در سال گذشته حدود ۵/۲ میلیون تشرف از سوی زائران غیرایرانی بارگاه مقدس حضرت رضا(ع) جهت زیارت حرم مطهر آنحضرت صورت گرفته است.

 تشرفِ ۲/۵ میلیون زائر غیرایرانی به حرم مطهررضوی در سال گذشته

مدیر امور زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اعلام این مطلب افزود: حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار زائر غیرایرانی از کشورهای مختلف و قاره‌های گوناگون جهان در سال گذشته (۹۵) به بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) مشرف شدند که در مجموع این زائران، حدود ۵/۲ میلیون تشرف جهت زیارت مرقد مطهر امام رضا(ع) به حرم ملکوتی آن حضرت داشته‌اند.

«سیدمحمد جواد هاشمی نژاد» ادامه داد: در این میان بیشترین تعداد زائران غیرایرانی به ترتیب مربوط به قاره‌های آسیا، اروپا، آمریکا، آفریقا و اقیانوسیه می‌باشد، به گونه‌ای که در سال گذشته به ترتیب یک میلیون ۲۹۲ هزار،   ۱۵۱۵، ۸۸۱ و ۴۰۰ نفر زائر غیرایرانی از این قاره‌ها به حرم مطهر رضوی مشرف شده‌اند.

وی افزود: در میان کشورهای مختلف دنیا، کشورهای عرب زبان حوزه خلیج فارس (مانند: عربستان، بحرین، عراق، کویت، عمان و...)، کشورهای اردو زبان (حوزه شبه قاره هند)، کشورهای آذری زبان (ترکیه و آذربایجان و...) و سایر کشورهای گوناگون جهان به ترتیب بیشترین زائر در میان زائران غیرایرانی حرم مطهر امام رضا(ع) را به خود اختصاص داده‌اند.

این مقام مسئول متذکر شد: این آمار و ارقام مربوط به شیعیان و همچنین برادران و خواهران اهل سنت بوده؛ زیرا علاوه بر شیعیان، بسیاری از پیروان مذاهب و فرقه های دیگر اسلامی از جمله برادران و خواهران اهل تسنن نیز برای زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) به مشهد مقدس مشرف می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه آمار و ارقام، شواهد و قراین سالیان گذشته حکایت از حضور حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر غیرایرانی در بارگاه منور رضوی دارد، تأکید کرد: مهم‌ترین علت کاهش تعداد زائران غیرایرانی در سال گذشته (۹۵) و در مقایسه با سال‌های قبل از آن، ممانعت حکام و مسئولان برخی از کشورهای اسلامی از قبیل عربستان سعودی، بحرین، یمن و... از سفر اتباع خود و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از این کشورها به جمهوری اسلامی ایران بوده است، به گونه‌ای که جنایت‌ها و سخت گیری‌های حکام آل سعود و آل‌خلیفه مانع از حضور تعداد قابل توجهی از زائران غیرایرانی در ایران به منظور زیارت امام هشتم(ع) در سال گذشته (۹۵) شده است.

هاشمی نژاد با اشاره به اینکه سال‌های قبل شاهد حدود ۴ میلیون تشرف از سوی زائران غیرایرانی به بارگاه امام رضا(ع) بوده‌ایم تصریح کرد: یکی از مخلص‌ترین و با اعتقادترین گروه‌های زیارتی مربوط به کشورهای حوزه شبه قاره هند (شیعه و سنی) می‌باشد، به گونه‌ای که تنها مسیر حضور این زائران در ایران همواره با خطرات گوناگونی از سوی گروهک‌های تکفیری، تروریستی و وهابی تهدید می‌شود که در بعضی از موارد شاهد به شهادت رسیدن تعدادی از این زائران بوده‌ایم.

مدیر امور زائران غیرایرانی تأکید کرد: این گروهک‌های تروریستی و تکفیری بارها در مسیر راه این زائران با ایجاد وحشت و ناامنی و حوادث تروریستی سعی در مسدود کردن مسیرحرکت این زائران داشته‌اند و با ایجاد رعب و ترس و نگرانی و اضطراب، مانع حضوراین زائران با اخلاص جهت زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) در ایران شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه همه ساله شاهد حضور گسترده این زائران با عزم راسخ و استوار جهت حضور در ایران بوده‌ایم، اظهار داشت: مسیر حرکت زائران پاکستانی و هندی از کشورهای خود تا شهر مشهد(در مسیر زمینی) با مشکلات فراوانی روبه رو است که امیدواریم مسئولان مربوط در جمهوری اسلامی ایران و کشورهای مربوط، بیش از پیش در رفع این مشکلات، کوشا باشند.

وی یادآور شد: شاید بتوان گفت در هیچ نقطه‌ای از جهان زائرانی مانند زائران کشورهای شبه قاره هند وجود ندارد که در حد بسیار بالا و غیرقابل توصیف به نظام جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری و مواضع و دیدگاه‌های ایران علاقه‌مند بوده و از آن حمایت کنند.

این مقام مسئول در زمینه گردشگران خارجی(توریست‌ها) نیز خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود ۱۱۵۹۶ نفر گردشگر خارجی در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) حضور یافتند که از این تعداد، قاره آسیا(با ۷۳۸۴ نفر)، قاره اروپا(۳۵۴۱ نفر)، قاره آمریکا(نفر۴۵۱)، اقیانوسیه(۱۹۵ نفر) و قاره آفریقا(۲۵ نفر) به ترتیب بیشترین تعداد گردشگر خارجی را به خود اختصاص داده‌اند.

خدمات ارائه شده به روایت آمار

هاشمی نژاد در زمینه خدمات ارائه شده به زائران غیرایرانی بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) در سال گذشته (۹۵) به اختصار، به آمار و ارقام ذیل اشاره کرد:

- اجرای مراسم مذهبی و فرهنگی: ۹۲۰۰ برنامه که به ترتیب عبارت است از:

۲۹۵۷ برنامه (ویژه عرب زبانان)، ۱۵۴۸ برنامه (ویژه اردو زبانان)، ۱۰۰۵ برنامه (ویژه آذری زبانان)، ۱۶۰ برنامه (ویژه انگلیسی زبانان) در زمینه‌های سخنرانی، بیان احکام، قرائت ادعیه و زیارات، اجرای ویژه برنامه‌های مناسبتی در اعیاد و سوگواری‌ها و عزاداری‌ها.

۳۱۴۱ نوبت اقامه نماز جماعت در حرم مطهر.

۴۴۷ جلسه تلاوت قرآن کریم در حرم مطهر.

- اهدای ۴۰۵ هزار نسخه کتاب به زبان‌های گوناگون که به ترتیب عبارتند از: (۱۵۰ هزار نسخه به زبان عربی، ۱۰۳ هزار نسخه به زبان اردو، ۹۰ هزار نسخه به زبان آذری، ۴۹ هزار نسخه به زبان انگلیسی و ۱۳ هزار نسخه به زبان‌های ژاپنی و آلمانی و...)

اهدای ۱۰۴ هزار محصولات مختلف فرهنگی شامل: پوستر(در زمینه عکس‌های مربوط به امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری، پوستر گنبد مطهر و تصاویری از ضریح مقدس امام رضا(ع)، پازل ضریح مطهر، بروشور و...)

- برگزاری بیش از ۳۰ نشست تخصصی و همایش برای قشر نخبه و فرهیخته از زائران غیرایرانی(با دعوت از استادان برجسته از داخل کشور) که جمعیتی حدود ۱۵۰ تا ۷۰۰ نفر از زائران غیرایرانی در اینگونه همایش‌ها شرکت کرده، ضمن اینکه شاهد حضور گروه‌هایی از فعالان فرهنگی از ۸۰ کشور مختلف در حرم مطهر رضوی در این زمینه بوده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.