رییس قوه قضاییه از رسیدگی به ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار پرونده در سال ۹۵ در دستگاه قضایی خبر داد.

رسیدگی به بیش از ۱۵ میلیون پرونده در دستگاه قضایی در سال ۹۵

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله صادق آملی لاریجانی شامگاه چهارشنبه ۱۴ تیر ماه ۹۶ در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم که از شبکه یک سیما پخش شد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و شهید بهشتی و فرا رسیدن هفته قوه‌قضاییه اظهار کرد: قبل از هر چیز از رهبر انقلاب برای رهنمودهایی که در شرف یابی مسئولان قضایی به محضرشان، مطرح کردند و حمایت‌هایی که داشته‌اند.

رییس قوه‌قضاییه همچنین با تشکر از قضات و کارمندان دستگاه قضایی به خاطر انجام وظایف به نحو احسن، درباره عملکرد دستگاه قضایی در سال ۹۵ و مهمترین اقدامات قوه قضاییه در سال گذشته گفت: قدری پاسخ این سئوال دشوار است زیرا مجموعه خدمات دستگاه قضایی به مردم بسیار متنوع و گسترده است.

وی با اشاره به سازمان‌های وابسته به دستگاه قضایی ادامه داد: هر کدام از سازمان‌های وابسته به دستگاه قضایی بر حسب قانون، خدمات متنوعی را به مردم ارائه می‌دهند. شاید بتوانیم بگوییم مجموع رسیدگی‌هایی که در مجموعه محاکم دادگستری و دادسراها انجام می‌شود، بیش از خدمات دیگر اثرگذار و مهم باشد گرچه خدمات همه بخش‌های دستگاه قضایی مهم است.

آملی لاریجانی افزود: سال ۹۵ قریب ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار پرونده در دستگاه قضایی رسیدگی شده است. البته مقصود این نیست که ۱۵ میلیون دعوا مطرح است بلکه مقصود این است که در ۱۵ میلیون نقطه ثبت شده است. ممکن است یک پرونده از دادسرا تا دیوان در ۱۰ نقطه ثبت شود. اگر به تعداد پرونده‌ها توجه کنیم می‌بینیم که رسیدگی به این تعداد پرونده به خاطر کمبود نیروی انسانی بسیار کار دشواری است.

رییس دستگاه قضا گفت: بسیاری از شعبات ما در دادسراها به طور میانگین ۱۷۰ پرونده در ماه و دادگاه‌هاهای عمومی حدود ۱۰۵ تا ۱۱۰ پرونده در ماه رسیدگی می‌کنند. مجموع خدماتی که در دستگاه قضایی انجام می‌شود یک خدمتگزاری گسترده است؛ البته ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم و فقط اعلام می‌کنیم زیرا گاهی وقت‌ها دیده نمی‌شود و این جفا به دستگاه قضایی است. پاره‌ای از نواقص را می‌بینند اما خدمات را نمی‌بینند.

رییس قوه‌قضاییه درباره وجود برخی نارضایتی‌ها از ناحیه مردم نسبت به دستگاه قضایی گفت: بحث اطاله دادرسی و طولانی شدن روند رسیدگی قضایی، مهمترین سبب‌اش کمبود نیروی انسانی است. اگر نیروی انسانی لازم را داشته باشیم طبیعی است که سرعت رسیدگی بیشتر می‌شود و قطعا اتقان آراء نیز بالا می‌رود.

وی اظهار کرد: اگر قاضی وقت داشته باشد طبیعی است که مطالعه بیشتری کرده و با اتقان بیشتری رأی می‌دهد. دربرخی کشورهای اروپایی شنیدم که یک قاضی در روز یک پرونده کیفری  هر دو روز یک پرونده حقوقی رسیدگی می‌کند. در حالیکه در ایران یک قاضی هر روز ۵ الی ۶ پرونده رسیدگی می‌کند.

رییس دستگاه قضا ادامه داد: با اینکه در طول هشت سال گذشته همت بسیار بلندی به خرج دادیم  با تلاش فراوان توانستیم بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ قاضی و تعدادی کارمند جذب کنیم اما هنوز کمبود منابع انسانی را احساس می‌کنیم. بنابراین در حالی که علل نارضایتی‌ها مختلف است اما مهمترین دلیل کمبود نیروی انسانی است.

آملی لاریجانی ادامه داد: در بحث نظارت نیز کارهای خوبی صورت گرفته و عده‌ای از قضات متخلف را منفصل کردیم. گاهی کاستی‌ها را می‌بینند  و همین را معیار ارزیابی قرار می‌دهند. برای ارزیابی یک دستگاه باید میزان تلاش  امکانات دیده شود. صرف کاستی‌ها را دیدن، ارزیابی واقعی را عرضه نمی‌کند.

وی گفت: مسئله دیگر شایعات است. در مسئله تخلفات نباید شعایات را دامن زد. اینکه کسانی بگویند تخلف در دستگاه قضایی خیلی شایع شده، ادعایی است که باید با مستندات واقعی همراه باشد و فکر می‌کنم بخشی از چیزهایی که کفته می‌شود شایعات است. اگر نیروی انسانی را در قوه قضاییه توسعه بدهیم، تا حد زیدی مشکلات برطرف می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.