این نقطه نورانی در ذهن‌های پاک زده شود. این بازار که در حاشیه نهمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی ‌با حضور ۲۳۰ شبکه از ۸۶ کشور دنیا درحال برگزاری است، نویدبخش روزهای خوبی در عرصه تولیدات رسانه‌ای جهان اسلام است. در این دوره از برگزاری بازار فیلم اسلامی، کشورهای اسلامی ‌با تعداد زیادی از شبکه‌هایشان در این اجلاس شرکت کرده‌اند.

در مسیر فیلم حلال

پیش‌بینی می‌شود هفتمین بازار فیلم‌های اسلامی ‌که در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی در جوار بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) برگزار می‌شود، پررونق‌تر از دوره‌های قبل باشد، چراکه حدود ۲۰۰نفر از میهمانان اجلاس مجمع عمومی‌ اتحادیه، خریداران فیلم‌ها و آثار تولیدی عرضه‌شده در بازار فیلم اسلامی ‌هستند؛ بازاری که قرار است محصولات پاک را عرضه کند.

این بازار شاهد حضور شبکه‌های مختلف تلویزیونی است، از ایران ۱۱شبکه و ۴۲مؤسسه تولیدی و از عراق ۲۰شبکه و ۴مؤسسه تولیدی حضور دارند و از کشورهایی چون لبنان، افغانستان، هند، ترکیه، ایتالیا، یمن، بحرین، عربستان، فلسطین، سوریه، پاکستان، آذربایجان، نیجریه، مصر و بنگلادش نیز ۲۹شبکه تلویزیونی و ۳۲مؤسسه تولیدی شرکت کرده‌اند.

آشنا شدن هنرمندان اروپا با هنر معاصر اسلامی

ایسا سایوشیدو، نائب رئیس انجمن روزنامه‌نگاران اروپا از مهمانان این اجلاس که ازسوی یکی از دوستان مسلمانش به این برنامه دعوت شده، اگرچه آشنایی زیادی با تولیدات رسانه‌ای جهان اسلام ندارد، اما می‌گوید: این برنامه‌ها باعث آشنایی بیشتر روزنامه‌نگاران اروپایی با روزنامه‌نگاران جهان اسلام و تولیدات آنان می‌شود.

او جایگاه صنعت فیلم‌سازی ایران را در خاورمیانه قابل‌توجه دانسته و خاطرنشان می‌کند: کارگردانان ایرانی در فستیوال‌های جهانی درخشان ظاهر شدند و صنعت فیلمسازی در ایران، رشد چشمگیری دارد.

او می‌گوید: البته سفارت ایران در یونان بسیار فعال است و برنامه‌هایی برای اکران فیلم‌های ایرانی دارد که باعث آشنایی ما با فیلم‌های ایرانی شده است. در این فیلم‌ها می‌توان سبک زندگی ایرانی و سادگی آن را دید، ضمن این‌که برخی از فیلم‌ها، غنای تمدنی و فرهنگی کشور ایران را به نمایش می‌گذارد.

به باور این روزنامه‌نگار یونانی، حضور بیشتر هنرمندان و روزنامه‌نگاران اروپایی در اجلاس‌های مشترک و دیدار با هم‌صنف‌هایشان از کشورهای اسلامی، باعث آشنایی بیشتر آنان با یکدیگر و ارائه تصویری واقعی و متعادل از اسلام در کشورهای اروپایی می‌شود.

 جای خالی یک بانک اطلاعاتی از شرکت‌کنندگان

در این بازار، حضور شرکت‌های فیلم‌ساز ایرانی و شبکه‌های تلویزیونی رسانه ملی کشورمان قابل‌توجه بود. فاطمه محسنی، مسئول واحد فیلم امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان که در غرفه این مؤسسه فرهنگی مستقر است، می‌گوید: در این دوره شاهد پراکندگی بیشتری از مهمان‌ها هستیم. فضای نمایشگاهی وسیع است و این باعث شده که با وجود بیشتر شدن تعداد شرکت‌کنندگان، آشنایی با همه غرفه‌ها کمی ‌زمان‌بر باشد.

او با بیان این‌که کانون، محصولاتی با طیف مخاطب کودک و نوجوان تولید و عرضه می‌کند، می‌افزاید: محصولات ما به این دلیل که ازنظر فنی منطبق با ضوابط و استانداردهای جهانی است، ازنظر محتوایی نیز محدودیت‌های صحنه و موضوع را در آن‌ها لحاظ می‌کنیم و به همین دلیل مخاطبان زیادی از کشورهای مختلف اسلامی‌ داریم، به‌ویژه از کشورهای عراق، لبنان و سوریه.

محسنی ادامه می‌دهد: امسال با یک فیلم سینمایی جدید به این بازار آمدیم. سال‌های گذشته فقط انیمیشن داشتیم و ساخت یک فیلم سینمایی، یعنی اهمیت قائل‌شدن برای کیفیت محصولات حضوریافته در این نمایشگاه.

به‌گفته او، این بازار فرصت بسیار خوبی است تا دست‌اندرکاران حوزه سینما از تهیه‌کننده و شرکت فیلم‌ساز گرفته تا کارگردان و عوامل ساخت، درکنار هم باشند و با یکدیگر تبادل‌نظر و ایده داشته باشند. همچنین با توجه به برگزاری نمایشگاه فناوری‌های رسانه‌ای، جدیدترین و روزآمدترین تجهیزات عرصه رسانه و فیلم‌سازی به نمایش گذاشته می‌شود که این باعث تقویت ساخت محصولات هنری ازنظر فنی خواهد شد.

مسئول واحد فیلم امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان پیشنهاد می‌کند: بهتر بود مدعوین این بازار و نمایشگاه، قبل از برپایی بازار با هم آشنا می‌شدند تا فرصت چندروزه نمایشگاه، فقط صرف آشنایی نشود، بلکه وجود یک بانک اطلاعاتی پیش از برگزاری نمایشگاه باعث می‌شد تا فروشندگان و مشتریان، راحت‌تر یکدیگر را پیدا کنند و در فرصت چندروزه برپایی نمایشگاه، تعامل بیشتری داشته باشند.

 توانمندی‌های بسیار در تولید محصولات پاک

دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی ‌هم معتقد است که این اتحادیه توانمندی‌های زیادی در عرصه خبر و تولید محصولات پاک رسانه‌ای دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی کریمیان با اشاره به سابقه ده‌ساله این اتحادیه برای ایجاد هم‌گرایی بین رسانه‌های اسلامی، می‌گوید: در این مدت فرصت‌های خوبی برای هم‌گرایی در تولید، خبر و بخش‌های دیگر رسانه‌ای و زمینه‌های بسیار خوبی برای عرضه محصولات پاک رسانه‌ای در جهان فراهم شده است.

وی با بیان این‌که تولید محصولات پاک، مهم‌ترین هدف برگزاری هفتمین بازار فیلم اسلامی‌ است، خاطرنشان می‌کند: امروز بشریت نیازمند محصولات پاک است و بازار فیلم اسلامی ‌این اطمینان را برای خانواده‌ها فراهم کرده است.

کریمیان تأکید می‌کند: بازار فیلم اسلامی ‌با تولید محصولات و آثار فاخر، امنیت خانوده‌ها را تضمین می‌کند. برپایی بازار فیلم‌های اسلامی ‌اتفاقی مهم در عرصه بین‌المللی بوده است، چراکه در هیچ‌کجای دنیا نمی‌توان بازاری را یافت که همه محصولات عرضه‌شده در آن پاک و حلال باشند و خانواده‌ها بدون دغدغه بتوانند از همه آن‌ها استفاده کنند.

دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، شکل‌گیری این اتحادیه و دوام آن را بسیار ارزشمند دانسته و برگزاری بازار فیلم را فرصتی مغتنم برای عرضه محصولات پاک معرفی کرده و یادآور می‌شود: در این دوره شاهد پویایی، جدیت، شور و هیجان بیشتری هستیم و ظرفیت‌های بسیار خوبی هم در اتحادیه به‌وجود آمده و تولیدات جدید بسیار باکیفیت هستند.

دیدگاه هنرمند مشهور عرب زبان

نزار القطری، مداح و گوینده عرب زبان ایرانی‌الاصل اهل قطر که به زبان‌های عربی، فارسی، انگلیسی و اردو تسلط دارد، یکی از میهمان این دوره از اجلاس بود که در همه ادوار برگزاری بازار فیلم اسلامی حضور داشته است، او می‌گوید: این نمایشگاه از نظر وسعت، بسیار فضای وسیع و مناسبی دارد از نظر مشارکت هم از شبکه ها و موسسات تولیدی بیشتری حضور داشته اند. مهمتر از همه اینکه امسال این بازار در مکان مهمی برپا شده و آن هم مشهد الرضاست. این انتخاب هوشمندانه، رنگی از معنویت به نمایشگاه پاشیده است.

او ادامه می دهد: باید روی رسانه های تاثیرگذار همچون فیلم و محصولات نمایشی، کار شود تا بتوان اسلام ناب محمدی را جهانی کرد.

القطری با اشاره به اهمیت تئاتر، انیمیشن و بازی های رایانه ای را به عنوان ابزار رسانه ای اثرگذار و ماندگار در ذهن مخاطب، خاطرنشان می کند: امروز فضای مجازی، فرصت بسیار ارزشمندی هست که باید با تولیدات پاک و محتوای غنی، این فضا را پاکیزه کرد.

وی ادامه می دهد: باید به دنیا نشان دهیم که اسلام واقعی، جنگ و داعش نیست بلکه اسلام، دین محبت و صلح است و این میسر نمی شود مگر با تولید محتوایی که اثرگذار و غنی باشد. روی این موضوع باید کار جدی شود و اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی، برنامه های خوبی برای تحقق آن دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.