تاریخ بازی‌های ویدئویی پر است از عناوینی که سال‌ها از دوران خود جلوتر بودند و متأسفانه بر همین اساس، گیمرها برای تجربه آن‌ها آماده نبودند. بازی‌سازان و برنامه‌نویسان همواره در تلاش‌اند تا با ابداع روش‌های جدید، به پیشرفت این صنعت کمک کنند، ولی گاهی اوقات پیشرفت موردنظر آن‌ها همواره در هنگام عرضه با استقبال گیمرها مواجه نمی‌شود

مسافران زمان

تاریخ بازی‌های ویدئویی پر است از عناوینی که سال‌ها از دوران خود جلوتر بودند و متأسفانه بر همین اساس، گیمرها برای تجربه آن‌ها آماده نبودند. بازی‌سازان و برنامه‌نویسان همواره در تلاش‌اند تا با ابداع روش‌های جدید، به پیشرفت این صنعت کمک کنند، ولی گاهی اوقات پیشرفت موردنظر آن‌ها همواره در هنگام عرضه با استقبال گیمرها مواجه نمی‌شود، درست مانند برخی آثار هنری که پس از مرگ خالقان‌شان موردتوجه مردم قرار می‌گیرند. امروزه افزایش مهارت کاراکترها یکی از نکات کلیدی و ضروری عناوین نقش‌آفرینی است، ولی بیست‌سال پیش، هیچ بازی‌ای حاوی چنین قابلیت‌هایی نبود.

چنین بازی‌هایی صاحب پیچیدگی‌هایی هستند که سال‌ها برای درک و علاقه‌مند شدن به آن‌ها زمان نیاز است و شاید در هنگام عرضه، چندان نتوان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. البته این موضوع همواره صادق نیست و این احتمال هم وجود دارد که بازی‌های بسیار حرفه‌ای، در همان‌ زمان عرضه، انقلابی در بین بازی‌های موجود در بازار به‌پا کنند، درست مانند عناوینی مانند «متال‌گیر سالید۱»(Metal gear Solid۱)  و «شاهزاده فارسی: شن‌های زمان»(Prince of Persia: Sands of Time).

اکنون قصد داریم به بررسی بازی‌هایی‌ بپردازیم که چه از لحاظ گیم‌پلی و چه از لحاظ فنی، سال‌ها از دوران خود جلوتر بودند و آغازگر حرکات و پیشرفت‌هایی جدید در صنعت بازی شدند.

Smash TV (۱۹۹۰)
یک کلیک تا نشانه‌گیری

در بازی‌های تیراندازی که به‌صورت ایزومتریک دنبال می‌شوند، اگر گیمرها نتوانند به‌صورت مستقل از حرکت بدن کاراکتر، سلاح را به‌سمت دشمنان نشانه بگیرند، تنها در کسری از ثانیه دیسک بازی را از پنجره به بیرون پرتاب می‌کنند. برای افرادی که تاکنون چنین موضوعی را تجربه نکرده‌اند، شاید این برخورد خیلی افراطی به‌نظر برسد، اما آن‌هایی که با چنین بازی‌هایی مواجه شده‌اند، به‌خوبی می‌دانند که از چه سخن می‌گوییم. حال تصور کنید پیش از عرضه کنسول پلی‌استیشن، در بازی‌های شوتر ایزومتریک، گیمرها باید با حرکت دادن کاراکترها، به‌سمت دشمنان نشانه‌گیری می‌کردند. «اسمش تی‌وی»(Smash TV)  عنوانی است که ازنظر مکانیسم‌های تیراندازی، سال‌ها از دوران خود جلوتر بود. ازسوی دیگر ایده‌پردازی و سناریو آن نیز برخلاف دیگر عناوین آن سال‌ها چندان ساده و سطحی نبود. مکانیسم‌های مدرن این بازی، تنها محدود به نکاتی نیستند که ذکر کردیم. حتی کنترل بازی هم با عناوین هم‌عصر خود متفاوت بود، به‌نحوی‌که برای اولین‌بار، کاربران کنسول «ان‌ای‌اس»(NES)  برای انجام بازی می‌توانستند از دو کنترلر استفاده کنند؛ یکی برای دویدن و دیگری برای تیراندازی. با استفاده از این مکانیسم که امروزه چندان جالب و مدرن به‌نظر نمی‌رسد، سرعت گیم‌پلی بازی به‌نحو چشمگیری افزایش یافت. دفعه بعد که مشغول تیراندازی به دشمنان خود در «ندای وظیفه»(Call of Duty)  بودید، حتماً به یاد داشته باشید که از صدقه‌سر تلاش‌های سازندگان بازی‌هایی مانند «اسمش تی‌وی» است که عناوین شوتر امروز به این سطح رسیده‌اند.

Virtua Fighter (۱۹۹۳)
هنر مبارزه

باور این نکته که تنها دو سال پس از عرضه «مبارز خیابانی۲»(Street Fighter۲) ، اولین بازی تمام سه‌بعدی ژانر مبارزه‌ای منتشر شود، چندان راحت نیست. ولی بازی «ویرچوا فایتر»(Virtua Fighter)  که در سال ۱۹۹۳ به بازار عرضه شد، به‌راستی تحولی تکنولوژیک در صنعت بازی‌سازی محسوب می‌شد. البته از دیدگاه امروزی و با درنظر گرفتن پیشرفت‌های کنونی صنعت بازی، گرافیک این بازی بسیار پایین‌تر از استاندارهای رایج است، اما در نگاه گیمرهایی که بیست‌وچهار سال پیش با کنسول‌ها و دستگاه‌های آرکید بازی ‌می‌کردند، «ویرچوا فایتر» یک شاهکار تمام‌عیار بود. این بازی در سال ۱۹۹۳ برای دستگاه‌های آرکید و طی دو سال بعد برای کنسول‌های سگا ساترن(Sega Saturn)  و سگا۳۲ ایکس (Sega۳۲X) عرضه شد. استقبال از این بازی به‌قدری زیاد بود که به‌مناسبت ده‌سالگی قسمت نخست، نسخه ریمسترشده آن برای کنسول پلی‌استیشن ۲ هم عرضه شد. ازسوی دیگر پنج‌سال پس از عرضه، نام این بازی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار هنری به فهرست آثار موزه تاریخ آمریکایی اضافه شد، آن هم درحالی‌که سازندگان آن ژاپنی بودند. بدون‌شک عناوینی مانند «اسپلتر هاوس»(Splatter House)  هیچ‌گاه نائل به چنین افتخاراتی نمی‌شوند.

Karateka
کاراته‌کار پست‌مدرن

پنج‌سال پیش از این‌که جردن مکنر(Jordan Mechner) با ساخت قسمت نخست «شاهزاده پارسی»(Prince of Persia)  انقلابی در صنعت بازی‌های ویدئویی راه بیندازد، بازی جالب‌توجه «کاراتکا» (Karateka) را برای «اپل۲» (Apple II) منتشر کرد. انیمیشن کاراته‌کارها در این بازی تماماً به‌صورت دستی طراحی نشده بود؛ بدین‌صورت که حرکات و تکنیک‌های یک کاراته‌کار واقعی ضبط و تبدیل به انیمیشن شده بود. به همین دلیل حرکات این کاراکترها با درنظر گرفتن سطح تکنولوژی و محدودیت‌های فنی آن دوران، بسیار روان و خوب از کار درآمد. این تکنیک بعدها تبدیل به یکی از مراحل روتین ساخت بازی شد و چیزی‌که امروز از آن به‌عنوان یکی از ضروریات یاد می‌شود، در آن‌زمان توسط بازی «کاراتکا» پایه‌گذاری شد. ازسوی دیگر نوآوری این بازی محدود به انیمیشن‌های روان نبود و بازیکنان براساس تصمیمات خود می‌توانستند چندین پایان مجزا را تجربه کنند.

Earthworm Jim ۲ (۱۹۹۵)
کرم ماجراجو

«جیم کرم‌خاکی۲»(Earthworm Jim۲)  بیش از آن‌که یک بازی باشد، مجموعه‌ای از مینی‌گیم‌های عجیب‌وغریب است. گیمرها در برخی از این مینی‌گیم‌ها باید با کنترل یک مارمولک صحرایی به شنا در کانال‌هایی بپردازند که مملو از موانعی مانند موانع دستگاه‌های پینبال هستند، از درون بالن و با دوربین ایزومتریک، بمب به پایین پرتاب کنند و یا این‌که با احمقانه‌ترین روش‌ها از انفجار سگ‌های خانگی جلوگیری کنند. علاوه‌بر این‌گونه مینی‌گیم‌ها، در بسیاری از مراحل گیمرها باید به تیراندازی و دویدن نیز می‌پرداختند. یکی از نکات جالب‌توجه و نوآورانه بازی این است که انجام هرکدام از مراحل نیازمند مهارت‌های منحصربه‌فرد دارد؛ مکانیسمی که پس از این بازی، تا زمان عرضه «ماریو پارتی»(Mario Party)  و سری «واریوویر» (WarioWare series) در هیچ عنوانی نظیر آن دیده نشد.

The Immortal (۱۹۹۰)
جادوگر مترقی

«ایمورتال»(The Immortal)  عنوانی به‌شدت جاه‌طلبانه بود که نخست به‌عنوان یک عنوان چندنفره آنلاین نقش‌آفرینی معرفی شد. با این‌حال به‌واسطه تکنولوژی گرافیکی و اینترنت محدود دهه نود، سازندگان از بسیاری از وعده‌های خود عقب‌نشینی کردند؛ وعده‌هایی که امروز به‌قدری عادی شده‌اند که بسیاری از سازندگان برای خالی نبودن عریضه آن‌ها را به بازی‌هایشان می‌افزایند. با این‌حال حتی با حذف المان‌های چندنفره، ذره‌ای از جذابیت و نکات جالب‌توجه این بازی کاسته نشد. گیمرها در این بازی جادوگری را از دید ایزومتریک، در یک سیاهچاله هدایت می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با مسحور کردن برخی از دشمنان، روند بازی را به‌نفع خود تغییر دهند. مبارزات همزمان و وجود چند پایان متفاوت، از دیگر نکات قابل‌توجه این بازی است. اگر بگوییم سازندگان «مورتال کامبت» (Mortal Kombat) از برخی المان‌های این عنوان الهام گرفته‌اند، بی‌راه نگفته‌ایم. حرکات فیتالیتی که بعدها تبدیل به یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های سری مورتال کامبت تبدیل گردید، اولین‌بار در این بازی معرفی شد.

Super Mario RPG (۱۹۹۶)
ماریویی که نباید زیر سایه می‌ماند

«سوپر ماریو آرپی‌جی» (Super Mario RPG) در زیر سایه «ماریو۶۴»(Mario۶۴)  و همزمان با این بازی در سال ۱۹۹۶ عرضه شد. گرافیک سه‌بعدی و دنیای قابل گشت‌وگذار، از مهم‌ترین نکات این بازی بودند که در هنگام انتشار، حسابی گیمرها را متعجب کردند. در آن سال‌ها بیش از آن‌که گیمرها خواهان بازی‌های نقش‌آفرینی نوبتی باشند، خواهان عناوین پلتفرینگ مانند ماریو بودند. در این‌زمان بازی «سوپر ماریو آرپی‌جی» به بازار عرضه شد که در عین دارا بودن المان‌های نقش‌آفرینی، از مبارزات همزمان نیز بهره می‌برد. علاوه‌بر مبارزات همزمان، گیمرها با فشردن برخی کلیدهای کنترلر در برخی نقاط مشخص، می‌توانستند شاهد اجرای حرکاتی باشند که امروز با نام کوئیک تایم ایونت(Quick Time Event)  از آن‌ها یاد می‌شود. کوئیک تایم امروزه الزاماً یک نکته قوت محسوب نمی‌شود، همان‌طورکه در بازی «رایز»(RYSE)  مبارزات کوئیک تایم تقریباً گیم‌پلی این بازی را نابود کردند. اما هنگامی‌که تمام بازی‌های نقش‌آفرینی به‌صورت نوبتی انجام می‌شدند، انتشار چنین بازی‌ای‌ حکم یک تحول را داشت.

بازی «سوپرماریو آرپی‌جی» با وجود تمام جذابیت‌ها و المان‌های نوآورانه، چندان مورد توجه گیمرها قرار نگرفت و عنوانی زیر سایه دیگر غول‌های نیتندو باقی ماند.

معرفی بازی‌های جدید

مثلث مرگ
سازنده: MedrickFZE
پلتفرم (فضای اجرای بازی): اندروید
شهر سقوط کرده و زامبی‌های گرسنه به هیچ موجود زنده‌ای رحم نمی‌کنند. در میان این آشوب و بلوا، تنها یک‌نفر قادر به نجات شهر و شکست دادن زامبی‌هاست. مثلث مرگ یک بازی تیراندازی در ژانر وحشت است که گیم‌پلی هیجان‌انگیز و استرس‌آوری دارد. تجهیزات و سلاح‌های مختلفی در طول بازی در اختیار گیمرها قرار می‌گیرند تا قتل‌عام زامبی‌ها به هیچ‌عنوان خسته‌کننده نشود. هیولاهای مختلفی در بازی گنجانده شده‌اند و گیمرها می‌توانند با نصب وسایل مختلف مانند دوربین و شعله‌افکن و از همه مهم‌تر ارتقا اسلحه‌های خود، بر آن‌ها فائق آیند.

طوفان مرگ
سازنده: بازیلاین
پلتفرم (فضای اجرای بازی): اندروید
کاربران در این بازی تمام آنلاین در قامت گلادیاتوری گمنام قرار می‌گیرند که باید با مبارزه با دشمنان و پیشرفت در دنیای زیرزمینی مبارزان، درنهایت حافظه و آزادی خود را به‌دست آورند. دشمنان از تنوع قابل‌قبولی برخورداراند و هرکدام از آن‌ها صاحب سبک خاص حمله و قابلیت‌های متفاوتی هستند. ازسوی دیگر سلاح‌های گوناگونی که درطول این بازی در اختیار گیمرها قرار می‌گیرد، از تکراری شدن بازی جلوگیری می‌کند. یکی از نقاط قوت این بازی، وجود حالت چالش آن است که با انتخاب آن، درجه سختی بالاتر رفته و باید بدون‌وقفه با دشمنان مبارزه کرد.

خاک
سازنده: استودیو گونای
پلتفرم (فضای اجرای بازی): اندروید
دو دوست که در چنگال تروریست‌ها اسیر شده‌اند، برای گذراندن دوران حبس خود به یکی از پایگاه‌های آن‌ها منتقل می‌شوند. بازی روایتگر تلاش این دو دوست برای رهایی از دست تروریست‌هاست؛ روایتی که در آن خبری از مخفی‌کاری و فرار نیست، بلکه رویارویی مسلحانه با یکایک دشمنان، در آن محوریت دارد. گیم‌پلی بازی از تنوع خوبی برخوردار است و گیمرها درطول زمان بازی به فعالیت‌هایی مانند تیراندازی، ماشین‌سواری و مبارزات تن‌به‌تن خواهند پرداخت. ازسوی دیگر گرافیک بازی سطح خوبی دارد و وقتی آن را درکنار کات‌سین‌های سینمایی بخش داستانی قرار می‌دهیم، مشخص می‌شود با عنوان خوبی در زمینه داستان سروکار داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.