مشهد- وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حل مشکل اشتغال نیازمند تلاش مضاعف در یک دوره ۵- ۶ ساله است، گفت: در کنار تلاش برای ایجاد اشتغال همچنان یکی از راهبرد های اصلی کشور تلاش برای تثبت اشتغال موجود خواهد بود.

یکی از راهبردهای اصلی کشور تثبیت اشتغال موجود است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علی ربیعی شامگاه چهارشنبه در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان در مشهد افزود: امروز اشتغال و مسائل آن به حدی گسترده شده که در سایر حوزه ها اثر گذار است و باید تلاش مضاعفی در این خصوص انجام شود.

وی اظهار کرد: کشور از سال ۹۲ با ریزش نیروی کار و تعطیلی واحدها مواجه شد و ما دشواری و سختی زیادی را متحمل شدیم تا فقط در یک سال جلوی ریزش ۲۸۰ هزار شغل را بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: ریزش نیروی کار و مشکل در حوزه های تولیدی و صنعتی در یکی - دو سال ایجاد نشد بلکه فرآیندی چندساله بود که در سال ۹۲ نمود جدی یافت و همچنان هم تثبیت شغل محور تلاش و بخشی از استراتژی اقتصادی کشور خواهد بود.

وی گفت : امرزو نیاز است در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات برای حفظ اشتغال کار شود اما در حوزه صنعت این ریزش نیروی کار خیلی بیشتر است و به ویژه در صنایع بزرگ که ریزش اشتغال در آنها قابل توجه بوده باید تلاش گسترده تری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه صنایع کوچک به دلیل انعطاف پذیری بیشتر توانستند در این بحران ها خود را حفظ کنند، افزود : در این میان معتقد نیستیم که همه مشکل در این واحدها پول و سرمایه در گردش است زیرا در بررسی های انجام شده مساله بازاریابی، فناوری، طراحی نامناسب و ضعف و مشکل مدیریتی از جمله معضلات این بخش بوده که با توجه به انسجام خوب شورای اشتغال، باید در این حوزه برنامه ریزی شود.

وی ادامه داد : با توجه به رکود طولانی مدتی که در سال های گذشته در کشور حاکم شده بود و در واقع با یک اقتصاد آب رفته و کوچک شده مواجه بودیم و امروز با وجود آنکه رشد اقتصادی شروع شده، این رشد با کیفیت نیست که امری طبیعی است.

وی گفت : امسال به طور قطع بیش از پنج درصد رشد اقتصادی را تجربه می کنیم و در صنعت هم می توانیم در برخی موارد رشد دو رقمی را داشته باشیم و نقش نفت و گاز در این رشد باید کمتر شود و رشد با کیفیت اقتصادی بالای پنج درصد تحقق یابد ضمن آنکه سال ۹۵ هم رشد خوبی را داشتیم.

وی اظهار کرد : در چند سال اخیر برای خروج از رکود و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال خوب کار شد و شاخص های اصلی ارتقاء یافت و در این میان خراسان رضوی هم از استان های موفق در این زمینه بود ضمن آنکه سرمایه گذاری سوبسیدی هم در این استان وجود ندارد اما باید اکنون تلاش ها مضاعف تر شود.

وی گفت : امروز، در حوزه اقتصاد مقاومتی برنامه جامع اشتغال پیش روی ماست که در بخشی از آن سرمایه گذاری ها مبنای ایجاد اشتغال است اما این سرمایه گذاری های کفاف شغل مورد نیاز را نمی دهد.

وی افزود : بر این اساس برنامه اشتغال فراگیر را با تمرکز در مراکز پر اشتغال و تاثیر گذاری بر این حلقه های موثر طراحی کرده ایم در واقع تمرکز بر مشاغل کوچک و خرد است.

وی تصریح کرد : با حضور ۵۳ کارشناس بین المللی بازار کار ایران بررسی و تحلیل و نتایج نیز جمع بندی شد و برنامه ها را بر این مبنا تدوین کریدم و مقرر شده در نشستی با حضور رئیس جمهور و وزارتخانه های مختلف این برنامه ها بررسی می شود.

ربیعی افزود : به عنوان مثال سهم ایران در حوزه پوشاک اصلا قابل توجه نیست در حالی که ترکیه دو میلیون شغل و بنگلادش ۲۰ میلیون شغل در این حوزه دارد و امروز با توجه به ظرفیت و نیاز بازار داخلی و نیز خارجی باید از اشتغال های کوچک چون این بخش شروع کرد تا اثر خود را بر بخش اشتغال و اقتصاد کشور بگذارد.

وی با بیان اینکه معتقد نیستیم توزیع پول اشتغال ایجاد می کند، افزود : با این حال با بانک مرکزی توافق شده ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای کمک به ایجاد این اشتغال ها دریافت شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در واقع باید از روش سنتی توزیع پول خارج و به روش هوشمندتری ورود یابیم به گونه ای که باید بر روی طراحی و بازاریابی صادرات تولیدات کار شود و بدین منظور ۲۰ هزار میلیارد تومان پشتوانه خوبی است.

وی گفت : از این میزان ۱۰۰ میلیارد تومان بعنوان یارانه برای کمک به ایجاد این مشاغل در سه ماهه اول در نظر گرفته شده که البته بیش از این نیاز است.

ربیعی افزود : ۴۰۰ میلیارد تومان نیز از این محل برای سه طرح اشتغالزایی و کارآفرینی کاج (کارانه اشتغال جوانان) اختصاص می یابد.

وی اظهار کرد : برای توسعه مشاغل روستایی، کشاورزی و صنایع دستی نیز تلاش می شود در نشستی با پنج بانک مربوطه تقسیم کار شده و تسهیلاتی با نرخ سود ۹ درصدی در مجموع به میزان۱۰هزار میلیارد تومان هم در این حوزه دیده شده است که امید است اوایل هفته آینده در مجلس شورای اسلامی نهایی شود.

وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی در سفر خود به مشهد در مراسم واگذاری یک هزار واحد مسکونی ویژه خانواده های دارای بیش از ۲ معلول که از طریق ویدئو کنفرانس به صورت همزمان در ۱۰ استان کشور به بهره برداری رسید، نیز شرکت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.