند مانند اسپانسرها جذب می شود.

جعفرزاده با اشاره به جذب اسپانسر نیز می گوید: در جذب اسپانسر در استان وضعیت خیلی بدی داریم زیرا به صورت مقطع ای هستند و از صفر تا ۱۰۰ پای کار نیستند زیرا اسپانسرها به دنبال دیده شدن برند محصول خود هستند و باید به شکل های مختلف در رسانه ها و در جامعه فوتبال مطرح شوند.

وی با اشاره به کمبود مدارس فوتبال برای بانوان علاقه مند نیز می گوید: متاسفانه در بخش بانوان نیز تنها یک مدرسه فوتبال وجود دارد که این مدرسه در مرکز استان وجود دارد و در شهرستان های خراسان شمالی مدارس فوتبال بانوان وجود ندارد.

رئیس هیئت فوتبال خراسان شمالی در پایان از افتتاح زمین چمن مصنوعی ورزشگاه تختی بجنورد در هفته آینده خبر می دهد.

عدم وجود سالن های اختصاصی

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی نیز در خصوص وضعیت اماکن ورزشی استان می گوید: در حال حاضر اماکن ورزشی موجود ۱۸۶ پروژه با سرانه ورزشی ۴۹ صدم متر مربع برای هر نفر و اماکن ورزشی در دست احداث ۷۰ پروژه با سرانه ورزشی ۱۹ صدم متر مربع برای هر نفر است.

محمد حسین احمدی عدم وجود سالن های اختصاصی و تخصصی رشته های قهرمانی در حد استاندارد، عدم اختصاص اعتبارات لازم برای تکمیل طرح های نیمه تمام و ضعف زیرساخت های ورزشی در استان برای برگزاری یا میزبانی مسابقات ورزشی مهم را از جمله کمبود های ورزش استان عنوان می کند.

وی همچنین در خصوص جایگاه ورزش استان نیز می گوید: ورزش استان جایگاه مناسبی در رشته های ورزشی انفرادی در سطح کشور دارد و به تبع آن ورزشکاران زیادی در تیم های ملی حضور دارند که نیازمند حمایت بیشتر و همچنین برای حفظ این جایگاه نیازمند آن هستیم که شرایط لازم برای استعدادیابی و قهرمان پروری را در سطح استان البته با حمایت های وزارت ورزش و جوانان مهیا شود.

وی نبود خوابگاه مناسب ورزشکاران در مرکز استان، عدم توزیع اماکن ورزشی بصورت متناسب، عدم اعتبارات تخصصی لازم به هیات های ورزشی، عدم دسترسی هئیت های ورزشی به دفاتر کاری و... را از جمله مشکلات موجود در این اداراه کل عنوان می کند.

استاندارد پائین

احمدی در خصوص سرانه ورزشی استان نیز نسبت به استان های دیگر اظهار می کند: سرانه ورزشی استان نسبت به سایر استان ها در حد قابل قبولی قرار دارد اما کیفیت و استاندارد بودن آن نسبت به خیلی از استان ها ضعیف تر است که دلیل اصلی آن هم کمبود اعتبارات لازم به حساب می آید

وی در پاسخ به سوال اینکه بنا به گفته مدیر کل اسبق این اداره کل وجود بیش از ۷۰ پروژه نیمه تمام در استان و اینکه بهره برداری از این پروژه ها ۱۵۰ سال زمان نیاز دارد می گوید: این گفته مدیر کل اسبق خسرو منعمی بود که منظور وی با توجه به اعتبارات موجود بود اگر اعتبارات تمامی پروژه ها تخصیص یابد کمتر از ۲ یا ۳ سال تمام پروژه های نیمه تمام احداث می شوند.

وی در خصوص جذب اسپانسرها نیز می گوید: استان خراسان شمالی از لحاظ سرمایه گذاری بخش خصوصی و صنایع موجود در این استان، در بخش ورزشی استان ضعیف است در طول سال های گذشته تلاش های بسیاری در این راستا انجام شده تا صنایع و بخش خصوصی به مقوله ورزشی ورود کنند.

وی ادامه می دهد: در برخی از موارد نیز موفق عمل شده اما پایدار نبوده است.

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان خراسان شمالی اظهار می کند: این استان از لحاظ حمایت صنایع استان متاسفانه رنج می برد که نیازمند حمایت مسئولین استان بویژه استاندار برای ترغیب صنایع و سرمایه گذاری بخش های مختلف خصوصی و نیمه دولتی به بحث سرمایه گذاری در ورزش خراسان شمالی است.

وی تعداد آمار ورزشکاران بیمه و سازمان یافته را در استان مجموعاً هشت هزار و ۸۰۹ نفر عنوان می کند و می گوید: از این تعداد شش هزار و ۱۳۴ نفر آقا و دو هزار و ۶۷۵ نفر را بانوان تشکیل می دهند.

احمدی همچنین می افزاید: تعداد آمار جوانان استان حدوداً ۲۶۵ هزار نفر و تعداد هئیت های ورزشی ۴۵ هئیت هستند.

وی همکاری در میزبانی مسابقات ملی و بین المللی، حمایت از هیات های ورزشی و ظارت بر آنان، معرفی پایگاه های ورزشی خصوصی به صندوق کارآفرینی و اعطای وام اشتغالزایی، تجهیز هئیت های ورزشی و... را از جمله حمایت های این اداره کل از ورزشکاران عنوان می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.