نهادهای مدنی افغانستان با برگزاری نشستی نسبت به ساخت حصار مرزی در خط مرزی مورد مناقشه با پاکستان (دیورند)، اعلام کردند که دولت کابل ۲۰ کرسی را در پارلمان و سنای این کشور به پشتون‌های پاکستان اختصاص دهد.

واگذاری ۲۰ کرسی پارلمان و سنای افغانستان به پشتون‌های پاکستان

به گزارش قدس آنلاین،   برخی از نهادهای مدنی افغانستان امروز با برگزاری نشستی مخالفت خود را با ساخت حصار مرزی در خط دیورند اعلام کردند.

در این نشست، نهادهای مدنی از حکومت افغانستان خواستند تا دستکم ۲۰ کرسی در پارلمان و سنای این کشور را به پشتون‌های منطقه «کوز» ایالت خیبرپختونخوا اختصاص دهند.

«فیض محمد زلاند» استاد دانشگاه کابل به نمایندگی از فعالان مدنی افغان در این نشست اعلام کرد که خط دیورند از پیکره اقوام پشتون گذشته است و آنها به مبارزه و فعالیت‌های اعتراضی خود ادامه خواهند داد.

وی تصریح کرد: پاکستان بصورت خودسرانه در مرز «تورخم» تاسیساتی ساخته است ولی حکومت وحدت ملی از این امر چشم پوشی می‌کند.

زلاند با انتقاد از رهبران حکومت وحدت ملی گفت: دولت کابل درباره تجاوز آشکار پاکستان به مناطق «جهانگیر» و «لقمان» در جنوب افغانستان بی‌تفاوت بوده است.

این نشست با قرائت قطعنامه‌ای پایان یافت.

فعالان مدنی در قطعنامه خود از حکومت افغانستان خواسته‌اند که درباره مداخلات اخیر پاکستان توضیح دهد.

در این قطعنامه آمده است که دولت افغانستان باید نمایندگی‌های این کشور در شهرهای «کویته» و «پیشاور» در پاکستان را تعطیل کنند زیرا این مناطق بخشی از خاک افغانستان محسوب می‌شوند.

فعالان مدنی همچنین تاکید کردند: نیروهای افغان در امتداد خط دیورند به جای پلیس مرزی باید «نیروی امنیتی پشتونخوا» نام‌گذاری شوند.

این در حالی است که روز گذشته اشرف غنی در دیدار با هیئت سنای آمریکا پیشنهاد عملیات مشترک نظامیان افغان و پاکستانی را در دو سوی خط دیورند پذیرفته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.