شهرکرد-مدیر کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت:بیماری ویروسی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری های مشترک و خطرناک بین انسان و دام است که در دام زنده هیچگونه علایمی ندارد و از طریق ترشحات دام آلوده و گزش کنه آلوده به انسان منتقل می شود.

بیست و هفت واحد قصابی شهر کاج به دلیل کشتار غیرمجاز پلمپ شدند

عبدالمحمد نجاتی در گفتگو با قدس آنلاین گفت: یکی از راه های پیشگیری از این بیماری نگهداری لاشه های استحصالی در سالن پیش سرد و کشتارگاه به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۰ تا ۴ درجه یخچال می باشد.

وی افزود: کشتار در کشتارگاه ها، لیبل گذاری و نگهداری گوشت در دمای ۴-۰ درجه یخچال و همچنین حمل لاشه با خودرو های سردخانه دار  تا مراکز عرضه که تحت نظارت دامپزشکی است از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: جلوگیری از کشتاردام خارج از کشتارگاه و جلوگیری از انتشار خون و آلودگی در محیط با توجه به اینکه کشتار دام در شهر کاج خارج از کشتارگاه و در معابر عمومی انجام می شود خطر بروز بیماری فوق همواره وجود دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان خاطر نشان کرد: در همین راستا با طرح موضوع در کمیته سلامت و مراقبت غذایی و کمیته ساماندهی کشتارگاه های دام استان و با پیگیری های مستمر اداره کل دامپزشکی استان و شبکه دامپزشکی شهرستان اردل و دستور صریح مقام قضایی مبنی بر برخورد با قصابی های شهرکاج که اقدام به کشتار غیر مجاز وغیر بهداشتی دام در خارج از کشتارگاه می کردند دستور پلمپ آن ها به منظور جلوگیری از اشاعه بیماری های مشترک بین انسان و دام بویژه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو صادر شد.

نجاتی افزود: کلیه قصابی های فعال غیر مجاز با همکاری پرسنل نیروی انتظامی، نماینده شبکه بهداشت و نماینده محیط زیست پس از ابلاغ اخطاریه های متعدد تعطیل و پلمپ شدند.

وی تاکید کرد: مردم  گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.